Magnalf Skrevet August 2, 2008 Rapporter Share Skrevet August 2, 2008 Em ? Jeg har 100 watts halogen pærer på bilen min. De er kjøpt fra maxam-tuning. Og der står det de er E merket og godkjente ! Må da væra lovlig da,?? Betyr ikke at de er godkjente for bruk på vei. (Noe de ikke er) Dessuten så får du bare en mye varmere reflektor, og mer belastning på ledningsnettet i bilen din/fare for brann pga dårlig dimensjonerte kabler, i forhold til det bittelille ekstra lyseffekten du får. Kjøp en litt dyrere 55w pære fra kjent merkevareprodusent, så ser du at den faktisk lyser bedre, tør jeg påstå http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet August 3, 2008 Rapporter Share Skrevet August 3, 2008 Vaske reflektoren og glasset innvendig på 20 år gamle biler hjelper også.. ;) '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet August 3, 2008 Rapporter Share Skrevet August 3, 2008 :p http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oekern Skrevet August 3, 2008 Rapporter Share Skrevet August 3, 2008 Betyr ikke at de er godkjente for bruk på vei. (Noe de ikke er) Dessuten så får du bare en mye varmere reflektor, og mer belastning på ledningsnettet i bilen din/fare for brann pga dårlig dimensjonerte kabler, i forhold til det bittelille ekstra lyseffekten du får. Kjøp en litt dyrere 55w pære fra kjent merkevareprodusent, så ser du at den faktisk lyser bedre, tør jeg påstå Reflektoren er laget av stål/alluminium, så den er det ingen fare med værtfall. Pæren er E merket. Rart den skulle være ulovlig da VW Corrado G60 - Langtids prosjekt Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet I´m BANKRUPT - A G60 owner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet August 3, 2008 Rapporter Share Skrevet August 3, 2008 Reflektoren er laget av stål/alluminium, så den er det ingen fare med værtfall.Pæren er E merket. Rart den skulle være ulovlig da Det at den er E merket betyr veldig kort sagt at den ikke er brannfarlig under bruk :P Det er regelverket som stopper deg her. http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeGGiz Skrevet August 4, 2008 Rapporter Share Skrevet August 4, 2008 Altså, xenon i fjernlys er LOV, eller er det bare "lov"? Og hva er spredere? :rolleyes: R-line 19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet August 4, 2008 Rapporter Share Skrevet August 4, 2008 Vel, i forbindelse med lystypen er det ikke noe problem, men det er bare lov å montere Xenon-pærer i lykter som er merket med D2S eller D2R. Jeg fikk toerfeil på EUen for Xenon i langlysa siden lyktene ikke er merka med D2S, bare H7. - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oekern Skrevet August 4, 2008 Rapporter Share Skrevet August 4, 2008 Så pærene er ikke lovlige altså ? Jaja, da får jeg si som fler her i tråden. Vil politiet gi meg en bot for at jeg vil se veien bedre, så ok. VW Corrado G60 - Langtids prosjekt Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet I´m BANKRUPT - A G60 owner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet August 4, 2008 Rapporter Share Skrevet August 4, 2008 Som flere her i tråden, og etterhvert mange ganger her i tråden: Du ser bedre, alle andre ser ikke en dritt. Hva er mest sikkert? - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet August 4, 2008 Rapporter Share Skrevet August 4, 2008 Pæren er E merket. Rart den skulle være ulovlig da Pæra er fullt lovlig den men ikke til bruk etter offentlig vei da reflektoren/lykta de er typegodkjent med 55w pære. Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rebell Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Jeg har hatt ettermontert xenon i tre biler i min eie, i løpet av 3 år. Dog alltid i linse/projektorlykter. ALDRI har jeg blitt spurt om det er ettermontert ALDRI har jeg fått reaksjoner fra møtende trafikk ALDRI har jeg blit nektet godkjenning på EU-kontroll pga disse lysene. Så lenge det blir montert på en skikkelig måte og justert ordentlig så er ikke dette noe problem. Det er kanskje ikke lovlig, men har aldri fått reaksjoner i noen form på det. Har ikke hatt hverken lyktespylere eller høydejustering. I mitt tilfelle så er det nok fordi at det ikke vises om det er originalt xenon eller ettermontert, fordi bilene jeg har hatt kunne leveres med xenon som ekstrautstyr, og de har vært såpass nye at ingen har tenkt over det. Hvem tenker vel over om lyktene justerer seg på når du møter en bil med xenon? Det som irriterer meg er når det kommer biler med gamle reflektorer beregnet på halogenpærer.... Da kastes ikke lyset riktig og du møter regelrett et tivoli på veien. DET er irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oekern Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Åhh. Daa skjønner jeg tegninga ;) thklinge: Ingen blir blenda av meg ;) VW Corrado G60 - Langtids prosjekt Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet I´m BANKRUPT - A G60 owner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Har du refraktorlamper eller paraboliske reflektorer som ikke er laga for D2R-pærer så blender du garantert. At ingen gidder å blinke på deg er et tegn på enten latskap eller at du har justert lysene så mye ned at du ikke ser noe lengre på veien uansett. - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Hvem tenker vel over om lyktene justerer seg på når du møter en bil med xenon? Hehe, er vel ikke bare meg som tenker og ser etter sånt? :P Synes det er kult og se..kall meg gjerne rar. Noe annet jeg synes er litt rart, er at på lastebilen jeg kjører (en 2006 Volvo FH 480 6x2) er det ikke noe form for gyrostabilisering på HID-lyktene. Derimot er det luftfjæringen som holder bilen i balanse ellers som de like gjerne har slengt på denne byrden på i tillegg. Ergo får man ikke Volvo lastebiler med HID med mindre man har helluft-fjæring. Men nå er det jo ikke sånn at denne luftfjæringa er så på tryne at den sørger for at bilen er rett ved enhver bakketopp osv, det ville jo vært galskap, men for lyktenes sin del burde det jo vært sånn? Når jeg kommer over bakketopper, blender jeg folk som faen. Synes det er rart at dette er typegodkjent, trodde noe av vitsen var å hindre nettopp blending ved bakketopper..eller?. Er usikker på om Scania/MAN/MB osv har samme løsning, men har en mistanke http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 tusenmetre med 100W pærer løser problemene med blending av biler med xenon, orginale som ettermonterte, sett på fjernlysa så forsvinner problemet. Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg