Gå til innhold

Elokserte bolter/muttrer

Ranger emnet

firelude

Anbefalte innlegg

Halla folkens ! Når man restaurerer understell/oppheng osv vil men jo gjerne sette i nye bolter/muttrer osv osv .Er det noe som vet hvor man kan kjøpe elokserte bolter/muttrer/skiver så det blir slik det i utgangspunktet var orginalt. Tenker da på biler ifra tja....sent 70 tall og opp .Det ser jo mye penere ut.Blir feil å sette i " universal " bolter/muttrer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloksering er noe man bare kan gjøre på aluminium.

Tenker du på den "gull" looken, eller den svarte looken på boltene og mutrene?

Gull looken husker jeg ikke hva heter, men det er en slags elektro behandling som gjør dem slik.

Det beste er vel bare å kjøpe nytt.

Eller du kan kjøpe etterligningsspray, om det gir samme egenskaper som elektrobehandlingen, vet jeg ikke.

http://new.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31&products_id=127&zenid=bed8a18e52c6ec040382843a65760ad7

Den svarte looken heter brunering.

Her er et gjør det selv sett:

http://new.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31&products_id=126&zenid=bed8a18e52c6ec040382843a65760ad7

mvh

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs, så glassblåser du boltene/mutrene etc og sender dem til et firma som tar slike jobber.

Evt. setter du deg inn i emnet og setter igang med jobben selv. Innebærer masse kjemikalier og elektro.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer alt mitt til el-galvanisering. Kan da velge mellom gull eller blåaktig galvanisering.

Da slipper man sandblåsing og alt sånt fordi det blir syreduppet i prosessen.

Før:

IMG_1240.jpg

Etter:

IMG_1384.jpg

Har lite firma (Vestby Galvaniske) 5min fra hjemme og de tar ca. 200kr uansett, bare det får plass i trommlene de bruker, uansett om du kommer med 2bolter eller 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hei!

Boxer: Du har ikke bilde av noe som har gjennomgått samme behandling, bare med blå finish?

Hadde vært kjekt å sett:D

Noen Hjemmeside det firmaet?

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider