Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

nettopp, du er uenig:hellothere: det er veldig mye mer trafikkfarlig å ikke se en dritt nesten når det regner og er mørkt som i sekken.. bi-xenon er bra og pent. Gamle biler har stort sett dårlige lys.

 

Jeg er uenig ja, og det store poenget her er jo at Politiet og Statens Vegvesen også er uenig med deg. Tåpelig å montere xenon fordi det er pent, når du samtidig øker faren for ulykker. Du sier det er mye mer trafikkfarlig å ikke se en dritt? Det er feil. Det som er MYE mer trafikkfarlig er når du ser noe og ALLE ANDRE ikke ser noe som helst.

 

Greit at gamle biler har dårlige lys, men da kan du montere noen ekstralys med xenonlamper. Det er i tillegg helt lovlig.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har xenon 12000k, 3x1000 meter med parklys. ALDRI blitt blinka på av noen. ALDRI blitt stoppet på grunn av dette, ALDRI blitt sendt på kontroll.

 

Ergo, kjør med xenon. Nye lamper bleder like mye som gamle.

 

Til dere andre: Se på veien, ikke lysene :D

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamper med 12000 kelvin har så dårlig lysutnyttelse at det blender vel ikke så mye. Ikke ser du så mye mer heller så meningen forsvinner totalt...

 

I tillegg er det du videre sier bare tøv, xenonlamper i halogenhus blender mye mer og gir mye mer strølys enn halogenlamper i halogenhus.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orginalmontert xenon blender like mye som ettermontert xenon i halogenreflektor..

 

slutt å syt over å bli blenda av "gamle" biler med ettermontert xenon. se på veien å ikke på lysa å om de har xenon i halogenlamper!!..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12000k er pga showfaktoren.. Har 4300k i en annen bil, og har montert 6000k i bilen til fattern..

 

Bevis at halogenhus blender mer da klingen.

 

 

Eksempel: MVLC (Motor Vehicle Lighting Council) i USA jobber med å fremme sikkerhet og ytelse for lysløsninger for biler og lastebiler. De uttaler bla. følgende:

 

Glare is the result of lighting that causes visual discomfort and a diminished ability to see the environment.

Misaimed headlamps, high-mounted headlamps, illegal out-of-spec (high wattage) bulbs, improper use of high beam and auxiliary forward lighting, weather conditions and non-compliant Xenon retrofits are believed to be significant contributors to the problem.

 

(http://www.mvlc.info/glare.html)

 

 

Videre:

 

There are two basic factors contributing to the production of glare from stock halogen housings when used in conjunction with any aftermarket HID-kit:

 

1) The light output produced by the HID-bulb is almost 3 times that of a halogen one. So even a small amount of stray light would seem very bright to the bystander.

 

2) The centre of the lightsource in HID bulbs is more towards the front of the car compared with the native halogen bulb. This means that when we put a HID bulb into older housings, the lightsource is no longer at the designed focal point of the housing. See the picture below. In the lower diagram we're shifting the lightsource forward, and when the light hits the reflector pieces at the back of the housing, it comes out scattered.

 

hidfocalpt-xl.jpg

 

Se det i sammenheng med teknologiene for lys som er i bruk idag:

 

Parabolisk reflektor med fresnel-linse foran (eldre biler, gjenkjennes på sitt "ruflede" og uklare glass):

 

Headlight_lens_optics_schematic.png

 

 

Refraktor-prinsippet (formpresset reflektor med klare lykteglass):

 

Headlight_reflector_optics_schematic.png

 

 

Til slutt projektor-lamper som er eneste alternativ for ettermontet xenon med mindre det finnes originale deler for D2R-pære:

 

 

Headlight_projector_schematic.png

 

 

Så hovedproblemet er at fokal-punktet blir feil. Det problemet finnes ikke på projektorlinser laget for og merket med korrekt lampetype: D2S.

 

 

 

Bildeeksempler er det også noen av:

 

8000kglare3.jpg

 

Forskjell fra refraktorlamper (moderne halogenhus med klare lykteglass) til lampehus basert på projektortprinsippet og sertifisert for bruk med D2S xenon pære (Halogen øverst, Xenon under):

 

Halogen%203.jpg

Xenon%203.jpg

 

 

En forumbruker på bilforumet.no:

 

foto0075jd4.jpg

 

 

Nå er vel dette temaet diskutert til døde mange nok ganger på bilforumet. Xenonlamper i halogenreflektorer er en dårlig ide, det blender dine medtrafikanter og er ikke tillatt. HID-ombygginger passerer ikke EU-kontroll og kan føre til mangellapp fra Politiet ved kontroll. Ytterste og strengeste konsekvens vil nok komme fra forsikringsselskaper som foretar avkortning i ulykker der ulovlig monterte lys er utløsende årsak.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde hjulpet hvis de som ettermonterer HID i gamle biler som ikke er ment for det gidder å justere lysene ivertfall, hjelper litt, men kan enda blende å blir aldri lov...

blir ofte blendet av gamle biler med xenon.

likere ikke å møte/eller ha bak meg nye biler med xenon,og da prosjektorlamper, blinker ofte i speilet så det ser ut som utrykknings-kjøretøy, og blender det også, spesielt når bilen demper over homper osv...

 

-men det er grisepent=)=)

Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får ta ansvar for egene handlinger og ta velgene selv ikke henge seg oppi alle andre. se på veien. juster lyktene dine selv om du ikke etter montert lys kan være like iriterende og møte en med halogen pære som lyser deg rett i tryne. vist xenon lys er så iriterende så mener jeg store exstra lys "1000metere" er like ille. og burde bli like strenkt. bruk vett og senk farten vist du blir blenna så kan vi jo håpe vi ungår farlige sitvasjoner.

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store "1000 metere" er koblet på langlys-bryteren eller egen bryter. Dermed kan man blende ned og lyktene er ikke noe problem. Xenon-terrorister derimot har jo xenon-pærer på nærlysene og det er vel dessverre uaktuellt å skru på parklys når de møter noen. Dermed er blending et faktum og farlige situasjoner kan oppstå.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter montering er lov på biler med høyde justering og lykte spylere. hvorfor er det så galt? ser du har finni forklaring osv men kan du ikke forkalre da hvorfor det blir godkjent vist du har høyde justering og lykte spylere, pæra sitter jo "feil" i følge deg inni reflektoren. men den blir riktig vist du har di to tingene merklig.

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter montering er lov på biler med høyde justering og lykte spylere. hvorfor er det så galt? ser du har finni forklaring osv men kan du ikke forkalre da hvorfor det blir godkjent vist du har høyde justering og lykte spylere, pæra sitter jo "feil" i følge deg inni reflektoren. men den blir riktig vist du har di to tingene merklig.

 

kanskje fordi, for å være litt mer nøyaktig enn deg, Automatisk høyde Justering!

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store "1000 metere" er koblet på langlys-bryteren eller egen bryter. Dermed kan man blende ned og lyktene er ikke noe problem. Xenon-terrorister derimot har jo xenon-pærer på nærlysene og det er vel dessverre uaktuellt å skru på parklys når de møter noen. Dermed er blending et faktum og farlige situasjoner kan oppstå.

 

 

Bilen min er med orginal xenon i nærlysa.. Er projeksjons lamper. Langlys er halogen, reflektoren er 10-13 cm i diameter antar jeg og resten av lyktehuset er svart.. Gamle bilen hadde det og. sååe.. ikke noe stort problem med xenon i langlysa.. blir det samme som ettermonterte 1000 metere med xenon.. Man sitter jo ikke og nistirrer på de, og de er skal være slukket når man møter bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår