Gå til innhold

Trenger noen tips å litt hjelp

Ranger emnet

volvoraaner

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal støpe nye skjermer til min prosjekt bil i glassfiber, har org grpB skjermbreddere nå, som jeg vil modde litt på, så skal lage meg nye former av disse, som jeg så skal bruke til å støype nye skjermer i. (vil ha noe som ingen andre har, noe som er mitt eget)

Det jeg trenger da er jo, glassfiberduk, voks, harpix osv, alt dette som må haes for å kunne lage former og støpe glassfiber..

Noen som kan fortelle meg hvor jeg får kjøpt det jeg trenger til dette? til en helt grei og rimelig penge.

Bilen har kostet meg en god del i deler, så vil prøve å få ned forbruket fra kontoen litt.

Kan bare lufte en sum jeg har passert for lenge siden, 100.000 ble borte fort. Dette er bare i deler da jeg gjør alt av jobb selv med bilen..

Tar også i mot tips om laging av former, støping osv..

Har aldri jobbet med glassfiber før, så blir morro å lære seg dette også.

//Roar

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

når du er fornøyd med skjermene dine må de lakkeres med 2 komplakk. deretter er det bare å polere til du spyr. vi brukte alltid gul simoniz på nye plugger. den er fet og fyller alle microhuller. poler 10 ganger med pause mellom hver gang. ikke fler enn 3 ganger daglig. voksen trengfer å "sette seg". mulig det er andre enklere midler å få tak i, men vi var mest fornøyd med simoniz. husk at eventuelle skruehull og lignende må teipes igjen med aluteip. alle vinkler som kan bli et problem for løsning av forma må deles. det gjør du med 2 lag aluteip. hjulbuer og skjermfester er gjerne slike steder. mal med gelcoat i et et passe tykt lag, også opp på flensen du har laget av teip. la det herde helt før du begynner å støpe med poly.

husk at poly krymper ved varme, slik at du ikke må legge mer enn maks 2 lag med glass første gangen.300gr. gjerne overflatematte 30gr først. denne legger seg lettere inn i skarpe kanter og hjørner. så bygger du opp til ca 5-10mm ( avhengig av hvor mange ganger du skal støpe i dem) i flere omganger.pass på å få ut all luft av laminatet. store flater bør avstives. ta f.eks en lekt og støp den fast med et par lag 450gr. glass.når alt er herdet kan du ta av teipen og polere flensene og resten av skjermen, og smøre gelcoat og støp siste del. når alt er herdet skjærer du en rett kant langs hele flensen og borer 6mm hull med 10cm mellomrom. når det er gjort kan du prøve å ta av delene. de kan sitte godt fast da plasten krymper. nå er det bare å begynne å polere delene 10 ganger igjen. før de er klare til bruk. bruk 6mm skruer i flensen. det er viktig at det ikke er slark for da stemmer ikke delene sammen. før du smører gelcoat i forma kan du bruke slipplakk. denne legger seg som en tynn hinne som må tørke først. overflaten på skjermen vil bli litt ruglete, men hvis du skal lakkere må du slipe allikevel så det er ofte det lønner seg å bruke det. legg 2 lag 450gr matte overalt + evt et ekstra lag på utsatte steder. pass på å skjære med en tapetkniv rundt alle kanter før det herder helt, da blir det lettere å slipe rent senere. etter herding skrur du forma i fra hverandre. (hvis det sitter kan du prøve å få litt vann mellom form og produkt.hvis du har brukt sliplakk. denne er vannløselig.) da er alt klart for boring av skruehull sliping og lakk. det lønner seg å bruke fyllergrunning på polyester selv om du har brukt gelcoat for det kan være microhull som blir synlige etter lakk.

som du skjønner er det ikke noen liten jobb å lage former. spør et båtbyggeri om matrialer, for poly og glass er svindyrt hos malerforetninger og båtselgere. vet ikke hvor du bor, men det er flere i østfold som kan selge deg dette i løsvekt. lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider