Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når man er ute å kjører bil i mørket, så må man vel være forberedt på at man kansje kan møte en bil eller to?

Og på kjøreskolen lærte i hvertfall jeg at man ikke skal se inn i lysene på møtende biler, men ha fokus på høyre veikant. Funker faktisk veldig bra. Prøv selv..;)

Et lite spørsmål. Hvordan klarer du å forbrede øynene dine på at de snart vil få et skarpt lys rettet mot seg??? Lyser deg selv i øynene med eni lommelykt hvert 20 sek??

 

Og hva hjelper det forresten å se langs veikanten når de lysene du møter lyser der også?? Et annet ord for kurve/tåkelys er spredere Hva gjør en spreder?? Og hva gjør den samme sprederen når den får Xenon??

 

(Bare så det er sgt, er ingen innbitt xenonmotstander, men det får være måte på vås)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål. Hvordan klarer du å forbrede øynene dine på at de snart vil få et skarpt lys rettet mot seg??? Lyser deg selv i øynene med eni lommelykt hvert 20 sek??

 

Og hva hjelper det forresten å se langs veikanten når de lysene du møter lyser der også?? Et annet ord for kurve/tåkelys er spredere Hva gjør en spreder?? Og hva gjør den samme sprederen når den får Xenon??

 

(Bare så det er sgt, er ingen innbitt xenonmotstander, men det får være måte på vås)

 

Hehe.. neida, er ikke nødvendig å lyse seg selv i trynet med ei lommelykt under mørkekjøring. Fordi lysene fra trafikken i mot er faktisk nok til at øyet tilvender mørkekjøringa ganske fint. Og siden jeg som de fleste andre ikke har flaggermusøyer, så tipper jeg at det samme gjelder for flertallet med normalt syn. Dessuten er det jo viktig å ha godt lys på egen bil også, så helt mørkt blir det jo ikke.. Og ved å se langs høyre veikant ved møting går det faktisk enda bedre.

 

Og jeg har mere vås å komme med. Fordi hvem snakker om xenon i spredere? Har da nevnt her at spredere/kurvelys/kall det hva du vil, ikke skal lyse sammen med nærlys. En slik kombinasjon av både halogen og xenon er jeg veldig i mot selv, fordi det helt åpenbart blender, spesielt i regnvær!

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. neida, er ikke nødvendig å lyse seg selv i trynet med ei lommelykt under mørkekjøring. Fordi lysene fra trafikken i mot er faktisk nok til at øyet tilvender mørkekjøringa ganske fint. Og siden jeg som de fleste andre ikke har flaggermusøyer, så tipper jeg at det samme gjelder for flertallet med normalt syn. Dessuten er det jo viktig å ha godt lys på egen bil også, så helt mørkt blir det jo ikke.. Og ved å se langs høyre veikant ved møting går det faktisk enda bedre.

 

Og jeg har mere vås å komme med. Fordi hvem snakker om xenon i spredere? Har da nevnt her at spredere/kurvelys/kall det hva du vil, ikke skal lyse sammen med nærlys. En slik kombinasjon av både halogen og xenon er jeg veldig i mot selv, fordi det helt åpenbart blender, spesielt i regnvær!

 

grandisjohn har rett, vil anbefale deg mondeo å slutte med utdritingslag før du skriver på bilforumet.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel. Det vil i så fall bety at man kan kjøre permanent med fjernlysene på. Møtende trafikk kan jo bare se mot høyre veikant.

 

korrekt.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..!

 

"Kjøre med fjernlysene permanent på" faktisk!! Ja,ja, er godt dere har saklige argumenter..

 

Men siden enkelte bevisst misforstår, så kan det sies at det dreide seg om å holde fjernlyset noen sekunder lengre enn man bør, for å teste reaksjonen. En reaksjon man altså får, fordi man blender.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den ene gangen da jeg glemte å justere ned høydejusteringa mi og i tillegg hadde bagasjerommet rimelig tungt lastet fikk jeg reaksjoner. Da var det en som blinket med lysene mot meg og gjorde meg oppmerksom på at lysene mine var i grenseland høyt oppe. Og det var jo helt greit, da husket jeg på å justere litt ned før jeg møtte nestemann, som ikke blinket i det hele tatt.. Dette var med 6000K bixenon på nærlys, 55W sådan.. I original lykt med reflektor, typ Mercedes w124..

 

Så at det er uhyre viktig å ha lysene så lavt justert som overhodet mulig når man kjører med xenon, ja helt klart. Hvis ikke så blender de nok endel mer enn vanlige halogenpærer ville gjort. Men om man bare justerer bittelitt lavere enn man ellers ville gjort med halogen så er de faktisk ikke noe problem for andre å møte tror jeg. Men det er sikkert ikke alle reflektorer som er like egnet, hvis de ikke greier å kutte lysfeltet tvert av men gir spredt lysbilde opp i høyden så vil jeg kategorisere de som ubrukelige for xenonbruk.

 

Og det kan for eksempel skje ved at xenonpæra stikker for langt inn i lykta og dermed greier ikke reflektoren å fange opp lyset der den skal, og istedenfor å samle lyset vil den spre det til alle kanter.. Ikke bra!

 

Men det er lov å bruke hodet, både for de som ettermonterer xenon og for de som blinker mot de som har det.. Ikke bry dere med å blinke bare fordi noen har xenon, men om de er totalt feiljustert derimot så syns jeg det er fullt lovlig å blinke for å gjøre oppmerksom på at man syns det var ubehagelig å møte vedkommende. Så ringer det kanskje noen bjeller hos vedkommende med for høye lys sånn at han får utbedret problemet eller evt finner ut at han plukker vekk xenonkitet igjen om det ikke lar seg justere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å se til høyre ja..:chicken:

Flott å se at enkelte har så god anatomisk kunnskap...

 

Øyet vil automatisk søke etter lyskilder, enten en vil eller ikke, dette fordi øyets evne til å sanse/oppfatte tar utgangspunkt i å få lys inn, dette fordi persepsjonsprosessen styres av "lystaver" i øyet som må ha lys.

Ikke lys, ikke bilde..

 

Og hva når du møter biler i venstre sving?

Er vel bare å se rett til høyre da?:biker

 

Stort sett hver dag møter jeg en W124, en Golf 3 og en Audi 100(C4) med ettermontert Xenon; umiskjennelig blått skjær, mengder av strølys og lett blending.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å se til høyre ja..:chicken:

Flott å se at enkelte har så god anatomisk kunnskap...

 

Øyet vil automatisk søke etter lyskilder, enten en vil eller ikke, dette fordi øyets evne til å sanse/oppfatte tar utgangspunkt i å få lys inn, dette fordi persepsjonsprosessen styres av "lystaver" i øyet som må ha lys.

Ikke lys, ikke bilde..

 

Og hva når du møter biler i venstre sving?

Er vel bare å se rett til høyre da?:biker

 

(QUOTE)

Hvis du har førerkort, og har hatt mørkekjøringskurs, noe som det høres ut som du ikke har, så lærer man litt om se-teknikk ved møting i mørke. Og da lærer man ikke "å se rett til høyre", men ha fokus på HØYRE VEIKANT. Utgjør vel en viss forskjell kansje, så ikke rart du er ute å sykler..

Tar ikke lang tids øvelse å vende seg til dette, men det krever selvsagt litt ekstra konsentrasjon. Noe som tydeligvis mange her finner vanskelig, fordi de er mer opptatt av lysene til møtende biler..

 

Hva er problemet med å fokusere mot høyre veikant selv om du har venstresving?

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår