Gå til innhold

Hobbylakkering gone wrong. Trenger kansje noen tips til å få dette bra igjen.

Ranger emnet


Cathan

Anbefalte innlegg

Dette innlegget skriver jeg for å vise hvor gale det kan gå når man ikke bruker hode før man gjør noe. Da må det gjøres på nytt igjen og det skal vi. SKIKKELIG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg og en kamerat holder på jobbe litt med en bil som vi skal leke oss litt med i sommer. I dag skulle vi bare plukke den for deler og pusse den ned før vi skulle lakkere den i løpet av uken, men det gikk ikke så bra. Vi ble litt overivrig og fant ut av vi skulle "prøve" lakken vi skal ha på den. Ikke bra.

 

Vi hadde sandblåst noen rustflekker og pusset litt for mye på "bøyer" på karosseriet så de var blitt blanke. Vi tenkte ikke så mye over det så vi begynte å lakkere (som dere kommer til å se på bildene).

 

0012.jpg

Sånn så bilen ut. Vi har byttet begge forskjermene så de var svarte. De grunnet vi så de var lys grå når vi begynte i dag.

 

Vi har valgt en farge som skiller seg litt ut.

DSC00346.jpg

Skjermen er alt for mørk i forhold til resten av bilen så det skal fikses igjen.

 

Flekkene som ble sandblåst og "bøyene" som ble pusset for mye ser sånn ut

DSC00345.jpg

Her ser dere fargeskille mellom forskjerm, flekkene fra sandblåsingen nede til venstre og "bøyene" langs siden på bilen.

 

 

 

 

Hva bør vi gjøre for å fikse dette igjen? Tenker mest på det vi har sandblåst og pusset for mye.

 

Må vi pusse ned, grunne og lakkere hele bilen hvit før vi lakkerer den oransje på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

standofleet? Og det er? Jeg kjøpte en vanlig lakk hos Lakkspesialisten

 

Er jo nye regler for lakk nå, og da er det vannbasert og en annen som jeg tror heter standofleet... Som er mye billigere ;) Eller er det jeg som er på villspor...

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje heldig her nei!

 

Man lærer så lenge man lever.

 

BTW: Tøff farge

 

Vi får skylde på at vi begynte å jobbe tidlig (klokken 12) og at vi har jobbet mye i dag. Demontering (fangere, sideskjørt, lys, dørtrekk, dørlåser, frontvindu, løsne taket og ta av antennen), nedpussing, matpause (rullekebab), maskering og lakkering på 6,5 timer. Hadde vi brukt en halvtime time og gjort litt bedre grunnarbeid hadde det blitt ganske bra. Vi hadde det hvertfall gøyt mens vi jobbet. Det er det viktigste.

 

Jeg likte også fargen. Jeg fant et par farger i fargekartet i lakkbutikken som lignet og jeg sa til han bak kassen at jeg ville ha en farge som ikke alle har. Da sa han at jeg kunne bli med han inn i lakkrommet også fant han den oransje fargen. Når han viste meg fargen måtte jeg ha den. Tror den blir bedre i dagslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt. Men hvorfor ble det svarte prikker der du har fjerna rusta? Var det noe fett flekker så det har reagert da? Og 1 liter lakk, er ikke det lite!?

 

Grunnen til de svarte prikkene og merkene er pga at vi har lakkert rett på metallet. Hadde vi grunnet og lakkert hvit over det igjen hadde de ikke vært der.

 

Vi brukte 3dl lakk, 1dl herder og 1 dl tynner og fikk lakkert hele bilen med et strøk. Vi må ha 2 strøk så 6dl lakk holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo nye regler for lakk nå, og da er det vannbasert og en annen som jeg tror heter standofleet... Som er mye billigere ;) Eller er det jeg som er på villspor...

 

 

Er vanlig 2K lakk som er brukt her, så den er ikke vannfortynnbar, Standofleet er Standox sin lastebil lakk.

 

 

Grunnen til de svarte prikkene og merkene er pga at vi har lakkert rett på metallet. Hadde vi grunnet og lakkert hvit over det igjen hadde de ikke vært der.

 

Vi brukte 3dl lakk, 1dl herder og 1 dl tynner og fikk lakkert hele bilen med et strøk. Vi må ha 2 strøk så 6dl lakk holder.[/Quote]

 

Er ikke lurt å legge lakken rett på bart metall, bør grunnes først, 1 strøk er nok for lite, er vanlig med 2 strøk, evt flere om fargen er transparang, og vanligvis legges lakken med 10 minutts avluftning mellom strøkene ved 20 grader sprøytetemp

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår