Gå til innhold

extec: Kjøpt meg ny bil, Volvo 244 GLE '79

Ranger emnet

extec

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle slenge ut en post på bilforumet. Har hatt bruker en stund, men kun brukt den til å lese. Endelig fikk jeg meg bil igjen, og tenkte jeg skulle legge ut en post om bilen.

Det er en 1979-modell Volvo 244 GLE med B21E-motor. M45 girkasse. Den har gått 269000 i skrivende stund, (nylig innkjørt).

Tok over bilen fra en kar fra Buvika i Trondheim som har hatt bilen siden 1991. Før den tid hadde hans onkel bilen. Bilen er meget godt tatt vare på, og er 90% strøken. Noen småting er det selvsagt, men jeg har ikke funnet noe spesielt med den.

Det jeg vet som må gjøres er å ta litt rust som er nedenfor front/baklyktene, samt rundt antennefestet til radioantennen. På undersiden av panseret er det litt rust, men jeg har kanskje fått tak i et nytt panser, så jeg tror jeg bytter det.

Interiøret er ganske fint, men sola har misfarget forsetene, så forrige eier har satt på setetrekk. Jeg skal ta dem av for å se, og kanskje jeg setter på noen andre setetrekk.

Ellers er det en liten lekkasje på servopumpa som jeg skal fikse så snart jeg får tid, samt opphenget til drivakselen. Ellers har jeg ikke funnet noe annet så langt. Men bilen er tatt veldig godt vare på, og den er hel og fin i lakken. Kanalene er også ganske bra.

Slenger ut noen bilder hvis det er av interesse:

Bilde023.jpg

Bilde018.jpg

Bilde025.jpg

Planer jeg har for bilen? Tja, ikke godt å si. Jeg skal først ta rusta som er, og fikse opphenget. Blir snart nye sommerdekk på alufelg og jeg skal polere den når det blir litt varmere i været.

Er strålende fornøyd med bilen, og jeg håper den blir min venn i mange år framover. Jeg har iallfall ikke tenkt å selge den. :)

extec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil du har skaffet deg!

Håper du ikke bygger den om i særlig grad! Ser ut som et fint utgangspunt iaff! Har en med samme fronte og de er det jo ikke fryktelig mange igjen av så det er kjekt å se fler i god stand.

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene. Jeg har tenkt å holde den original, ja. Ser altfor mange 240'er som er gjort så mye med at det ikke er blitt fint lengre. Synes selv det er et godt utgangspunkt, så jeg vil ta vare på denne. Koblet CD-spilleren i dag og skal få tak i meg et par nye høyttalere til å ha i dørene inntil videre.

Skal legge ut et bilde fra motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bil!

Jeg synes den fronten der er fin jeg. Jeg har usa lykter på en 264 jeg har stående, men tenker litt på å sette tilbake de store lyktene du har maken til på din.

Hvite blink, originalleppe til alufangeren, bytt til originale hjulkapsler ( få vekk de fæle plastdeksla der i hvertfall!) så tror jeg det gjør mye. Og bytte fra de smale listene til de brede av plast fra nyere 240.

Si fra hvis du finner ut hvor man kan få hvite sideblink av den gamle Hella-typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider