Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Har du refraktorlamper eller paraboliske reflektorer som ikke er laga for D2R-pærer så blender du garantert. At ingen gidder å blinke på deg er et tegn på enten latskap eller at du har justert lysene så mye ned at du ikke ser noe lengre på veien uansett.

 

Vel...Du er vel klar over at Audi ( F.EKS. A4 2000-> / A6 98->) sine reflektorer der det ikke er montert originalt xenon, er de samme som de bruker ved originalmonterte xenon, og de er vel laga for D2R-pærer.

Samme gjelder også BMW sine reflektorer bl.a. på E39 fra 2001-.

På disse eksemplene er det bare pæreholderen og høydejusteringa (som ikke er endel av reflektoren) som er forskjellig, mens selve REFLEKTORENE er de samme.

 

Derfor tror jeg ikke at mine ettermonterte xenon er til bry for noen. Da er det temmelig rart at ingen i løpet av tre år har reagert, hverken sommer eller vinter.

Og nei, de er ikke justert mer ned enn "vanlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel...Du er vel klar over at Audi ( F.EKS. A4 2000-> / A6 98->) sine reflektorer der det ikke er montert originalt xenon, er de samme som de bruker ved originalmonterte xenon, og de er vel laga for D2R-pærer.

Samme gjelder også BMW sine reflektorer bl.a. på E39 fra 2001-.

På disse eksemplene er det bare pæreholderen og høydejusteringa (som ikke er endel av reflektoren) som er forskjellig, mens selve REFLEKTORENE er de samme.

 

Derfor tror jeg ikke at mine ettermonterte xenon er til bry for noen. Da er det temmelig rart at ingen i løpet av tre år har reagert, hverken sommer eller vinter.

Og nei, de er ikke justert mer ned enn "vanlig".

 

Når brukte Audi reflektor på sine A4 HID-lamper?

 

Eneste HID-reflektoren jeg har sett på Audi har vært på 2001- A8, noe som tydeligvis ikke fungerte så bra siden den kom med prosjektorlampe i 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når brukte Audi reflektor på sine A4 HID-lamper?

 

Eneste HID-reflektoren jeg har sett på Audi har vært på 2001- A8, noe som tydeligvis ikke fungerte så bra siden den kom med prosjektorlampe i 2002

 

Min feil. Det heter selvfølgelig projektor/linse ja...

Bra det er et våkent øye her :)

 

Men, det er uansett de samme lyktene m/u originalmontert xenon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...Du er vel klar over at Audi ( F.EKS. A4 2000-> / A6 98->) sine reflektorer der det ikke er montert originalt xenon, er de samme som de bruker ved originalmonterte xenon, og de er vel laga for D2R-pærer.

Samme gjelder også BMW sine reflektorer bl.a. på E39 fra 2001-.

På disse eksemplene er det bare pæreholderen og høydejusteringa (som ikke er endel av reflektoren) som er forskjellig, mens selve REFLEKTORENE er de samme.

 

Derfor tror jeg ikke at mine ettermonterte xenon er til bry for noen. Da er det temmelig rart at ingen i løpet av tre år har reagert, hverken sommer eller vinter.

Og nei, de er ikke justert mer ned enn "vanlig".

 

 

Audi A4 og A6 med xenon har projektorlamper på nærlysene:

 

06166.jpg

 

Det går helt fint å bruke projektorlamper med vanlige halogenpærer, mange biler har det. Som regel brukes det da H7 pærer. Mine originale Opel hovedlykter er merket med H7/D2S på nærlysene.

 

Om du ser tidligere i tråden så kan du lese om at enkelte bilmerker har hatt Xenonlys i reflektorer. Eksempelvis Merc E-klasse og Volvo XC-90. Men da er det snakk om reflektorer som er spesiallaget for Xenon-pærer og det brukes også en egen type pære, D2R, istedet for den ordinære D2S-pæren.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg hadde originale prosjektorlamper med halogenpærer i min Audi. Men det er de samme prosjektorlampene som brukes til xenon. Forskjellen er pæreholderen og justeringen (derfor også annet art.nr og navn.) Men selve prosjektoren er den samme.

 

Og så vidt jeg kan se så har jeg aldri sagt noe om at det ikke kan brukes/ finnes halogenpærer i prosjektorlamper. Det er det flere bilfabrikater som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du refraktorlamper eller paraboliske reflektorer som ikke er laga for D2R-pærer så blender du garantert. At ingen gidder å blinke på deg er et tegn på enten latskap eller at du har justert lysene så mye ned at du ikke ser noe lengre på veien uansett.

 

Vell. Jeg har testa selv. Fikk en til og kjøre min egen bil så jeg fikk se den i møte selv. 0 blend :=)

Om jeg ser mye selv er en annen sak. Det er dårlig lys, ja. Men det har hjulpet og skjifte pærene. Kommer også senere til og kjøpe et koblingssett så jeg kobler rundt om bryteren, får mer spenning dermed bedre lys.. Kommer da og til og kjøre samma greia. Få en til og kjøre bilen min så jeg selv får oppleve min egen bil i møte..

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei har akkurat begått en gruuusom forbrytelse tydeligvis, nettop montert 55w bi-xenon H4 kit i min MB190E, og det ble mye bedre lys. Merkelig nokk så blender dem betydelig mindre enn de fleste orginalmonterte xenon jeg møter på veien. Jeg hater å møte biler me xenon nærlys, burde vært forbudt.

 

Kan nevne at jeg vanligvis bare bruker xenon på langlys og bruker spredere som nærlys og kjørelys. Teit at man ikke får H4 pærer me xenon på bare langlys og halogen på nærlys, kun omvendt....

 

Ja, men disse har reflektorlamper SOM ER BEREGNET for xenon!

 

Er en viss forskjell på disse, og en elgammal MB 190, sierra, audier osv osv som kliner på detta i reflektorene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta er barnslig diskusjon. jeg blir like blenda av en ny mb passat bmw osv. med orginal xenon lys som jeg blir blenda av ettermontert xenon lys. alle vet hva loven sier og burde følge den. men hva folk gjør kan vi ikke gjøre noe med. jeg synes det er tryggere og kjøre en bil med xenon lys for og kunde se andre biler og fotgjengere. jeg tror det redder liv. og man har jo lært (som tidligere nevnt i linken.) at man skal ikke se direkte mot andres kjøre lys. til slutt vill jeg bare legge til at vist du ikke har høyde justering og lykte spylere på din "gamle" bil burde man i det minste dra på værksted og justere lysene riktig så man minsker risikon for og skape farlige sitvasjoner. ikke alle kommer til og være enig med meg men sån er det alle har forsjelige meninger.

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om å "være uenig". Det er en ulovelig ombygging som kan skape trafikkfarlige situasjoner. Utformingen av de eldre lyktetypene gjør at de er dårlig egnet for gassuladningslamper, slik er det bare. Forøvrig orker jeg ikke utdype mer om hvorfor, det er dekket grundig tidligere i tråden.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om å "være uenig". Det er en ulovelig ombygging som kan skape trafikkfarlige situasjoner. Utformingen av de eldre lyktetypene gjør at de er dårlig egnet for gassuladningslamper, slik er det bare. Forøvrig orker jeg ikke utdype mer om hvorfor, det er dekket grundig tidligere i tråden.

 

nettopp, du er uenig:hellothere: det er veldig mye mer trafikkfarlig å ikke se en dritt nesten når det regner og er mørkt som i sekken.. bi-xenon er bra og pent. Gamle biler har stort sett dårlige lys.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvem bryr seg?

la folk som vil ha xenon installere det..

dere som klager på dere blir blemmet, ikke se inn i lyset da.

Har selv planlagt å montere xenon-kit, med da kun for utseene sin skyld.

 

Bruker ikke å se inn i lysene på biler og blir alikevel blendet så kraftig at jeg av og til blir nødt til å sette på langlys får å klare å se hvor veien går, dette er stort sett bare problem med xenon nærlys av med høye kelvin 5000 og mer. Er store individuelle forskjeller hvor mye folk blir blendet av lys og det ser ut til at jo høyere farvetemperatur jo værre blender dem.

 

Montere xenon kun for utseendets skyld blir litt dumt, tenk litt over hva det gjør med dem du møter på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår