Thomas S Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Man kan vise så mangen slike bilder man vil men disse "xenonterroristene" nekter all skyld og kjører videre med "fjernlysene" sine. Mitt Galant Sport Prosjekt Mitsubishi Klubben Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Evt. bare projektorlamper laget for D2S.. - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grandisjohn Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 hehe.. her legger man altså ut et bilde som liksom skal "bevise" hvor stor forskjellen er på original og ettermontert xenon. Uten å engang vite hvilken type bil bilen til høyre på bildet faktisk er. Slikt noe blir litt mystisk for meg, og bekrefter egentlig ingenting. Nå skal ikke jeg nekte for at det faktisk er en viss forskjell på original og ettermontert xenon, og også forskjell på en bil med ettermontert xenon til en annen. Men hvis "fotografen" her seriøst mener at det lille bildet er representativt for alle biler med ettermontert xenon med tanke på strølys, ja da er han på like tynn is med argumentene sine som alle andre xenon motstandere i denne tråden. Fordi hvis alle biler med ettermontert xenon skulle blende på en slik måte, hvorfor finnes det ikke tilfeller i ulykkes-statistikker på at ettermontert xenon er årsaken? Sannsynligvis fordi påstandene om blending blir sterkt overdrevet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 (endret) Kan vel trygt si at blendende xenonlys kommer som oftest av dårlige reflektorer, feil justerte lys, feil montert pære, og så har jo man de som kjører med 50W og 70W xenonkit i nærlysreflektorene. Dårlig tilpassede xenonpærer spiller selvfølgelig også en stor rolle. Om lyskilden kommer lenger ut/inn på pæra i forhold til den originale halogenpæra, vil også lysbilde bli feil. Jeg har selv kjøpt xenonkit til fjernlysa mine, noe jeg er svært fornøyd med, men kommer til å kjøpe nye reflektorer før jeg monterer i nærlysa. Er glad i godt lys, men ønsker ikke å blende møtende trafikk heller. Det som irriterer meg mest ute i veimørket, er ettermontert xenon i nærlys og tåkelys som er tent samtidig på våt, mørk vei. Xenon i tåkelys er totalt unødvendig da tåkelys kun skal brukes i dagslys, i opplyste gater og/eller ved svært dårlig sikt. For sterke tåkelys har heller ingen funksjon i tett tåke eller snø. Endret Oktober 7, 2009 av Mad-Ass -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Ok, så det finnes altså ikke så mye som ett eneste REELT eksempel å finne på at ettermontert xenon skal være trafikkfarlig i bruk. Dette forklarer vel hvorfor statens vegvesen ikke fokuserer nevneverdig på dette. Noe som ganske sikkert hadde blitt prioritert for lenge siden, hvis problemet med blending virkelig hadde vært av en trafikksikkerhetsmessig art. Fordi det handler om å forebygge ulykker, og da må man nødvendigvis være i forkant av en farlig utvikling der det er praktisk mulig. Noe som ikke bør være problem i tilfellet xenon. Dette og mye mere til gir jo et visst inntrykk av at motstanderne av ettermontert xenon kun bedriver forutinntatt synsing uten særlig rot i virkeligheten. Seriøst, nå får du stikke fingeren i jorda. At en ting er trafikkfarlig betyr ikke nødvendigvis at det fører til ulykker direkte. Hvis du kjører en litt lengre tur en regnfull kveld vil den stadige blendingen føre til at du blir fort trett og ikke minst vil synet ditt svekkes. (Hørt om sveiseblind, symptomene er de samme, men jeg må vel påpeke at virkningen selvsagt er mindre) Hva statens vegvesen angår så tror jeg neppe man skal bruke dem som noen fasit på hva som er sikkerhet og ikke. Det eneste de er optatt av er om bilen er i samsvar med vognkort og at du er på rett side av fartsgrensen. Men det er en grunn til at det er FORBUDT Men en helt annen ting, som ikke er nevnt i denne tråden. Det er ikke alle i trafikken som er 18-19 år år gamle. Synet svekkes med årene, og det som svekkes først er nattesynet. Med andre ord vil effekten bli værre for de som ikke er medlemmer på bilforumet.no..... Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 det har INGENTING å si på om det er original, eller ettermontert xenon på en bil! det som avgjør er reflektoren! om du har en LINSE vil denne være mye mere fokusert enn f,eks en som ikke har linse Jeg f.eks har montert xenon på mine lamper som er linseløse, men de blender ikke og strør ikke lyset rundt seg. at JEG har bedre lys for min egen del i mørket blir tull å si at jeg er trafikk farlig! ikke er jeg farlig heller når jeg fyrer opp mine 4x 55w Rally lys lamper! fordi da ser jeg faktisk veien at man svekker synet utover natta er bare tull å si. da har du enten ufattelig dårlig syn, eller så kjører du ekstremt skjeldent på natta! Og en ting til! kommer det biler i mot deg? så følger du med på stripa på veien. du MÅ IKKE GLO i lyset på han som kommer mot deg Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Kan vel trygt si at blendende xenonlys kommer som oftest av dårlige reflektorer, feil justerte lys, feil montert pære, og så har jo man de som kjører med 50W og 70W xenonkit i nærlysreflektorene. Dårlig tilpassede xenonpærer spiller selvfølgelig også en stor rolle. Om lyskilden kommer lenger ut/inn på pæra i forhold til den originale halogenpæra, vil også lysbilde bli feil.Jeg har selv kjøpt xenonkit til fjernlysa mine, noe jeg er svært fornøyd med, men kommer til å kjøpe nye reflektorer før jeg monterer i nærlysa. Er glad i godt lys, men ønsker ikke å blende møtende trafikk heller. Det som irriterer meg mest ute i veimørket, er ettermontert xenon i nærlys og tåkelys som er tent samtidig på våt, mørk vei. Xenon i tåkelys er totalt unødvendig da tåkelys kun skal brukes i dagslys, i opplyste gater og/eller ved svært dårlig sikt. For sterke tåkelys har heller ingen funksjon i tett tåke eller snø. det JEG hater er generelle TÅKELYS rånere!!!!!!!!!!! enda værre er det når de har xenon i dem! det blender jo fra 1km's avstand! Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Vel Robert, synes ikke du har stemmerett når det gjelder tåkelys når du er Xenon-Terrorist selv... - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas S Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Ettermontert Xenon i skikkelige linser er MYE bedre. Det skal ikke mye modifisering til for å skjære ut halogen holderen ogstøpe fast en linse istedet. Mangen "aftermarked" lykter får man også med linser. Og som DRFT-R sa så blir lyset MYE mer konsentrert. Er som dag og natt ;) Mitt Galant Sport Prosjekt Mitsubishi Klubben Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Da burde vel DRFT-R montere linser da og legge ned terrorist-businessen ;) - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Da burde vel DRFT-R montere linser da og legge ned terrorist-businessen ;) vet ikke om du leser det som blir skrevet eller om du bare ikke vil forstå det jeg kan kke fordra TÅKELYS rånere.. dvs. FOLK SOM KJØRER MED TÅKELYS OG PARKLYS det gjør ikke jeg! Jeg har ikke NOE i mot xenon! jeg hater bare dem som monterer dem i tåkelysa og som bruker på vanligelykte glass som sprer dette forran seg som tåke! det gjør ikke mine lys! Lysa på forden min er rimelig konsentrerte og justert riktig! Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Nå er det vel ingen i denne tråden som har klaska kina-HID-kit i halogenreflektorene sine og sagt at "oi, det blenda gitt". Alle sier jo som deg at "det blender ikke!". Innmari rart med tanke på at jeg møter xenon-terrorister daglig... - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 vel mange sier mye! men du kan fint stå forran bilen min og fortsatt se reflektoren! når du står 5m forran en bil og glor i lampa og det ser ut som at du ser på sola så er det en helt annen sak! uansett om du har DYR ellr BILLIG xenon! helt urellevant da det er LYKTEGLASSET og REFLEKTOREN som avgjør lysbildet! Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Lamper som blender! Lamper som ikke blender! <-- Slikt bilde har jeg! Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 eneste som avgjør forskjell på dyr og billig xenon er tykkelse på ledninger og koblinger, ergo levetid og kvalitet! Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg