Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet

Naits

Anbefalte innlegg

Joda. Tåkebaklys setter man på når det er så mye tåke at man ikke lenger ser baklysene på bilen foran seg når denne er innenfor bremsevidde. Da ser heller ikke bilen bak deg din bil, ergo setter man på tåkebaklyset slik at man selv blir sett. Om det snør eller ikke er egentlig irrelevant.

Og er det så tåkete at man setter på tåkebaklyset av grunn nevnt over, vil man naturlig nok også trenge tåkelysene foran for å få sett bedre hvor man kjører. Ergo er det helt naturlig at tåkelys foran må lyse sammen med tåkebaklys, og da bør man ikke ha nærlys tent da det blir selvblending i tåka.

Når du kjører på vei som det er 5 cm med ny snø på, er det behov for å slå på Tåkebaklyset for å bli sett. MEN det trenger ikke å være behov for å slå på spredere. Og gjør du det uten at behovet er tilstede så bryter du norsk lov....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

@Granada 3.0 GL: Tåkelys/kurvelys skal jo være koblet sånn at de automatisk slokker når hovedlysene tennes. Men det tror jeg sikkert du veit. Er jo forbudt å kjøre med tåkelys og hovedlys samtidig, xenon eller ei, fordi det har lett for å blende.

Selv har jeg koblet kurvelysene med kjørelysautomatikk og vanlige halogenpærer.

Kan kjøre med tåkelys på uansett på min ;)

Kjører med både tåkelys og kjørelys samtidig døgnet rundt hehe

Men...tåkelysene mine er lakkerte og de er så vidt kraftig nok til å være markeringslys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkebaklys har man svært sjeldent bruk for, som sagt når det er tett tåke, snødrev, eller når man kjører på autobahn.

Det er koblet så at man må tenne tåkelys foran for å tenne det på veldig mange biler, inkl. de aller fleste asiatiske og franske. Mercedes har det og slik, men i nyimporterte/norske virker verken tåkelys foran eller bak med nær/fjern.

Før så var reglene motsatt, tåkelys virker med nærlys eller parklys, og skulle kun det.

De orginale tåkelysa(foran og bak) på Ford Granada skal opprinnelig kun virke med nærlys tent, kanm dog lett kobles om til å virke med park uansett med en stikker bak dsjen på H. side.

Nå har man kun lov å ha tåkelys tent med park eller fjern, ikke nær.

Rart åssen bilene blir typegodkjent slik.

Det finnes og en regel, som sier at man skla ha egen sikring for hver side, på både park, nær og fjern lys, men jeg vet om flere biler som kun har en sikring til parklyset på begge sider, nye biler, hvorfor blir de typegodkjent?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjørt med bi-xenon på min 92 modell i noen uker.

Jeg blender ikke andre og jeg har fått et utrolig bra lys !

Så jeg er kjempefornøyd.

Det jeg HATER er når folk absolutt må kjøre med tåkelys på natta sammens med nærlys. Det blender like jævlig uansett om det er halogen eller xenon. Lite hjelper det og blinke på idiota også...

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at ingen blir blendet av deg? :P

Er ikke alle som reagerer medblinking.

Damen blinker så å si aldri med lysene.

Ikke alle som reagerer med å blinke nei. Men skal man tro xenon motstanderene i tråden her, så er det utvilsomt mange som bør blinke... Men når man alikevel kjører nesten hver kveld med ettermontert xenon, uten at noen reagerer med å blinke, så kan vel det kunne tolkes som at man faktisk ikke blender noen?

Er bare å ta en test det, ved å beholde fulltlys på når en bil kommer i mot, for å sjekke om du får lyshornet fra møtende bil da. Jepp, det får du, fordi du blender. Har prøvd selv, så jeg veit at testen funker.

Og slik ryker argumentet til andre xenon motstandere her, altså at folk ikke "gidder" å blinke til en bil med ettermontert xenon, selv om den skulle blende. Slike påstander er selvsagt bare vas, fordi folk flest blinker når de føler seg blendet, eller for å varsle andre feil på lysene, men ikke ellers. Normalt da, men i denne tråden er det vel ganske lite som gjenspeiler normalen man faktisk erfarer langs veien i praksis...

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke alle som blinker så fort de føler seg blendet..

Møter jeg en bil med feiljusterte nærlys evt. mye last bak, så blender lysene meg, men jeg ser at bilen ikke kjører på fjernlys og derfor blinker jeg ikke med lysene.

Det samme gjelder xenonlys som blender; ser jeg at vedkommende ikke kjører på fjernlys så blinker jeg ikke - men de blender jo like forbandet angry2

Kanskje jeg burde begynne å blinke på alle som blender..

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som reagerer med å blinke nei. Men skal man tro xenon motstanderene i tråden her, så er det utvilsomt mange som bør blinke... Men når man alikevel kjører nesten hver kveld med ettermontert xenon, uten at noen reagerer med å blinke, så kan vel det kunne tolkes som at man faktisk ikke blender noen?

Er bare å ta en test det, ved å beholde fulltlys på når en bil kommer i mot, for å sjekke om du får lyshornet fra møtende bil da. Jepp, det får du, fordi du blender. Har prøvd selv, så jeg veit at testen funker.

Og slik ryker argumentet til andre xenon motstandere her, altså at folk ikke "gidder" å blinke til en bil med ettermontert xenon, selv om den skulle blende. Slike påstander er selvsagt bare vas, fordi folk flest blinker når de føler seg blendet, eller for å varsle andre feil på lysene, men ikke ellers. Normalt da, men i denne tråden er det vel ganske lite som gjenspeiler normalen man faktisk erfarer langs veien i praksis...

Ler meg fordervet jeg..

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg møtte et nissan produkt i strandgata i hamar i dag tidlig. eier skulle hatt skuddpremie for ujusterte xenon lys! så jeg henger meg på hva andre sier at hvis du på død og lig skal ha xenon enten fordi det er bra ,er kult. og at alle andre rånerne har det så juster lysene dine skikkelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår