Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Noen eldre biler har vakuumstyring av mye rart ja, det tok ganske mange år før bilfabrikantene fant ut hvilken dårlig idè det er. Audi f.eks bruker elektrisk vakuumpumpe på mange modeller, så da er det semi-elektronisk. ;)

 

Det er gjentagelser i denne tråden, årsaken er at "ingen" orker å lese seg gjennom 23 sider. Dermed blir samme spørsmål og svar gjentatt i tråden. At det irriterer deg er beklagelig, men dessverre uunngåelig på et forum.

 

Å si at xenonlykter blender er tøv, ingen myndigheter ville typegodkjent fabrikkmonterte lys som blender. At du mener din 14 år gamle bil med refraktor-baserte hovedlys gir et "helt ok resultat" må du gjerne påstå, men det spørs vel om alle du møter på veien synes det samme. Og med ditt innlegg kommer en repetisjon: Uten projektorbaserte hovedlys er xenon en dårlig ide.

 

 

Hva resten av posten din angår så vil jeg foreslå at du lar personangrepene ligge, men er naturligvis hjertelig velkommen til å diskutere teamet i tråden videre.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg står på mitt, hva slags grunnkonstruksjon lykta her har lite å si, det er hvor bra lykta behandler lyset fra den nye kilden, og bilen jeg har montert det på er vel 18 år, og den ene lykta takler det ok, i den andre blir det xenonlook pærer.

Greia er at man forventer skarpt lys fra linser, og det er mere vanlig med xenon enn ikke i dem.

Jeg mistenker at tåkelysa ville fungert bedre med ett skyggefelt som det er på D2R pærer, som er xenonpære som er beregnet for klassiske reflektorlamper....

d2r.jpg

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som du sier selv, det er størrelse og plassering på brennpunktet i pærene som skaper problemene. En 18 år gammel lykt er ikke utformet med hensyn til dette og skaper dermed strølys uansett. Det samme er tilfelle for projektorlamper laget for halogenpærer. Projektorlampens utforming eliminerer strølys meget effektivt men vil likevel kunne gi feil lysbilde. Vanligvis kan det justeres slik at løsningen ikke blir trafikkfarlig.

 

D2R var en kvasiløsning de egentlig burde latt være å bruke. Likevel, skjold eller ikke, problemer med brennvidde er de samme med mindre du har reflektorlykter laget for D2R (Stort sett bare noen få Mercedes- og Volvo-modeller). Pr idag kjenner jeg ikke til noen biler på markedet som ikke bruker projektorlamper sammen med Xenon.

 

 

Kort summert:

 

Projektorlamper == Utformet slik at strølys blir eliminert, ok for xenon.

 

Alle andre lampetyper == Utformet for halogen (jada, lite unntak for noen få D2R-utstyrte biler). Xenon-pærens brennpunkt og størrelse lager strølys uansett, anbefales ikke for xenon selv om eieren måtte prøve å overtale seg selv om det motsatte.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

D2R var en kvasiløsning de egentlig burde latt være å bruke. Likevel, skjold eller ikke, problemer med brennvidde er de samme med mindre du har reflektorlykter laget for D2R (Stort sett bare noen få Mercedes- og Volvo-modeller). Pr idag kjenner jeg ikke til noen biler på markedet som ikke bruker projektorlamper sammen med Xenon.

Da har du heller ikke kikka godt etter.

Nissan Almera, primera(greit lages ikke lenger), qashqai, navara, kingcab, patrol, murano og så videre, Nissan har kun ett fåtall biler med linselykter.

Og jeg vet det er flere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle Nissan-bilene tilgjengelig i Norge pr idag er det faktisk to som leveres med xenon uten projektorlamper: Qashqai og Pathfinder. Så lærte vi det idag :)

 

Du nevner ellers Almera (selges ikke i norge), Primera (selges ikke i norge), Navara (leveres ikke med xenon), Kingcab (selges ikke i norge), Patrol (leveres ikke med xenon), Murano (har linselys).

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primera produseres ikke lenger, qashqai har tatt over, Navara kommer med Xenon, både som King Cab og Double Cab.

Patrol kommer med Xenon.

Om murano har fått linselys på xenonlyktene har det skjedd etter sist jeg var borti en.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nyere murano enn jeg har vært borti, så da er det vel nytt nå nylig, er ei beite siden jeg har sett en murano,

Men jeg vet at du får Navara med orginalt xenon, har jo skrudd på en del av dem ettersom jeg var Nissanmekaniker inntil juni, tatt mange tekniske klargjøringer med lysjustering og slikt. Men det avhenger av utstyrsnivået.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg sa nåværende biler, vet ikke hva som har eksistert av Murano tidligere. Den du så bildet av er en 2008-modell som står hos Bil i Nord i Tromsø (til 799.000!).

 

Du kan få masse stasj til en Navara, eksempelvis ryggesensorer og regnsensor, men xenon står ikke nevnt noen plasser, hverken på infosidene om Navara på nissan.no, ikke på listen over ekstrautstyr eller i noen av "pakkene" du kan få på bilen og heller ikke under "bygg min Navara".

 

Om du har sett xenon så må det vel heller være en ivrig selger eller importør som har et lettfeldig forhold til lover og regler og en haug med billige hid-kit på lager.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på å montere org Xenon lykter på min bil (Mondeo 06). Disse har forskjellige kontakter fra halogenlampene, men etter iherdig lesing av koblingsskjema tror jeg jeg fant ut hvilke ledninger jeg kunne unnvære dvs de som har med nivå og feilsøking/DLC å gjøre (Finnes ikke skjema for det som er inne i lykta. Skiftet da til halogen kontakter på Xenonlyktene. Ballastene sitter på lyktene. Jeg fikk lys, men styrken var omtrent som å sette inn 24V halogenpære på 12 V system, dvs lite brukbart. Noen som har peil på hvorfor? Har prøvd å godse/tilføre spg på en og en av de tiloversblivene ledningene, men uten resultat.

 

Og ja, jeg vet det ikke er godkjent, men det ser originalt ut

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på å montere org Xenon lykter på min bil (Mondeo 06). Disse har forskjellige kontakter fra halogenlampene, men etter iherdig lesing av koblingsskjema tror jeg jeg fant ut hvilke ledninger jeg kunne unnvære dvs de som har med nivå og feilsøking/DLC å gjøre (Finnes ikke skjema for det som er inne i lykta. Skiftet da til halogen kontakter på Xenonlyktene. Ballastene sitter på lyktene. Jeg fikk lys, men styrken var omtrent som å sette inn 24V halogenpære på 12 V system, dvs lite brukbart. Noen som har peil på hvorfor? Har prøvd å godse/tilføre spg på en og en av de tiloversblivene ledningene, men uten resultat.

 

Og ja, jeg vet det ikke er godkjent, men det ser originalt ut

 

Hør med politiet. Som du sikkert har sett, så går det en del Mondeo MKIII UP biler med xenon..(eye wink)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår