Gå til innhold

Montering av turboxs boostcontrol på ft

Ranger emnet

wunderbaum

Anbefalte innlegg

Kikka litt over dissa vakuum slangene på motoren min da jeg har fått endel merkelig ladetrykk når jeg skal justere.. Min kjære bror monterte denne greia så jeg satte meg aldri ordentlig inn i hvor den var kobla inn. Men jeg kikka litt på det nå og det kan jo ikke stemme sånn som det er montert nå..

Boostconrol.jpg

Her er det vel noe som skurrer. Det er vel meninga at innsuget skal være koblet på Bov og wg og kompressor huset ikke skal være innblanda i noe av detta? er vel meninga at den boostcontrolern skal være mellom wg og kompressor hus. Barnslig spørsmål men jeg har liksom ikke helt oversikten over hva som var koblet sammen orginalt

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er som oftest jort slik som du sier med slange rett fra turbo.. men det du jør n¨år du kopler opp dn boost controllern:

du har slangen som går inn på wg'en.. du putter controllern inn på dn slannge.. altså før wg.. d dn jør da når du skrur er at dn slipper ut litt trykk så wg ikke får all trykket du skal ha og da åpner den senere:) enkelt å greit:) førstår du? ska jeg tegne det til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den to veis TurboXs boost controlleren du har? Den som heter HPBC?

Hvertfall så skal du ha en slange som går fra WG til kompressorhus på turbo orginalt. Jeg har satt den på innsuget, da det gir et bedre resultat på min motor. Men det er noe du må bare prøve. Uansett skal du bare ta den slangen, klippe den i to og sette boost controlleren mellom.

Når det gjelder dump så skal den ha en egen slange fra innsug. IKKE bland vacuum slanger når det gjelder styring til motoren. Har sett tilfeller der det er brukt samme vacuum slange til dump som til bensintrykk regulator! Det blir det kluss av!

Så om du ikke har nok hull i innsuget til alle slanger så er det best å bore og gjenge seg flere hull. T-stykker er ikke noe greier. Spesiellt når det gjelder BTR, WG, dump og boost controller.

##: Om det er HPBC du har, med en bleed funksjon og en ball- and spring funksjon. Så tar du den bleed funksjonen 2 turn open. Der skal den stå. Lukker du den igjen så fungerer ikke ventilen. Da blir det det samme som å kjøre med fritt ladetrykk.

Når det gjelder ball-and spring funksjonen, som er den lille umbrako skruen, så er den liks. Så: Ladetrykk opp: skru mot klokken. Ladetrykk ned: skru med klokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi vist fortsatt problem gitt.. Har nå montert boostcontrolen mellom wg og turbo. Justert den tilbake til fabrikks instillinger ifølge turboxs.com Montert den riktig. Men får fult ladetrykk, prøvd å justere ingen endringer i ladetrykk.. Snudd den, ingen endring i ladetrykk. Og tilslutt nå så fjerna jeg boostconrolern og fortsatt har jeg fult ladetrykk..

Må tydelighvis ha vakuum fra innsuget for at detta skal fungere??

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fullt ladetrykk når du fjerner den boostcontrolleren helt? Da er wastegaten ikke tilkoblet i hele tatt vel?

Vakum i innsuget blir jo trykk når du får ladetrykk, så om du henter det fra kompressordelen på turbo eller om du henter det etter IC er kanskje hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mystisk er det her.. for jeg har fult ladetrykk uten boostcontrol. Wastgate og turbo er koblet sammen, nye slange og sitter bra. Hva i helvete er det da som gjør at wastgaten ikke åpner seg? anger2 får hekta av faenskapet etterpå og kikke litt på det.. Kan wastgaten bare ta kvelden sånn helt uten videre èller?

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trykkteste den, eller blåse forsiktig med trykkluft inn i WG. Da skal arma bevege seg. Det finnes også WG-klokker som er vakumstyrt. Dette tror jeg er på nyere biler med elektronisk styrt turbotrykk.... Har ihvertfall en vakumstyrt liggendes, helt ubrukelig.....

Men til dere som har en WG-klokke fra FK liggendes. Så vil jeg gjerne kjøpe en! Send PM!

86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil

88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil

86- Volvo 240 GLE (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider