Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Jeg syns det blir litt feil og sammenlikne bilder også. Særlig de som er vist i denne tråden. (Ref. de 2 sisste sidene)

Ser at bildene er enkeltvis og i hver sin sammenheng. (a.k.a location)

Da er også sannsynligheten for at forskjellige kamra er blitt brukt. Et dårlig kamra klarer ikke fange opp alt lys (Spesielt ved sterkt/mye lys på natta) og dette betyr at du vil få et utbrent område der det er mest lys (altså det lyset som kamra ikke fanger opp).

Det er akkurat det samme som når man får utbrent (a.k.a hvit) himmel på bildene sine..

 

Men dog. Alle bildene i denne tråden stemmer vel forsåvidt. Jeg bare tenker litt høyt her. Vil tro at bildene jeg refererer til er noe "overdramatiserte" - nettopp p.g.a dårlig kamra/feil bruk av kamra...

 

Syns også de med tåkelys kan slutte og bruke dem når det blir mørkt..

Endret av Oekern

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg syns det blir litt feil og sammenlikne bilder også. Særlig de som er vist i denne tråden. (Ref. de 2 sisste sidene)

Ser at bildene er enkeltvis og i hver sin sammenheng. (a.k.a location)

Da er også sannsynligheten for at forskjellige kamra er blitt brukt. Et dårlig kamra klarer ikke fange opp alt lys (Spesielt ved sterkt/mye lys på natta) og dette betyr at du vil få et utbrent område der det er mest lys (altså det lyset som kamra ikke fanger opp).

Det er akkurat det samme som når man får utbrent (a.k.a hvit) himmel på bildene sine..

 

Men dog. Alle bildene i denne tråden stemmer vel forsåvidt. Jeg bare tenker litt høyt her. Vil tro at bildene jeg refererer til er noe "overdramatiserte" - nettopp p.g.a dårlig kamra/feil bruk av kamra...

 

Syns også de med tåkelys kan slutte og bruke dem når det blir mørkt..

 

Er enig i mye av dette.

Det jeg vil fram til, og som de forskjellige bildene viser, er at forskjellene på biler med ettermontert xenon kan være rimelig store. Derfor blir det litt forutinntatt og veldig unyansert av motstanderne av xenon å si at alle biler med ettermontert xenon blender. Fordi så enkelt er det ikke

 

Men når det er sagt, så kan jo ikke statens vegvesen gjøre forskjell på en bil med ikke godkjent ettermontert xenon i forhold til en annen. Så i forhold til regler må de nødvendigvis ta alle slike ettermonteringer over en kam. Jeg ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så bra med ros fra admins ?

Har de så jævla bra status at det er kulere og høre fra dem en en vanlig bruker at dem liker bilen din ? hehe..

 

Så filmen Sønner nå. I sluttscena hadde snuten på grøftelysa på natta. Greit nok at det var film, men alikevell ! Hehe

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mer enn gjennomsnittlig interessert i bilbelysning, mener jeg at jeg besitter nok kompetanse på dette området til å betegne svært mange av innleggene i denne tråden som det reneste svada. Jeg har ettermontert xenonsett tre-fire ganger, samt hatt et par biler med originalt montert xenon.

 

En xenonpære har ca tre ganger lysintensiteten til en halogenpære, samtidig som lysbølgene (avhengig av fargetemperaturen) gjengir refleksjoner på en annen måte enn de gulere halogenpærene. Det er faktisk ikke slik at xenon til enhver tid gjengir omgivelsene på en bedre måte enn halogen, eksempelvis dersom det er mye snø rundt en svart, våt vei. Dette kalles også selvblending (som også er årsaken til at det er ulovlig å kjøre med nærlys og tåkelys tent samtidig - det er ikke pga blendingsfaren overfor andre trafikanter)

 

En xenonpære, litt avhengig av fabrikat, vil ikke nødvendigvis ha sitt brennpunkt på eksakt samme sted som halogenpæra den er ment å erstatte. Dermed oppstår det et lysmønster som ikke er i nærheten av det originale lysmønsteret, og man kan lett få ei lykt som avgir mye strølys. Dette gjelder både reflektorlamper og lamper med linselys. Videre er det slik at biler med originalt montert xenon og som har reflektorlamper (Volvo S60, V70, Nissan Quashquai, diverse Mercedes, etc) har xenonpærer av typen D2R, altså en pære som skjermer lyset rett frem.

 

Min bil er utstyrt med originalt xenon og projiseringslamper (linselys) og har en temperatur på 4300K. Jeg forsøkte en periode med 6000K, og dette gir merkbart dårligere lys. Jeg gikk derfor tilbake til den originale fargetemperaturen. Jeg har også ettermontert et xenonkit i tåkelysene, men her har jeg valgt 6000K ettersom det definitivt blir en viss fargeforskjell mellom en reflektor og ei linse (lyset blir brutt en del i ei linse, noe som resulterer i et noe "blåere" lys). Dermed matcher lysene relativt bra.

 

Ja, ettermontering er ikke lov. Ferdig med den saken. Poenget er ikke nødvendigvis om man blender eller ei, men heller at lyktene ikke lenger er godkjente for gatebruk når en annen pære enn den er ment for, blir benyttet. Spiller overhodet ingen rolle om både lampe og pære, og forsåvidt xenonsettet, er E-merket hver for seg. Det er når man kombinerer disse elementene at godkjenningen ikke lenger gjelder. Det har ingenting med janteloven å gjøre, eller annen form for misunnelse for dem som måtte tro det.

 

Ellers kan det nevnes at jeg har montert bi-xenon linselys i reflektoren på motorsykkelen min, som passer rett inn i H4-socketen. Dette er mot alt overmål godkjent, all den tid det ikke står noe som helst om dette i Vegtrafikkloven vedr. motorsykler. Stilles ikke krav til automatisk nivåregulering eller lyktespylersystem. Linsen er E-merket og er ment å brukes sammen med D2S-pærer. Dermed omgår man problemet med halogenreflektor/xenonsett og godkjenning av dette. Se forøvrig bildet av sykkelen i annonsen som ruller og går rett over her. Jeg har testet ut dette produktet for annonsøren som vil ta det inn i sitt sortiment etter en tid, og det fungerer. Litt mer plunder å få montert ettersom lampene må separeres for å få inn linsen, men resultatet er knallbra.

 

Håper dette ga mening for dem som fortsatt har problemer med å tolke regelverket og lovgivningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du har lov til å ha dem tent, er kun ved nærlys det ikke er lov å ha tent, men du har ikke lov å bruke tåkelys som belysning når det ikke er tåke eller i mørket, men det vet dere jo, du har lov å ha tåkelys tent med fjernlys, men ikke om du har 1000-metre, egentlig ikke om du har nærlys som er tent samtidig heller.

 

DEt du har lov til er å ha 4 lykter + parklys tent når du kjører på fjernlys, ellers er det kun lov til å bruke 2 lykter, og bruk av bare tåkelys har sine kjente restriksjoner.

 

Men hva skal onkel blåmann si når han stopper meg på park og tåke, og skal være bråkjekk å bøtelegge meg, og jeg sier som så at det var tåke på veien hit, og jeg ser så bra at jeg ikke har tenkt på det, og at det er en viss fare for tåke.

 

Nok om det.

Jeg hater herved folk med xenon i tåkelysa, gå å dø på dere.....

Det er en grunn til at det ikke er lov, der kan man snakke om strølys, det strølyset kunne en blind mann sett utene øyeepler.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare sånn for å nevne litt, så er høydejustering kun beregnet for å veie opp for last, ikke ujevnheter i veien, dumpler eller lignende..

 

Kikka på bildene av den Lexus´n på forrige side, og den med såkalt ettermontert xenon, har nok bare fjernlys på..

Man ser tilogmed at en E36 som er nevnt i samme posten ikke er sååå på trynet selvom den har mer enn nok av det blendende strølyset..

Cut off´en skal være skarp, sånn som han med Astra´n her har fått til.. (Originale xenonlamper?)

Sees også på den Lexus´n med original xenon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår