Gå til innhold

Dekk dimensjon på Super dtm/rondell 58. vil ikke ha strekk.

Ranger emnet

Kristian S.

Anbefalte innlegg

Her kommer dagens tråd om super dtm/rondell 58 felger.

Skal bestille meg Super dtm 18x8.5 fra Gummihuset på mandag.

Søkte litt rundt, men kom ikke fram til det jeg lurer på:

Ser at de fleste som har 18" super dtm kjører med 225/35/18 dekk med strekk. Er det pga av at det ikke skal subbe?

Jeg synes ikke strekk er så pent også blir felgkanten litt mindre utsatt for riper og kantstøtinger når felgen ikke tyter ut av dekket.

Så det jeg lurer på hvilken dim jeg skal ha på dekka for å få minst mulig strekk og ikke noe subbing + at det er lovlig.

Bilen er har ukappa senkefjærer, kappa skjermkant bak og justerbare momentstag og panhardstag er bestilt fra USA.

Hvordan ville det funka med 235/40/18? De har ikke 235/35/18 på gummihuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 225/35-18 forran. Falken dekk. De fyller IKKE felgen og har den strekken du tenker på. (Jeg synst det er rått!)

Du må tenke på at du må ha innenfor +-5% av orginal rulle diameter. 225/35-18 går da.

Men bak har jeg 255/35-18. De fyller felgen helt ut slik at den rim protectoren på dekket har funksjonen i orden. Den dimmen er og innenfor +-5% av orginal rulle diameter.

Bak har jeg poly foringer i alt utenom panhard stag. Volvo deCarbon dempere og 6år gamle lesjøfors. Banket opp kanten. Da har de tendenser til å subbe. Kan vertfall ikke ha folk i baksetet. Jeg venter på just. panhard og momentstag fra IPD, så da skal det nok gå!

Konklusjonen blir da at om du skal fylle felgen helt med dekk må du ha 255 eller smalere felg. Jeg vil tro at du vil slite med 255 forran. Da man må kjøre med 5mm spacere forran for at det ikke skal subbe i fjærbenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville gått for

• 225/35-18
  • 235/30-18

225 har *INGEN* kantbeskyttelse og har dekkstrekket som du ikke vil ha.

235/30 er en mye dyrere dekkdimm tror jeg, pga. den er vel ikke så vanlig, såvidt jeg vet?

255 er kanskje litt vel bredt på en vanlig gatebil, du skal jo tenke på den sinnsyke rotasjonsmassen man får, økt friksjon på godt og vondt, økt bensinforbruk, potensiellt dårligere akselerasjon.

Med ca. 200hk trenger du langt fra 255 dekk, 225 er mer enn bredt nok, så lenge du har gode dekk.

Kjøp heller gode dekk i 225 bredde, enn jalladekk i 255 bredde. Det henger nok bedre, sporer mindre, bruker mindre bensin, mindre uavfjæret vekt.

Rotasjonsmassen påvirker jo selvsagt også nedbremsning til en stor grad.

"The volvo bible" "Gothenborg bible", m.m., anslår at om du sparer la oss si 1kg på hver felg, skal du ta dette regnestykket:

1+1+1+1 * 10 = 4 * 10 = 40kg

Det vil da være 40kg man måtte spart i karrosserivekt for å få tilsvarende effekt!

Om du da snakker om gjerne 2kg eller 3kg per hjul, kanskje til og med 4kg?

Jeg vet ikke hva 255 dekk veier, men superdtm felgene er feks. ikke like tunge som ASA felgene heldigvis!

Om vi sier 3kg da, blir det jo 3 + 3 + 3 + 3 = 12 * 10 = 120kg

120kg høres jo ikke "så mye" ut, men det er jo her snakk om ca. 10% reduksjon av vekt i bil, i praksis ytelsesform.

Jeg skal ikke påstå dette er 100% riktig formel, men det må vel være noe i den.

Ps. jeg tror jeg hadde tatt 235/30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsen-Racing, blir ikke bilen din SYKT understyrt med den dekkdimmen bak og diffbrems?

Klarer du å oppheve dette med krengestag, camber, etc?

Om du har truetrac, bør du idèellt sett ikke ha så grovt krengestag bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke diffsperr og heller ikke spacere bak.

Har satt fjærbenet helt inn forran, så da har jeg vel 1.5grad negativ camber.

Har ikke merket at den understyrer noe mere enn med 215 som jeg hadde på eiker felgene. Går rundt svingene som aldrig før! Dessuten så river den seg løs på 3. gir på våt asfalt nå og.

Håper på mindre hjulspinn når jeg får vridd bakakslingen fram med momentstaga, samt sentrert den med panhardstaget. Men med spacere og 255 dekk bak tror jeg at det blir en del understyring.

Har aldrig kjørt så fort rundt en rundkjøring uten understyring før jeg som jeg har gjort nå. Da har jeg kun kjørt på våt asfalt... Har ikke vert tørt føre siden jeg fikk de på.

Når jeg hadde piggdekk og spacere så understyrte den lett som ingenting. Nå får jeg den faktisk lettere ut i sladd med 225 og 255 dekk enn når jeg hadde 215 dekk forran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider