Gå til innhold

Deler?

Ranger emnet

darkblue

Anbefalte innlegg

Skal bygge mitt første prosjekt av bass kasse.

Har kjøpt 460w 10*toms sub.

Forsterker som skal bygges inn i kassa.

Har sånn luft plastikk rundt rør som skal bygges i kassa.

Har vel egentlig det meste...

Men hvor kjøper jeg tre verket som skal brukes til kassa?

Og hva er å anbefale?. Får jeg kjøpt noe på maxbo? feks??

Hva slags lim eks?

Jeg har ærlig talt ikke peiling på hvordan jeg skal best bygge denne aktive forsterkern :) får å si det pent.

Men jeg vet hvordan dem ser ut hehe ...

Så viss noen har lyst til å komme med ideer og hjelpe meg er jeg takknemlig!

Har lyst til å bruke subben både i stua og i bilen :)

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal bygge basskasse sier de fleste at man burde bruke "mdf" noe jeg er HELT imot. Mdf er et massivt materiale og vil skape en "hul klang" lyd i kassen. Bygg kassen din av Sponplate 19mm - 22mm. Dette er et sterkt materiale som virker litt dempende. Litt dempingsull kan også benyttes i BUNN av kassen. Lurer du på mer, ta kontakt med en som kan det.------>

-Moj0^-

Steinar Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som sikkert har meninger der, har jobba mye i hi fi bansjen å de bruker mdf eller enda tettere matrialer.. spon plater er ikke "tette" nokk er det svaret jeg har fått når jeg har spørt produsentene om dette.. (lurte selv på hvor viktig dette var). demping, kan du bruke på alle veggene, men er ikke vits på den siden hvor elemintet er festet. jeg liker ikke dempe ull, bruker heller eggepapp forma skomgummi.. hvis du ikke bruer riktig med dempning får du kjedelig lyd i kassa di..

lim bruk noe som "expanderer.." det utvider seg inn i treverket npr det tørker trekker det seg sammen, blir veldig sterkt.. men detta veit de på trelast forhandleren, spør dem.

er ikke den mest heldige kombin. å bruke suben i bil å i stua, du får prøve deg fram med plasering er veldig viktig for å fa riktig lyd gjenngivelse..

håper dette er til hjelp, lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spon er noe tull. alle ordentlige kasser bygges i mdf, glassfiber eller enda tettere stoff. MDF kjøper du på maxbo eller lignende. platene limer du først sammen med tre lim eller sånn lim som nevt over. så skrur du med tre skuer. så fyller du opp alle skøtene inni med silikon. så putter du litt dempe ull inni, viss det er lukket kasse du bruker.

når det gjelder egge kartong formet skomgummi så fungerer faktisk bare eggekartong også bra.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, kassen er ikke lukket, skal være en sånn lufte tut i den.

Er ikke helt sikker på liter volum og sånt på en kasse, sub elementet er 10"toms 460w. Er det noen som har mål som jeg kan bruke?

Når jeg bygger forsterker inn i kassa blir den vel det man kaller aktiv sub da? :)

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lany

Er mange som sikkert har meninger der, har jobba mye i hi fi bansjen å de bruker mdf eller enda tettere matrialer.. spon plater er ikke "tette" nokk er det svaret jeg har fått når jeg har spørt produsentene om dette..

Ikke tett nok? Hørt sånt tull!

Er kassen tett, så er den tett. :)

Spon har en egenresonans under det hørbare området.

MDF er også av spon, men har større tetthet, og har egenresonansen ved 400hz.

Det sier seg selv at vanlig spon er best egnet til subwooferbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Otto von Bismarck

Ikke tett nok? Hørt sånt tull!

Er kassen tett, så er den tett. :)

Spon har en egenresonans under det hørbare området.

MDF er også av spon, men har større tetthet, og har egenresonansen ved 400hz.

Det sier seg selv at vanlig spon er best egnet til subwooferbruk.

litt rart at nesten alle som skal bygge seriøst(den oppfatningen jeg har), bruker mdf.. men men som jeg sa alle har jo sine meninger om hva som er best. har også brukt mye spon, men det er mest pga. pris. syns lyd gjengivelsen i mdf er best.. men der er forskjell på øret som hører også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde tas med i betraktningen under bygging av en basskasse:

1. Det viktigste er at volumet og eventuell bassport passer til bassens egenskaper (Q, Xmax, Vas, osv.).

2. Brukes en bass som flytter MYE luft i ei relativt lita kasse med et tynt rør burde en seriøst vurdere å bruke Aeroporter for å motvirke turbulens i bassporten.

3. Jeg har hørt at spon ikke er like lufttett som MDF, men jeg bygger utelukkende av spon fordi det er SÅ mye billigere. Er det ei påkosta kasse maler jeg den inn- og utvendig med plastbasert maling for å få den 101% tett.

4. Det er limet som holder kassa sammen, skruene brukes for å presse platene mot en hverandre under liminga.

5. Man må gjerne vinkle en av veggene i kassa for å motvirke såkalte stående lydbølger.

6. Bruk gjerne litt dempeull i kassa, på motsatt vegg av den bassen står på. Dempeull lurer nemlig bassen til å tro at kassa er litt større enn det den egentlig er.

7. I en kombi (bakruta følger med opp når man åpner baki) eller stasjonsvogn spiller kassa best om både bassen og porten spiller bakover (hovedregelen er at bass og port alltid skal stå på samme plate). I sedaner jeg bygger bruker jeg kun 4. ordens bandpasskasser med porten(e) opp i hattehylla.

Dette er iallefall mine erfaringer og synspunkter; de er sikkert forskjellig fra deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra respons her :) Lærer stadig noe nytt hehe..

Var å sjekka på maxbo for "spoon plater" siden det skulle være det billigste, men måtte ut med nærmere 500 spenn.

Syntes det var litt dyrt så gadd ikke å kjøpe..

Så da lurer jeg på, er det noen som veit om sted der kan få kjøpt det billigere?

Er det noen som lager ferdig kasse billigere?

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som selger MDF/spon osv pleier å ha noe kapp av hele plater som er billig å kjøpe..

Det limet som er glimrende til å lime kasser med er et trelim type polyuritan eller noe slikt.. Hvis du bruker Casco trelim så er flaska orange med blå kork. Den smelter treplatene sammen. Tett alle sjøter inne i kassen med f.eks QuickSil fra Kent så slipper du så ta den fra hverandre igjen :-)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lany

litt rart at nesten alle som skal bygge seriøst(den oppfatningen jeg har), bruker mdf.. men men som jeg sa alle har jo sine meninger om hva som er best. har også brukt mye spon, men det er mest pga. pris. syns lyd gjengivelsen i mdf er best.. men der er forskjell på øret som hører også..

Støtter deg helt ut her. Stod her om dagen borte i Russland og klappet et par med Grande Utopia hjemmehøyttalere til NOK 450 lakser og de er ikke bygget i vanlig spon ;) Litt lettere å få fra finish på mdf enn vanlig spon.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med byggern, byggmakker o.l.

Sjøl har jeg fått en pris på ca kr 400 for 1.20x2.40 25mm MDF, noe som vil holde i massevis.

Og når det gjelder egenfrekvensen til MDF, så er jo den langt over det som suben vil ha, med mindre en får stående bølger på 200Hz, som igjen vil ungås ved at en bygger kassa med litt vinkel på for og bakvegg. 200Hz på en 10" er uansett brutalt.

En annen ting jeg jeg vurderer er å montere spikes på kassa og skru ned etpar tykke korte skruer i dørken av bagasjerommet. Disse vil ha frest et koneformet spor ned i hodet, slik at spiksen passer nedi, og sitter som spikret. Null vibrasjoner.

Ellers hade det vært artig å høre om andre kreative løsninger.

I mellomtiden får vi leke Byggmakker Bob... :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 10 toms kasse koster ca 900 kr ferdig trek og terminert. ikke putt forsterkeren inni kassa men på utsiden, på en av sidene. viss du putter den inni vil forsterkeren varme opp lufta inni kassa og det blir ikke noe bra. forsterkeren vil heller ikke få noe kjøling der og den kan gå varm. Du trenger ikke å putte forsterkeren inni for at den skal bli aktiv.

aktiv subb er når det sitter en forsterker som er tilpasset til subben, montert på kassa. den sitter ikke inni

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider