Gå til innhold

Støpe nye deler til interiør

Ranger emnet


Hagafoto

Anbefalte innlegg

Jeg er n igang med mitt første støpe prosjekt. Jeg tror kanskje jeg har valgt en lit komplisert del, men håper å få litt hjelp her.

Selve støpe prosessen har jeg lest meg til på forumet. Har kjøpte inn polyester /glassfiber osv

 

Problemet er festene denne delen må ha, og hvordan jeg skal klare reprodusere de, evt en annen løsning for fest. Legger ved et bilde av delens bakside hvor jeg har markert festene.

Org%20-%20Midtkonsoll%20-%20del1-b1.jpg

 

Her er også et bilde av fremsiden, men den vil jeg gjøre endringer på. Tenkte bare det kanskje var lettere og se for seg når dere ser delen å¨begge sider.

Org%20-%20Midtkonsoll%20-%20del1-b2.jpg

 

Håper dere har noen gode tips og råd.

 

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ønsker å beholde orginaldelen. Dette er mitt første prosjekt så jeg regner ikke med det blir topp på første forsøk.

 

Tror jeg må finne alternative måter å feste dette på, hvis noen har noen gode forslag setter jeg stor pris på det, i mellom tiden kan jeg gå igang med formen som jeg tenker å bygge med "pulver isopor" (vet ikke hva det heter, men det er på en måte pulver istedet for kuler, så det er greit og forme ting i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

syns dette virka spennende... men kanskje litt vanskelig for førstegangsprosjekt... Hvordan lager du forma? De festene er da ikke så vanskelige å reprodusere... Eventuelt så kan du kutte ut noen feste fra en bil på høggeren som passer sånn ca. Så popper du disse festene fast til den nye konsollen ( ? ) og sparkler i. Mange muligheter. Reparerte ens stylingfront for ikke så lenge siden. Jeg måtte skjære vekk tonnevis med tec-7 som var brukt til reperasjon av festene før. Så poppa jeg fast og støpte glassfiber rundt. Så pass på at festene blir skikkelige...

 

En ting - den reperasjonen endte på legevakta - fikk glassfiberstøv i øyet, og vips så var lappen på i to dager... Så pass på å bruke gode vernebriller og hansker med fiber/polyester-arbeid!! :) - lykke til!

 

PS. Pass på at du ikke bruker noe til formen (isopor f.eks.) som smelter ved kontakt med støpemassen - polyesteren!! Laga ei form til panser-scope en gang i isopor - brukte mange dager på dette... så skulle jeg støpe forma! Alt i vasken. Så vanvittig bra ut når jeg gikk ut for å røyke å vente på at det skulle tørke. Når jeg kom inn igjen var isoporen vekk - smelta bort... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå igang. Plugen er snart ferdig. Laget plass for en 6,5" istedet for askebeger ol. Støper hele greia, fikser fester etterpå. Sansynligvis kommer jeg nok til å lage en ny type fester, skruer eller no slikt. Jeg skal støpe så å si alt interiør/dører ol, så da kan jeg jo drite i hvordan d var festa i hvarandre før :)

Skal ta noen bilder av prosessen og postet etterhvert. Dette er noe som vil ta mye tid, da bilen er ibruk... delvis i ikke godkjent stand :) Tar kun noen få deler om gangen så går d nok bra.

Bare så det er sagt så har jeg ikke noen store forventninger om resultatet da denne bilen bare blir "trening". Kommer nok til å komme med masse spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja da har jeg kommet litt på vei med de første delene hvertfall...

Tar først for meg midtkonsollen.

Her er delen som jeg startet posten med:

Bilde000.jpg

Bilde045.jpg

Bilde046.jpg

Orginaldelen blir modifisert.

Begynte med å fjerne sigarettenner, askebeger ol, så festet jeg en ring i tre som passer høytaleren (6,5"). Bygget så rundt med byggeskum som jeg formet og sparklet. Det er så langt jeg har kommet med den... Nå skal jeg kle hele i glassfiber. Mitt spørsmål er da, skal jeg legge topcoat på toppen av dette får å få fin finish til å lakkere på? Hvordan bør jeg behandle overflaten etter jeg har lagt på glassfiber?

 

Jeg har også prøvd meg litt på et dørpanel... Vel... vet ikke helt hvordan dette går...

Her støper jeg først kanten slik at jeg vet den vil passe i døra:

Bilde002.jpg

Så fyller jeg med byggeskum som jeg skal forme etter ønske.

Bilde047.jpg

Bilde048.jpg

Problemet mitt med denne er å feste den i døra... Noen som har noen gode tips??

 

Noen som har gode råd ang hva slags glassfiber matte jeg bør bruke til denne type støping? Jeg har her brukt tynt vevd som eg veldig godt å jobbe med (men dyrt og veldig bøyelig) så har jeg brukt 300g vanlig. På dørpanelet la jeg først den tynne vevd fiberen, så la jeg på 300g oppe dette. Er dette ok? Har det noe å si om jeg blander forskjellige typer?

 

Ble mye spørsmål dette, men er som sagt helt fersk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå. Det gjør ingenting og blande fiber.

 

Jeg pleier og støpe alt med den rullen fra biltema, også tar jeg øverste laget med vevd matte. Da er det enklere og puss;)

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår