Gå til innhold

Ny motor i e30 320i. Hvilken?

Ranger emnet


Jonte

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bilen min i 2-3uker nå, og funderer på mere guffe :) Og om det har seg sånn at toppen på min motor er sprukket, så er det vel billigere og lettere å skifte til en ny motor, da en motor med mere guffe.

Ellers er ikke dette et tema som er omtalt på forumet, så det er sikkert av interesse for noen uansett om jeg fullfører det eller ikke! :)

 

Hva kan man trø neddi en BMW E30 uten alt for mye styr?

 

325 motor?

 

Hvor mye koster en slik motor?

Hva må byttes for å få alt til å fungere bra?

- Bakstell?

- Motor?

- Noe elektrisk??

Hva må byttes for å få den godkjent ombygd?

- Bremser?

 

 

Hva annet er av interesse å trø neddi en E30?

 

M5 motor?

M3 E30?

M3 E36?

 

Dette blir vel kanskje litt ekstremt?

 

Hva med 325 turbo? Hva må gjøres for at det skal funke sånn nogelunde? Da tenker jeg ikke på noe Engen Racing prosjekt med å fordobble effekten og alt. Bare å få litt mere guffe :) Går det da ant å kjøre på med orginal motorinnmat?

 

 

Få mye synspunkter på hva dere synes er lurt å trø neddi en E30? Hvor mye effekt diverse ting tåler? Og ikke minst pris.. Og kjøreegenskaper.

 

En 325 turbo motor med 250hk? er det urealistisk? mye som må skiftes ut? blir det for dyrt? er det holdbart?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

wetterhusracing.no mente jeg fint skulle klare å dra opp mot 300hk ut fra motoren min med den rette turboen, og jeg har samme motor som du.

Delene til dette kunne jeg få for 30-35k.

 

Men har mer lyst på nyere motor, som m50/m52. En vanlig s14 maskin er jo heller ikke å forakte...

 

Men tror nok jeg går for en 2.5liters m50 maskin, som jeg videre kan oppgradere med turbo ev. kompressor. Parkerer cossiene godt da..:=)

 

For å få godkjent f.eks 325 i 320 trenger du ikke annet en bremsene bak fra en 325. Men skal du ha større maskin som e36 m3 må du nok gjerne til Tuv.

 

Du kan jo putte nedi en m20b25 så kan jeg ta m50b25 så kan vi se hvems som går best:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motorombygging med m50 motor i danmark kommer på ca 20k norske, er ikke helt sikker på med m20 men en s14 motor tar de 16k danske for, vet ikke om det inkluderer ombyggingen.

 

Tror nok du får mer ut av en m50 med respirator enn m20, ulempen med m50 er at de reagerer tregt på gassen i utgangspunktet kontra m20, og det blir ikke akkurat bedre med turbo.

m50 er en nyere motor og har bedre vikningsgrad enn m20, og vil gjette på at bilen blir verd mer med en m50 motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne linken

 

tror ikke bmw specialisten i danmark har så veldig god greie på respirator, der tror jeg du kanskje finner lykken i sverige.

Men du kan jo selfølgelig spøøre de!

 

250hk skulle ikke vært noe problem å dra ut av en m20 eller m50. Med den rette turboen, dekompremering av originale stempler og datasrput får du nok lett 250hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.

 

jeg har ikke tid eller penger til å kjøpe meg en 325 motor for så å skifte stemplene. jeg vil ha noe som jeg slipper å gjøre inngrep i motoren med.

 

og hører noen sier e30 88mod eller nyere 325 motor. da denne har lavere kompresjon.. da vil det kanskje fungere bra med 0,5bar ladetrykk..

 

t3 turbo, eksosmanifold, tilleggssprut, intercooler.. hva mere?

 

dette kan jo være noe?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

Mye arbeid? Gjorde han alt selv? Kostnad?

 

Var forrige eieren som hadde gjort det, han hadde trimma den opp litt mener jeg å huske...

Man må vel regne med å forsterke bilen litt, bremser osv... Tror det ble brukt bremser fra en 325.

Kan ta å høre med han om hva som ble gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår