Gå til innhold

ABS eller ikke ABS?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Bare å ta en bremsetest det da :)

rister det så fælt at jeg burde merke det altså?;-)

Hos meg er det helt smooth følelse og ingen "pumping" i pedalen.

Men når jeg spurte tenkte jeg vel mer i retning av om jeg så det i motorrommet, eller om det burde stå noen plass i papirene til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du låse hjula har du ikke Abs :P

Du merker godt at Abs'n kobler inn.. hører en lyd og bilen hakker seg nedover i fart..

Jeg har en gul lape som det står Abs på ja..

Denne lyser når jeg skrur på tenningen og hvis jeg får en sladd så den kobles ut..

ok. da kan vi konstatere at bilen min ikke har ABS. Ikkeno stort tap, men nok et punkt i klagen til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du den privat eller forhandler?

Hvor mye er det som er feil med bilen din?

kjøpt privat. solgt med påstand om bla nye bremser og abs.

har måttet bytte skiver og klosser forran, sandblåse skiver bak pga rust, og bytte klosser bak da de var brukket. måtte også bytte endeledd forran, bremsebånd bak, og bremseskjold bak.

totalt er det reparasjoner for over 13kkr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for alt du vet kan lyspæren som skal lyse ABS kan være defekt MEN beste måtte å finne ut om den har abs er å se bak bremseskivene og der vil du se en at akselen som er koblet til hjula har en radd med tenner og over disse tennen skal sitte en sensor som er innkapslet og utifra dette går en kable inn i korroesriet, denne sensoren føler på om disse tennen ikke går rundt ergo "løsner" på bremsene så de ikke låser seg. Eller skal du også se om bremserørene kommer fra en fordeling boks (dette er selve ABS ventil styringen" som er mellom bremeforsterkren og hver bremsecaliper. -vet ikke åsen det er på neon men i stratusen sitter nederst og mot motor veggen. Foran i hjula er lett å se disse hakkene men verre bak, du så sikker dette når bremseklosen ble byttet. SEnsoren foran er festet nederst i demperne om jeg ikke husker feil.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider