Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjørte en runde i Tromsø sentrum igår, og møtte flere Xenon-terrorister.. Bla en Celica (T200), en Volvo 850 og en sort Golf 5. Alle med Xenon 6k/8k kits i halogen reflektorer... De blender som faen og fikk naturligvis langlysa i retur, men tror ikke de blir å fjerne sjitlysene av den grunn. Godt det er lyst hele døgnet snart så slipper man å bli sveiseblind av å møte en tulling på veien.

 

 

Hadde ikke vært et problem med xenon lys blender veldig hvis de hadde justert lysa godt. I enkelte tilfeller blender biler som blir levert med xenon like mye de også. Så hvorfor klager du bare på gamle biler? Trenger ikke å blende bare fordi du har halogen reflektorer. Biler med orginalt xenon blender ofte like mye eller mere, kanskje at det er fordi det bare er ungdomsbiler?

Volvo 240 B230 Turbo, 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp om parboliske reflektorer, fresnellinse, refraktorer og projektorer. Det er nemlig ikke slik at de med ettermontert Xenon bare blender fordi lysene er feil justert.

 

Forøvrig så er lysjustering en del av EU-kontrollen så må da være måte på hvor mange som skal kjøre rundt med feiljusterte lys. Eller mener du det er en automatikk i at lysene på magisk vis blir feiljusterte det øyeblikket du putter inn en annen pære?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en predikant thklinge, du har bestemt deg for å hate ettermonterte xenonlys og bruker all din energi på å prøve å overbevise andre. Du skal rette på andre selv om de har rett, ved å prøve å vinkle ting annerledes!

 

Kjører selv på veiene i Tromsø med ettermonterte xenonlys, 6000k i nærlysene og 4300k i fjernlysene.

Justerte lysene korrekt etter montering(med lysjust. apparat). Eneste gangen noen har blinket til meg var når jeg hadde 3 personer i baksetet og glemte å justere ned.

Noe som sier meg at folk ikke blir blendet når lysene er riktig justert.

Jeg har en svart primera gt 98`

 

Etter jeg monterte lysene så begynte jeg å legge merke til andre som også har montert xenon, ser det på fargen i lysene på biler jeg vet ikke har det originalt.

Har blitt blendet et par ganger, men det er heller sjeldent!

 

Når du sier at du får 2000,- i bot av politiet så er det i utgangspunktet feil.

Det er ikke feil lysBRUK.

Kansje tror noen politifolk at de kan gi deg bot for det men du kan nekte! Mangellapp er det du skal ha.

 

Og når det gjelder kjøring med nærlys/tåkelys så skjønner jeg ikke hva folk irriterer seg over. Man blir ikke blendet av det heller med mindre tåkelysene er grovt feiljustert eller det faktisk er fjernlys og ikke tåkelys(som f.eks impreza og 323 gtr).

Du ødelegger jo egentlig bare for deg selv hvis du kjører på landeveien med tåkelys siden de skaper er skarpt lysfelt rett foran bilen, noe som ødelegger din egen sikt lengre fremme.

 

Men det finnes så mye folk som irriterer seg over alt mulig, jeg bor i borettslag der folk klager på ALT. Jeg gidder ikke lengre bry meg om hva folk syns og mener fordi man klarer aldri å gjøre alle fornøyd uansett.

 

Har sagt min mening nå, blir ikke å skrive flere poster.

 

ps. her får du kjøpt kvalitetsxenonlys til en billig penge med kort leveringstid, 1-2 uker. VVME.COM LLC Your Best HID KIT Supplier

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Predikant? Ikke akkurat, jeg bare anbefaler folk å ikke montere xenon i andre lykter enn de med projektorteknologi. Rett og slett fordi det blender. Enkelte biltyper mer enn andre, det varierer hvor dårlig egnet lyktehusene er. Mulig du bryr deg mindre enn andre, men jeg synes det er pisse irriterende med Xenon-terrorister som blender og sier det gjerne.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde orket å lese tidligere i tråden hadde du fått med deg følgende:

 

Det stemmer som Unge_Lafton sier at enkelte fabrikanter har brukt Xenon i refraktor-hus. Mercedes er vel de som har puttet slike løsninger i flest biler. Løsningen er ikke like god som projektorhus, men det fungerer. Merk også at da er refraktoren laget spesiellt for bruk med Xenon pære og det brukes også en annen pæretype, "D2R", istedet for den vanlige D2S pæren. Slike systemer kan ikke sammenlignes med biler som har ordinære refraktor eller reflektor-systemer. Dermed er det fortsatt sant at for ettermontering (som er det denne tråden handler om) så er Xenon i alle andre lyktetyper enn projektorlamper absolutt ikke å anbefale!

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heheh....har bare lest de 4-5 siste postene i den tråden her, må le litt.

 

thklinge har rett, det er slik at noen lykter "lysforurenser" mer enn andre, og det merker du spesiellt da folk ettermonterer HID i dem. Det er jo selvfølgelig de med lykter der glasset fordeler lyset det er verst, glasset klarer ikke den jobben så godt, noe man merker godt når man får opp lysstyrken.

 

Men det kan også være tilfelle med "klarglass-lykter". Er ikke alltid de beste til å fordele riktig de heller. Et godt eksempel er folk som ettermonterer Xenon i nye Hilux og nyere Land Cruiser f.eks, blender som pokker alle veier selvom vet er reflektoren som styrer lyset, samme hvor godt justert de er. Men "gutta" som eier dem vil sjeldent innrømme det :P

 

Noen billykter er verre enn andre er min opplevning

 

Og ang. spredere, noen spredere sprer (naturlig nok) lyset så kraftig at det blender mye mer enn hovedlysene jo, f.eks Subaru sine killer-spredere, og noen av de svære SUV`ene. Hadde jeg hatt en sånn bil, hadde jeg aldri kjørt på park & spredere :) Min derimot, har små linsespredere, og de er ikke sjenerende med HID i engang, har ikke noe funksjon i det hele tatt fortjener ikke å bli kallet spredere :P

 

Men uansett det beste er jo bare å drite i å se på lyset, skjønner ikke hvorfor alle absolutt skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle biler er like ille nei, men helt enig ang HiLux etc, det ser rett og slett jævlig ut når man møter disse bilene med ettermonterte HID kit, gjerne 8000K og høyere.

 

Selv har jeg ettermontert xenon i Mondien vår og syns ikke resultatet er til sjenanse for noen. Ikke blitt blendet av motgående trafikk enda heller ( hatt det på et par måneder ). Selv valgte jeg å ikke ha høyere fargetemp enn 4300K, syns fort det ser ekstra ettermontert ut med altfor mye blå-skjær.

 

Ble veldig fornøyd, og det var en enorm forskjell.

(xenon til venstre og halogen til høyre, innlysende nok )

IMG_6444.jpg

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår