Gå til innhold

Godkjenning av Volvo V8

Ranger emnet

Hans

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 1975 Volvo 244 med en 350 V8.

Motorkoden tilsier at det er 145hk og 345Nm i motoren.

Den er ombygd til TPI med datasprut og diverse. Kan de kreve at bilen skal på rullene ved godkjenning? Har nå papirer fra Amcar Norge med teknisk på motornr..

Overskrider den hva som er tillat i NM..?

Hans-Petrolium :)

242 V8

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet skal ha effekttest på alle biler når det er motorbytte nå trur jeg....

Mener du ikke får godkjent 350 lengre, den torqer for mye, det største er vel 305....

Men en effekttest for deg er jo ikke no problem, bare å gi mindre tenning og fuele den opp og fyre på etanol så har du både effekt og CO i orden! =)

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet skal ha effekttest på alle biler når det er motorbytte nå trur jeg....

Mener du ikke får godkjent 350 lengre, den torqer for mye, det største er vel 305....

Men en effekttest for deg er jo ikke no problem, bare å gi mindre tenning og fuele den opp og fyre på etanol så har du både effekt og CO i orden! =)

det er feil du får 350 registrert, men spørs jo helt på åssen 350 da og kasse, fordi den motoren jeg skal bruke er en chevelle 350 med 2port gasser orginalt og 145hk, men vis det plutslig er 4ports gasser er det 220hk, og jeg hørte med de om den motoren og det gikk helt fint! :hellothere: stikk opp og hør med de hans!

-- Har 242 med V8-- Prosjekt

-- volvo 242L --

--X volvo 240 Turbo--

--X volvo 142--

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig... Har ikke sjekka selv jeg men.. Hørte en kamerat av meg sa det...

Men det burde være akkurat det samme om det er en tuna 5,5 stratton eller en chevy 350 du skal ha inn så lenge du kommer med bremsepapirer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er feil du får 350 registrert, men spørs jo helt på åssen 350 da og kasse, fordi den motoren jeg skal bruke er en chevelle 350 med 2port gasser orginalt og 145hk, men vis det plutslig er 4ports gasser er det 220hk, og jeg hørte med de om den motoren og det gikk helt fint! :hellothere: stikk opp og hør med de hans!

Motoren min er jo også oppgitt til 145 hk. Men det er 345 Nm i den, noe som er langt over hva som blir godkjennt. Mener de godkjenner opptil 280Nm.

Samma om det er 305 eller 350 så lenge den ikke overskrider disse tallene..

242 V8

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren min er jo også oppgitt til 145 hk. Men det er 345 Nm i den, noe som er langt over hva som blir godkjennt. Mener de godkjenner opptil 280Nm.

Samma om det er 305 eller 350 så lenge den ikke overskrider disse tallene..

Hvorfor spørr du da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 350 er "ikke mulig" å få under ~320 Nm uten å jukse.

Du legge en blikkplate med et litt lite hull (kansje 40 mm? prøv deg fram!) i mellom thottlebodyen og innsuget, det vil begrense effekt og moment. Evt kan du begrense bevegelsen i thottlebodyen - "trekloss under gasspedalen".

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller INGEN rolle hvor mye dreiemoment motoren har(eller hvor stor motoren er, for den saks skyld). Dette vridmomentet må nemlig gjennom en gearkasse, så det er utvekslinga her som er alfa å omega.

Ta maks tillatt vridmoment, var det 280Nm du sa?, multipliser dette med utv. på 1 gear på volvokassa.

Ta deretter dreiemomentet på V8, å multipliser med utv. på 1 gear på gearkassa til V8ern.

Det er DETTE momentet som belaster bilen, å de amerikanske kassene har som regel mye mindre utv. på geara en de europeiske.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider