fsl Skrevet Mars 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2007 FJERNLYS 1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys. 1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys): a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/. b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover. 1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn. 1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent. 1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater. 1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig. E-merkinga gjelder ikke lengre ved annen pære enn den er typegodkjent med. Har xenon langlys, Hella Luminator Xenon med klarglass, så jeg slipper det der ;) - 04 RAM 2500 Cummins - 92 Civic EG9 VTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gadgetproffen Skrevet Januar 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2008 Nå har vel svært mange av oss også opplevd å bli blendet av motgående biler med xenonlys som blender oss, så er egentlig ikke så veldig begeistret for denne oppfordringen om å montere xenon nærlys på biler uten nivå-regulering på lysene, da dette også kan føre til farlige situasjoner da mot gående sjafører kan bli blendet og i værste fall komme over i din kjørebane og skape veldig farlige situasjoner. lys på biler en noe en ikke skal kødde for mye med for det kan fort skape uønskede farlige situasjoner. Ps. til alle dere som vurderer å gå til anskaffelse av xenon lys uten å montere lov pålagt nivåregulering, pass på å ha godt justerte lys hvis dere skulle være så uheldige å møte på meg på en mørk lande vei, for jeg svarer med Rally 3000 lyktene mine til folk som blender meg. Bare sånn til info, for jeg hater å bli blenda av folk med høye nærlys og eller ujusterte tåkelys.anger2 viss du blender motgående trafikk med Rally 3000 lyktene dine kan miste du lappen har iretert meg å møte biler med xsenon lys å, men de verste er de som kjører med tåkelys sammen med kjørelys , hvær 3 bil jeg møter bruker tåkelysene sammen med de vanelige lysene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianG Skrevet Januar 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2008 nå har det jo fra tidenes morgen blitt sagt at xenon blenner veldig mye...men lyset blir fortsatt kastet fremover på lik måte som alle andre glødepærer.. max 40m på nærlys. og på mørkekjøringa sa sikkert kjørelæreren din at du ikke skal se inn i lysa på motgående bil. om du ikke husker det, så vet du det ihvertfall nå.. er nok en smule overdramatisert at ettermonterte xenon blenner så veldig mye. er vel heller mange her som ser ekstra i lysa fordi det er uvant å se en eldre bil med xenon og derfor blir blenna. eller at janteloven trår i kraft å sier '''faen at han med den billige bilen har like bra lys som min'' sånne folk er det nok av i bilnorge... det som er mer irriterende er når folk kommer med tåke og nærlys tent...uansett om det er xenon eller vanlig glødepære. Det var jo en artig uttalelse. På mørke kvelder, da man som oftest blir blendet, ser man da vitterlig ikke hvilken bil som kommer mot deg. To ganger allerede har jeg måttet nesten stoppe bilen og kjøre til siden pga xenonlys som ikke er stilt riktig. Og hvor i alle dager får du "''faen at han med den billige bilen har like bra lys som min''" ifra? Ettermonteringskit koster så lite at alle har råd til det.. Merkelig uttalelse. Ja, jeg syns også nærlys og tåkelys som er tent samtidig, men jeg har ikke blitt blendet av det. Det er ikke lov av den grunn at sjåføren som fører bilen med tåke- og nærlys tent får et annet lys inn i øynene, som gjør at synet ikke blir like bra som det potensielt kunne blitt uten tåkelys sammen med nærlysene. Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Januar 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2008 har planer om å hændle xenon lys på honda hrv`n, dæ sætte je har sett på er TÜV + E-merket har dæ no å si Få i det minste tak i frontlykter med projeksjonslamper, ikke putt et xenon-kit i de originale lyktene som er laget for halogenlys. - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thojen Skrevet Januar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Har en Mazda 6, 2004 modell, som jeg synes har for dårlige nærlys. Har lenge spekulert på sånne xenon-kit, men vet ikke noe om hvor enkelt det er å konvertere dette selv, lovligheten i det, sikkerhet med dette. Er det en kurant sak å montere, vil dette passere EU, evt biltilsynet? Er jo lyktespylere og høydejustering på lyktene hvertfall, men om lykta/reflektorer er tilpasset bruk av xenon vet jeg ikke? Nyere Mazda 6 har vel xenon, mener jeg? Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Januar 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2008 Mazda 6 har projektorlamper: (Nærlys er lengst til høyre) Da vil du ikke ha problemet med å gjøre alle du møter i trafikken blind, og er et absolutt minimum for å ha Xenon. Du vil derimot ikke få lysene 100% lovlige, ettersom det krever automatisk høydejustering (ikke bare en bryter inni bilen som justerer lyset, det må være fullautomatisk), en lysteknisk kontroll hos Biltilsynet vil du nok neppe passere om du hiver inn et Xenon-kit, men EU'en vil nok gå bra om du monterer alt pent og de som tar kontrollen er litt fleksible. Du må også ha lyktespylere eller viskere. Skal du bygge om med originaldeler, så er det som regel en større jobb, noen merker har en egen kontrollboks som styrer lyktene basert på sensorer på bak og/eller foraksel, osv. Er usikker på hvor avansert det er på Mazda, kanskje noen andre kan utdype. Long story short, har du lykter som på bildet over så er det kurant å hive inn Xenon. Ifølge Osram har du enten Xenon (D2S) eller Halogen (H7) nærlys. Du trenger altså et Xenon-kit for H7-pærer. Jeg anbefaler 4300K fargetemperatur på pærene. - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thojen Skrevet Januar 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2008 Heisann, takker for et godt svar på spørsmålene mine! :=) Har den lykta som er avbildet, så sånn sett skulle det vel gå greit med en evt overgang til xenon. Får se hva det blir til, synes nærlysene er altfor dårlige på bilen iallefall. Ser det annonseres masse kits på QXL, lurer på om disse er ok? Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Henrik Skrevet Januar 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2008 etter det vi har lært på skolen(Bil fag), så er det ikke lov å etter motere xenon uten nivå-regulering på lysene. men vet ikke om noe bry seg på eu kontrol Chevrolet Nova 1969 350 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boble73 Skrevet Januar 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2008 Ps. til alle dere som vurderer å gå til anskaffelse av xenon lys uten å montere lov pålagt nivåregulering, pass på å ha godt justerte lys hvis dere skulle være så uheldige å møte på meg på en mørk lande vei, for jeg svarer med Rally 3000 lyktene mine til folk som blender meg. Bare sånn til info, for jeg hater å bli blenda av folk med høye nærlys og eller ujusterte tåkelys.anger2 Så det er bedre å få en bil i fronten fordi du blendet han med dine rally 3000 lykter???? Sjansene for at han kommer over i din kjørebane er akkurat like stor som at du kommer over i hans pga at du blir blendet. Det er det dummeste jeg har lest på lenge. Men har selv ikke sansen for ettermontert xenon på gamle biler uten at det er skikkelig gjort, med nivåhevere og det som hører til. Golf 2 Boble 73 american roadster Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Januar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2008 Har ettermontert xenon i min bil uten nivåregulering eller linselykter.Xenon både i nær,fjærn og tåkelys. Har justert dem riktig og justerer ned med brytern i bilen om jeg laster noe baki. Ingen problem, ikke opplevd noen som har blinket på meg.. For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morteeeen Skrevet Januar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 Det har faktisk jeg også gjort, heller ikke merket noe til det :) selv om det er nok av biler som har feiljusterte lys... det burde i såfall fulgt med aut. høydejustering i xenonkitet, og hadde det ikke vært for at høudejusteringa er ca like dyr eller dyrere enn xenonkitet så ville vel folk kjøpt det også :) jeg ville da i hvertfall ha gjort det;) // 07 mod Ford Ranger;) // 88 mod Volvo 760 GLE TIC =D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krs Skrevet Januar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 Det kan jo også være verdt å legge til at VELDIG mange av de som ettermonterer Xenon, smeller inn Xenon med sjukt høye kelvinstyrker. Har montert Xenon i broderns S2 med linselykter, uten automatisk nivåregulering, men med 4300K pærer, altså mer hvite enn blå. Dette gikk rett gjennom EU kontroll, og kan ikke si annet enn at det ser helt originalt ut! Blender ikke en kjeft og ser heller ikke helt "hubba-bubba" ut. Problemet er heller de som monterer 8000K, 12000K osv. med det resultat at det ser ut som om man kjører utrykningsbil, isteden for å forbedre lyskvaliteten. Er også kommet flere ettermonteringskit med 50W Xenon som ikke egner seg til annet enn fjernlys, selvom det er de som monterer det i nærlys. Ford Mondeo Ghia MK3 Grand Voyager 3.3 LE x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morteeeen Skrevet Januar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 Det kan jo også være verdt å legge til at VELDIG mange av de som ettermonterer Xenon, smeller inn Xenon med sjukt høye kelvinstyrker. Har montert Xenon i broderns S2 med linselykter, uten automatisk nivåregulering, men med 4300K pærer, altså mer hvite enn blå. Dette gikk rett gjennom EU kontroll, og kan ikke si annet enn at det ser helt originalt ut! Blender ikke en kjeft og ser heller ikke helt "hubba-bubba" ut. Problemet er heller de som monterer 8000K, 12000K osv. med det resultat at det ser ut som om man kjører utrykningsbil, isteden for å forbedre lyskvaliteten. Er også kommet flere ettermonteringskit med 50W Xenon som ikke egner seg til annet enn fjernlys, selvom det er de som monterer det i nærlys. Faktisk så mener dem det at 8000k gir best lys, og mine er heller mere hvite enn blå! dårlige veier har vi, og mer enn 2x ekstralamper får man heller ikke lov til å montere... // 07 mod Ford Ranger;) // 88 mod Volvo 760 GLE TIC =D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krs Skrevet Januar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 Av alle ettermonterte Xenonkit jeg har sett, har alt over 6000K et utpreget blåskjær. Lyset på veien kan kanskje være mer hvitt enn ved 4300K, men de som møter deg vil nok karakterisere lysene dine som blå, fremfor hvite. Det tør jeg nesten sette penger på. Ford Mondeo Ghia MK3 Grand Voyager 3.3 LE x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Januar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2008 Synes 6000K er i overkant blått jeg, 4300K er etter min mening eneste mulighet. Er vel en grunn til at bilfabrikkene ikke monterer 8000K... ;) - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg