Gå til innhold

230et stopper på tomgang..funnet feilen:)

Ranger emnet


_MazdaPowah_

Anbefalte innlegg

Nå har bilen plutseli begynt å stoppe på tomgang om den står for lenge. Virker som den får for mye bensin eller noe..bjynner å fjuske og så bare dør den vekk..

Prøver jeg å starte den etterpå så er det bare såvidt den hoster å harker..høres ut som den går på 3 sylindre. Men når jeg venter et par minutt så starter den og går helt fint.

Av og til kan jeg stå lenge før dette skjer, mens av og til skjer det bare etter noen minutter..hva kan være galt?:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muligens det er noe galt med tomgangs ventilen din...eller dårlig kontakt noe sted....kan være mange feil...men bare dør den ut eller hsoter og harker den litt først ???

Volvo 945Lt..

Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak

Volvo 740Tic..solgt

Opel Omega 3000..høggd

Opel Omega 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror tomgangs regulatoren din har tatt kvelden muligens. den sitter under insuget er en sylynderformet bosh sak med en kabel og 2 slager koblet på er den som styer tomgangen.

hvaer.jpg

den fungerer på en måte som en liten sluse det du kan prøve er å titte in fra den sia den henter lufta fra og så åpne den slusa helt, forsiktig med et skruhjern og så sette den på igjen uten å koble på kablen. da finner du fort ut om det er den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror tomgangs regulatoren din har tatt kvelden muligens. den sitter under insuget er en sylynderformet bosh sak med en kabel og 2 slager koblet på er den som styer tomgangen.

hvaer.jpg

den fungerer på en måte som en liten sluse det du kan prøve er å titte in fra den sia den henter lufta fra og så åpne den slusa helt, forsiktig med et skruhjern og så sette den på igjen uten å koble på kablen. da finner du fort ut om det er den.

 

Forsto ikke helt hva du mente..skal jeg skru av tomgangsregulatoren? Eller bare prøve å koble fra ledningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok prøver igjen

 

1. ta hele regulatoren ut av motor rommet

2. det står en pil på inngangen hvilken vei lufta skal gå

3. se in i røret der lufta skal komme inn

4. ta en flat trekker og så er det en sluse inni røret ta å skyv den helt til du kan se igjennom husker ikke om det var høyre eller venstre men det finner du ut av

5. koble på luft slangene når regulatoren er åpen uten å koble på strømmen/pluggen

6. start bilen og se hva som skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto ikke helt hva du mente..skal jeg skru av tomgangsregulatoren? Eller bare prøve å koble fra ledningene?

 

 

heihei hobbymekaniker=)

 

du kan teste regulatoren ved og koble på ett multimeter, og måle i Hz.

 

da vill du sjekke frekvensen på tommgangsregulatoren, at motoren inni der jobber.

 

du kan og jøre dette op ein MYE lettere måte. du kan bare klype over slangen mellom innsuget og regulatoren. da vill du høre at motoren kveler seg,

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei hobbymekaniker=)

du kan og jøre dette op ein MYE lettere måte. du kan bare klype over slangen mellom innsuget og regulatoren. da vill du høre at motoren kveler seg,

 

problemet er jo at den dør ut hjelper ikke å fremkalle et til problem med å kleme igjen slangen, for da får den jo hvertfall ikke luft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok prøver igjen

 

1. ta hele regulatoren ut av motor rommet

2. det står en pil på inngangen hvilken vei lufta skal gå

3. se in i røret der lufta skal komme inn

4. ta en flat trekker og så er det en sluse inni røret ta å skyv den helt til du kan se igjennom husker ikke om det var høyre eller venstre men det finner du ut av

5. koble på luft slangene når regulatoren er åpen uten å koble på strømmen/pluggen

6. start bilen og se hva som skjer

 

Da forsto jeg litt mer:) Men hva skal skje om den funker/ikke funker? Hvordan skal motoren oppføre seg om den er ødlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

har forsket litt mer på dette nå å prøvde å teste den med en løs-plugg når den stoppet og der var de gnist..det vil vel si at den ikke får bensin? Skal vel litt til at den får så mye bensin at den bare stopper? Det som er merkeli er at den nekter å starte før etter et par minutt etter stopp..kan det være bensinfiltere som foreslått før? Ville den ikke oppført seg litt rart til vanlig og da?

 

Kan og rette på å si at den stopper ofte ved lave turtall og(1000-2500)..er ganske irriterendes når de skjer i kryss/rundkjøringer osv:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja....er ganske enig i at det er jævla irriterende....min er akkurat lik...bare at tomgangs turtallet spretter opp og ned mellom 800rpm-1400rpm....og fjusker når jeg gir på litt..????? har også lagt merke til at bensin pumpa mi summer i takt med turtallet...dvs når turtallet gåt ned så går "turtallet" på pumpa ned og opp...akkutrat som motorn...trudde pumpa skulle levere et konstant trykk jeg...eller ??

Volvo 945Lt..

Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak

Volvo 740Tic..solgt

Opel Omega 3000..høggd

Opel Omega 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og sånne feil som bare kommer og går er det værste som finst..hadde vært bedre om den stoppet helt opp og ikke ville starte i de hele tatt..mye lettere å finne ut hva som er feil..

Har vertfall kjøpt meg nytt bensinfilter og skal bytte det i morgen så får jeg se om det funker..vist ikke er jeg ganske tom for ideer om hva som kan vær galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår