Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Hehe.. er xenonnærlysene mine like skarpe som sola? Tror jammen jeg begynner å bli svaksynt i mørket..

 

Hvorfor er en fargetemperatur på 8000K og høyere mer irriterende enn lavere temperaturer? Til høyere kelvin til mindre skarpt blir jo lyset, altså blender det svært lite.

Blir jo lengre i fra dagslys da, og dårligere egnet til mørkekjøring. Men er uansett veldig sjelden å møte biler med høyere fargetemperatur enn 4 til 6000K, fordi det er det mest ideele.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

4100-4300 kelvin er det mest effektive, det er derfor alle OEM-fabrikanter holder seg i det feltet. 6000K bruker mange av de tøffe gutta i gata fordi blått er tøft... Men jo lengre ut på sidene av feltet for synlig lys jo mindre mengde lys får du ned på veien. I dette tilfelle beveger man seg fra hvitt til blått, fiolett, og så ultrafiolett. Prøv å stirr i et UV-lysrør og kjenn hvordan øynene føles. Kjører du lenge med en bil med høy fargetempteratur vil du merke at du er mer sliten på øynene enn med lavere kelvin-grad.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4100-4300 kelvin er det mest effektive, det er derfor alle OEM-fabrikanter holder seg i det feltet. 6000K bruker mange av de tøffe gutta i gata fordi blått er tøft...

 

 

 

(QUOTE=thklinge Prøv å stirr i et UV-lysrør og kjenn hvordan øynene føles. Kjører du lenge med en bil med høy fargetempteratur vil du merke at du er mer sliten på øynene enn med lavere kelvin-grad.

 

6000K er ikke tøft, men pent, i tillegg til at det gir et svært behagelig lys å kjøre med og å møte. Det de tøffe gutta i gata derimot ofte monterer fordi det er tøft, er plastikk... Ellers har nabodama i femti åra her montert tilbake 6000K pærene sine fra i fjor høst. Men neppe for å være tøff.. Og lignende eksempler er det mange av.

 

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at høyere kelvin enn 6000 er mer irriterende for øyet å KJØRE MED, men ikke å møte, fordi lyset blir veldig lite skarpt.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnul - Ja det store problemet er at lyspunktet er helt annerledes i xenon-pærer kontra halogen og de store mengdene strølys det produserer.

 

grandisjohn - Her vil vel hver enkelts erfaringer gi forskjellig resultat. Pr idag har jeg 6000K og angrer på det. Jeg orker ikke bruke penger på nye pærer men når disse ryker blir jeg helt klart å velge 4300K. Jeg bor i Tromsø og ser mye snø, både på bakken og i lufta i løpet av et år, under slike forhold mener jeg 4300 er betydelig bedre enn 6000 og høyere. Hvis 6000 var bedre, hvorfor bruker ikke bilfabrikanter den fargetemperaturen?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke jeg ¨sagt at 6000K er bedre, bare at det ser bra ut, og er behagelig å kjøre med og å møte. Men jeg mener det er bedre egnet til ettermontering, da lyset blir mindre skarpt enn ved lavere kelvin.

 

Når det gjelder snø, så lyser jo den opp betydelig. Og slik virker det litt bakvendt å gå ned på fargetemperaturen av den grunn.

Som nevnt, påstår ikke at 6000K er best, men skal man tro xenonlys produsentene, så er visstnok 6000K det ideele på snøføre.

 

Årsaken til at bilprodusentene standardmonterer pærer med lavere kelvin, er vel logisk nok fordi de tenker på best mulig lys under generelle forhold. Er naturligvis det som er årsaken til at xenon blir standardmontert. Og til allround bruk er nok 4300K det beste alternativet. Men blir gjerne litt skarpt i reflektorer som ikke er "beregnet" på xenonpærer.

 

Ved ettermontering bør man altså holde seg til 6000K og 35W ballaster. Da bør ingen føle seg annet enn innbilt blendet, på grunn av en forutinntatt motvilje til ettermontert xenon.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg faktisk det kom mer vettugt i denne tråden enn det siste året.

Jeg er veldig enig i det meste som blir sagt, og jeg syns det er helt greit med ettermontert xenon når det ikke blender.

Det som irriterer meg mest, er de som kjøper ett xenonkit, stapper det inn, og kjører, uten å i det hele tatt tenke på at det trengs lysjustering.

Det også folk som skal ha det i tåkelys, og da helst med nærlys-xenon tent samtidig. H4-settene har faktisk blitt utvikla ganske bra, riktig justert så er det ikke så mange som blender lenger.

 

Som jeg har sagt før, så har jeg vært litt motstander av xenon, selv om jeg syns lyset er mye mere behagelig å kjøre med, men jeg fant ut at lyset i tåkelysa blendet så mye at det ikke var til å gjøre noe med, og jeg solgte kittet ganske fort, og satte inn halogen, i hovedlysa var faktisk lysbildet helt ok, ble litt vel mørkt rett foran bilen på fjernlys syns jeg, så tok jeg å shina opp lykter skikkelig, vaska/bytta reflektorer, vaska glassa og gikk over ledningsnettet inni lyktene, og monterte Halogen før EU-kontroll, nå har jeg så gode lys, at om jeg juster lysa litt høyt så ser jeg lyset i lauva oppi trea, på dagtid.

Dette med 55/60W Halogen... Jeg syns rett og slett at lyset var bra nok, og jeg så ikke vitsen med xenon når jeg ser det jeg trenger.

 

Uansett, det jeg vil fram til, er monter gjerne xenon, men pass på at det ikke blender, ingen kan nekte på at enkelte lykter takler xenon gret, og andre absolutt ikke gjør det.

Skal man ha bedre lys, så prøv de elementære tinga først, som vask og evt skifte av reflektorer og glass, sørge for at man har skikkelig spenning til lyktene og gode pærer.

Skal man montere xenon, så vær iallefall oppmerksom på tilstanden på lykta, for et slitt glass, eller en reflektor gjør ikke akkurat behandlinga av sterkere lys enn den er beregnet for, bedre.

 

Jeg blinker på biler som blender meg, enten det er xenon, eller ei, og dedt kommer jeg til å fortsette med.

Det jeg ikke skjønner, er de som skal blinke med lysa, fordi andre kjører med tåkelys, på dagen.

Ved normnale sikt forhold, er det nemlig noe av det mest behagelige du kan møte, natt som dag, men ikke med xenon.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ass:

Ta et bind foran øynene i 15-20 min. Så tar du av bindet og ser rett på sola. Da vil du oppdage noe rart, nemlig at det menneskelige øye trenger tid til å venne seg til lyset.

 

Og den tiden har du ikke når du møter en Xenonterrorist en mørk kveld.

 

Veldig bra sagt. Thumbs upp :P

 

grandisjohn: Hehe.. er xenonnærlysene mine like skarpe som sola? Tror jammen jeg begynner å bli svaksynt i mørket..

 

Snakker om å ta det vell bokstavelig talt! Er bunn i grunn det samme. Når man ser rett i et kraftig lys midt på natten så mister man over 50% av synet sitt i noen sekunder. Skjer det i en sving o.l så kan det gå gale. Ikke rart onkel Politi ber folk som blir tatt med slikt å ta det av på stedet! :respect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Granada 3.0 GL: Tåkelys/kurvelys skal jo være koblet sånn at de automatisk slokker når hovedlysene tennes. Men det tror jeg sikkert du veit. Er jo forbudt å kjøre med tåkelys og hovedlys samtidig, xenon eller ei, fordi det har lett for å blende.

 

Selv har jeg koblet kurvelysene med kjørelysautomatikk og vanlige halogenpærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Granada 3.0 GL: Tåkelys/kurvelys skal jo være koblet sånn at de automatisk slokker når hovedlysene tennes. Men det tror jeg sikkert du veit. Er jo forbudt å kjøre med tåkelys og hovedlys samtidig, xenon eller ei, fordi det har lett for å blende.

 

Selv har jeg koblet kurvelysene med kjørelysautomatikk og vanlige halogenpærer.

 

De fleste (inkl meg) har uorginale xenonkit koblet slik at du kan ha hovedlysene + tåkelysene på. Dog bruker jeg aldri dette, men det har seg slik at latskapen rår og jeg orker rett å slett ikke koble de slik at de slår seg automatisk av, når hovedlysene tennes. Det kan jeg gjøre manuelt.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra sagt. Thumbs upp :P

 

 

 

Snakker om å ta det vell bokstavelig talt! Er bunn i grunn det samme. Når man ser rett i et kraftig lys midt på natten så mister man over 50% av synet sitt i noen sekunder. Skjer det i en sving o.l så kan det gå gale. Ikke rart onkel Politi ber folk som blir tatt med slikt å ta det av på stedet! :respect

 

Når man er ute å kjører bil i mørket, så må man vel være forberedt på at man kansje kan møte en bil eller to?

Og på kjøreskolen lærte i hvertfall jeg at man ikke skal se inn i lysene på møtende biler, men ha fokus på høyre veikant. Funker faktisk veldig bra. Prøv selv..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Granada 3.0 GL: Tåkelys/kurvelys skal jo være koblet sånn at de automatisk slokker når hovedlysene tennes. Men det tror jeg sikkert du veit. Er jo forbudt å kjøre med tåkelys og hovedlys samtidig, xenon eller ei, fordi det har lett for å blende.

 

Selv har jeg koblet kurvelysene med kjørelysautomatikk og vanlige halogenpærer.

 

Det er ingen regel som sier at Kurve tåkelys skal være koblet slik at dem ikke kan lyse med nærlyset tent. Det er en "norsk" regel som sier at dem ikke skal være tent samtidig som nærlys/fjernlys. Mange biler, så og si samtlige VW, Skoda og mange Audi har tåkebaklysbryteren slik at du er nødt til å tenne kurvelys foran. Og tåkebaklys har man ofte bruk for når det er snø i luften. Så loven er ikke helt gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange biler, så og si samtlige VW, Skoda og mange Audi har tåkebaklysbryteren slik at du er nødt til å tenne kurvelys foran. Og tåkebaklys har man ofte bruk for når det er snø i luften. Så loven er ikke helt gjennomtenkt
Joda. Tåkebaklys setter man på når det er så mye tåke at man ikke lenger ser baklysene på bilen foran seg når denne er innenfor bremsevidde. Da ser heller ikke bilen bak deg din bil, ergo setter man på tåkebaklyset slik at man selv blir sett. Om det snør eller ikke er egentlig irrelevant.

 

Og er det så tåkete at man setter på tåkebaklyset av grunn nevnt over, vil man naturlig nok også trenge tåkelysene foran for å få sett bedre hvor man kjører. Ergo er det helt naturlig at tåkelys foran må lyse sammen med tåkebaklys, og da bør man ikke ha nærlys tent da det blir selvblending i tåka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår