Pegge Skrevet Mars 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2007 Heihei, Gikk til innkjøp av en 106gti i går(etter 3 år i en 106 1.1) med litt småpjusk som kan/bør fikses. Bl.a. servo motor til ratt, airbaglampe som lyser, abs føler og muligens bytte av reg.reim(noen som vet intervallet på denne? ca.80000 siden sist bytte). Har forhørt meg med priser om dette i Norge, og siden det er relativt dyre ting vurderer jeg å fikse på bilen i Sverige. Noen som har anbefalinger angående verksted nært grensa? :) mvh Simen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 Når airbaglampen lyser er det oftest pga ledningsbrudd/dårlig kontakt i ledningen til beltestrammerene. Mener jeg har hørt at BOS pleier å lodde sammen koblingen til beltestrammerene for å ordne dette. Hvorvidt dette kan/bør fikles med av en amatør er nok et hett tema. Jeg hadde tatt sjansen. Mener skiftintervallet på regreim er ca 60000km på de bilene, så det er nok på tide å få gjort. Motor til servo kan nok kjøpes brukt. Om ikke her i Norge, så i England på ebay.co.uk. Der borte er søstermodellen Saxo mye vanligere enn 106. Jeg har sluppet å gjøre noe med servoen på min (106Rallye) så langt, men det ser ikke så vanskelig ut. Kjøp deg en Hynesmanual (om du ikke har det fra før) enten fra en rekvisitabutikk eller direkte fra forlaget i England(bøker er momsfritt til eget bruk). Da er det lettere å få overblikk på hva jobben innebærer, og evt hvordan du kan gjøre det selv. Og meld deg inn i Peugeotklubben:hellothere: Mangen gode tips å hente der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fresern Skrevet Mars 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2007 Hei Pegge! Har endel 106 gti selv, og har mulighet til å ta jobben for deg hvis du vil (reg.reim,servo og abs). Servoen bør du prøve å spore opp på et høggeri eller som Reidar sier, på ebay.co.uk. Holder til i Drammen. Ta kontakt hvis du er interessert. Siter Tut og kjør!! Øl, nakne damer og bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pegge Skrevet Mars 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2007 Mailet BOS angående reg.reim, de mente det var 120000/5år, snart gått 5 år, så det er vel på tide med bytte. Angående servo-motor så fant jeg noen på ebay.co.uk(eBay er jo genialt..): http://cgi.ebay.co.uk/peugeot-106-citroen-saxo-electric-power-steering-pump_W0QQitemZ320093956129QQcategoryZ10406QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Ny en: http://cgi.ebay.co.uk/Citroen-Saxo-Power-Steering-Pump-106_W0QQitemZ150103730472QQcategoryZ10376QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Dette er riktige deler iant? Før jeg legger inn bud.. Fikset Haynes manual tidligere i uken, skal hjem å titte litt nå :) Sendte mail til deg Fresern. Drev å tittet litt på 106parts.com, og vurderer å bestille et gruppe N eksossystem og åpent filter, noen som har erfaringer med det gruppe N systemet? Er det utrolig høylytt? Ute etter litt mer go`lyd.. :) mvh Simen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Skrevet Mars 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2007 Eg har Pugsport GrN på 106Rallyen min. Vanvittig fin lyd, men er diskre nok når du må. Forholdsvis fornuftig ved rolig kjøring, men når du drar skikkelig på snerrer og vræler det. Smeller og knatrer en del når du går av på gassen. Kvaliteten er bra. Fine sveiser og ruster ikkje. Halv vekt av orignalt. Det beste er jo prisen. Kostar ca 3000kr ferdig importert. Ikkje stort meir enn dritten til Svendsen eksos. Pass på å kjøpa versjonen med 2" endestuss. Den med 3" bråkar ein del meir ved rolig kjøring. Ang filter vil eg anbefala et slikt Innsugsluften blir kaldere, og innsugslyden blir meir diskre ved rolig kjøring. Morsommare med en bil som plutselig vræler til ved pådrag enn ein som bråker heile tiden. I Norge blir det markedsført av Raceland.no, men eg trur eg heller ville kjøpt på ebay direkte fra Belgia eller England. Og så kan du jo runde av med et slikt Eg har et liggande til 2500kr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pegge Skrevet Mars 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2007 Morsommare med en bil som plutselig vræler til ved pådrag enn ein som bråker heile tiden. Helt enig :) Takk for tips. Er det noe effektøkning ved bruk av kromet manifold eller? Fant tilsvarende her: http://cgi.ebay.com/Faecherkruemmer-Manifold-Header-INOX-Peugeot-106-8V-NEU_W0QQitemZ260101006627QQcategoryZ73088QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Skrevet Mars 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2007 Manifolden er ikke krommet. Den er av rustfritt stål. I min bil er den uansett dekket med varmeisolasjon. Om man gjør det med en trimmanifold i svartstål ruster de styggfort. De skal gi litt ekstra ja, men det viktigste er at de er med på å gi motoren en endret karakteristikk. Litt mer trøkk over hele registeret, og litt bedre gassrespons. Jeg kjører med pugsport GrN eksos, Raceland manifold og Raceland lukket filter på min, og jeg er veldig fornøyd. Skal snart få somlet meg til å kjøre den på rulle. Tipper oppunder 140hk. Den går ihvertfall 0-100 på ca 7,5sek med to personer ombord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pegge Skrevet Mars 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2007 Hvilken størrelse har du på felgene? Står mellom enten 15 eller 16".. Litt avgjørende om det er stor forskjell på komfort og eventuellt prestenda pga. vekt. Hadde 15" på den forrige 106`en(1.varianten) så vurderer 16" nå :) Disse fra Momo var jo ganske fete: Vet du forresten om den servo-pumpe delen jeg linket til ovenfor passer til min bil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 Du får alltids plass til 16" men 15" er vel stort nok i massevis. Rent kjøreegenskapmessig er nok faktisk 14" best, men 15" er et greit kompromiss. Jeg skal faktisk kjøre på 15" stålfelger fra 406 i sommer. Har liggende et sett Compomotive TH, men har ikke fått pusset de opp enda. Litt annen stil enn de MOMOhjulene. Rallyen er jo levert originalt med kvite steelies, og skodd med Goodyear Eagle F1 gjør de ihvertfall nytten sin Ang de servodelene tror jeg bare det finnes en type, så det bør passe. Hvordan vet du at servomotoren er gåen forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pegge Skrevet Mars 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 Vel, servoen har vært av/på i 2måneder, og releèt er byttet. Så ut i fra det sa han jeg kjøpte bilen av(mener han hørte med verkstedet) at servomotoren var feilkilden. Kan det eventuellt være noe annet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.