Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Med mindre lyktene er spesifikt designet for gassutladningslamper så blir lysbildet feil, 100% sikkert. Det har med forskjellen i brennpunktet på pæren å gjøre og det kan man lese masse om lengre bak i tråden.

 

Og sånn for the record, jeg er ikke halogenpatriot, har Xenon selv, på nær og fjernlys. Tåkelysene gikk i søpla da jeg bytta fanger og jeg har ingen planer om å kjøpe nye. Føler at jeg er kul nok, selv uten spredere ;)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med mindre lyktene er spesifikt designet for gassutladningslamper så blir lysbildet feil, 100% sikkert. Det har med forskjellen i brennpunktet på pæren å gjøre og det kan man lese masse om lengre bak i tråden.

 

Og sånn for the record, jeg er ikke halogenpatriot, har Xenon selv, på nær og fjernlys. Tåkelysene gikk i søpla da jeg bytta fanger og jeg har ingen planer om å kjøpe nye. Føler at jeg er kul nok, selv uten spredere ;)

 

Er ikke interessert i å lese lengere bak i denne tråden, tråden har blitt diskutert i veldig lang tid uten at det kommer noen vei og kommer trolig til å bli diskutert langt langt inn i evigheten.. :P

 

Som jeg har skrevet tidligere - lyktene mine blender ikke (under normale kjøreforhold) og når blir det mørkt eller hvis det er våt veibane, slår jeg de av..:)

 

2w2oj9i.jpg

 

Hvis du ser på denne lykta ser du at reflektoren ligger ganske langt inn i lykta, så du kan ikke se rett inn i reflektoren når du møter meg. Lykta heller i tillegg nedover mot asfalten og ut mot sidene + at bilen min er lavere foran i tillegg som bidrar til at lykta heller enda lengere ned mot veien. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke interessert i å lese lengere bak i denne tråden, tråden har blitt diskutert i veldig lang tid uten at det kommer noen vei og kommer trolig til å bli diskutert langt langt inn i evigheten.. :P

 

Som jeg har skrevet tidligere - lyktene mine blender ikke (under normale kjøreforhold) og når blir det mørkt eller hvis det er våt veibane, slår jeg de av..:)

 

2w2oj9i.jpg

 

Hvis du ser på denne lykta ser du at reflektoren ligger ganske langt inn i lykta, så du kan ikke se rett inn i reflektoren når du møter meg. Lykta heller i tillegg nedover mot asfalten og ut mot sidene + at bilen min er lavere foran i tillegg som bidrar til at lykta heller enda lengere ned mot veien. ;)

 

 

Har akkurat samme lyktene selv. heeeelt nedjustert ;)

- 1996 Audi A4 1.8 Turbo

 

- 2004 Audi A6 2.5 TDI S-line Quattro

 

- 2002 Audi A8 4.2 Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyktene er E merket og er kurve/tåkelykter så blender de. Så enkelt er det. Noen gang tenkt på hvorfor det kalles kurvelys? Eller spredere? Fordi de sprer lyset kanskje. Derfor blender de.

En E merking betyr at lyktene overholder de krav som blir stilt til slike lykter, og hvis de ikke tilfredstiller kravene til bl.a spredning så blir de ikke E merket...

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyktene er E merket og er kurve/tåkelykter så blender de. Så enkelt er det. Noen gang tenkt på hvorfor det kalles kurvelys? Eller spredere? Fordi de sprer lyset kanskje. Derfor blender de.

En E merking betyr at lyktene overholder de krav som blir stilt til slike lykter, og hvis de ikke tilfredstiller kravene til bl.a spredning så blir de ikke E merket...

 

Haha, er det virkelig mulig..??:asshole:

Kanskje det faktisk er oppfunnet spredere for å blende møtende kjøretøy?;) Da må lyktene mine være feilprodusert - for de blender ikke under normale kjøreforhold. (Som jeg har sagt veldig mange ganger nå) Kan ha noe med at jeg har byttet til u-originale lykter, men det tviler jeg litt på siden det er kopi av originalen..

 

At det kalles spredere betyr jo ikke at lyset sprer seg vilt og uhemmet rundt overalt, jeg tror nok de som har designet lyktene har tenkt over dette med spredning og sørget for at lyset spres rett foran bilen å ikke opp i himmelen? Hvis du ser på bildet jeg la ved i et tidligere nylig innlegg, kan du se at reflektoren er ganske langt inn i lykta og at lyktehuset er montert skrått ned mot veien - trolig med hensikt for at de ikke skal blende møtende kjøretøy!

 

Du burde søke jobb hos biltilsynet du, de trenger flere vanskelige paragraf-ryttere som deg:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TÅKELYS BLENDER!!

 

du kan tro og ønske så mye du vil at den oppråna kjerra di er mild å møte på kvelden.. men du kan tro omigjen!!

 

jeg HATER!....nei.. jeg FORAKTER! folk som kjører rundt med tåkelys og parklys på bila!!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, er det virkelig mulig..??:asshole:

Kanskje det faktisk er oppfunnet spredere for å blende møtende kjøretøy?;) Da må lyktene mine være feilprodusert - for de blender ikke under normale kjøreforhold. (Som jeg har sagt veldig mange ganger nå) Kan ha noe med at jeg har byttet til u-originale lykter, men det tviler jeg litt på siden det er kopi av originalen..

 

At det kalles spredere betyr jo ikke at lyset sprer seg vilt og uhemmet rundt overalt, jeg tror nok de som har designet lyktene har tenkt over dette med spredning og sørget for at lyset spres rett foran bilen å ikke opp i himmelen? Hvis du ser på bildet jeg la ved i et tidligere nylig innlegg, kan du se at reflektoren er ganske langt inn i lykta og at lyktehuset er montert skrått ned mot veien - trolig med hensikt for at de ikke skal blende møtende kjøretøy!

 

Du burde søke jobb hos biltilsynet du, de trenger flere vanskelige paragraf-ryttere som deg:thumb

He he. Klarer meg lenge med å være bilmekaniker jeg, hender vi lærer litt vi og. Men for at et tåkelys faktisk skal få e merking må det spre lyset. Ellers kalles det nær eller fjernlys og da blir det andre regler.

Selvfølgelig er de ikke laget for å blende andre kjøretøyer, de er laget for å lyse opp veien i tåke og i skarpe kurver. Det er ikke lov å benytte dem når de blender, dvs etter mørkets frembrudd med annen trafikk i nærheten.

Så uansett hvordan du snur og vender på det så blender lyktene dine

 

(Bruk gjerne tåkelys døgnet rundt for min del, men ikke med Xenon.)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TÅKELYS BLENDER!!

 

du kan tro og ønske så mye du vil at den oppråna kjerra di er mild å møte på kvelden.. men du kan tro omigjen!!

 

jeg HATER!....nei.. jeg FORAKTER! folk som kjører rundt med tåkelys og parklys på bila!!

 

Du er vel ikke den rette til å begynne så snakke om "oppråna kjerrer", bilparken din er jo full av virkelig oppråna kjerrer!:ahahahhaha:

 

Lyktene mine har ikke dette vanvittige strølyset som dere snakker om, plager ikke møtende kjøretøy - ferdig med det;)

 

Men jeg har vel kanskje bare vært heldig å møtt på normale folk på veien, folk som ikke bevisst plasserer øynene der det er montert xenon bare for å prøve å bli blenda!

 

Polititet som har i oppgave å fjerne biler som er trafikkfarlige har ikke problemer med dette, hvorfor har dere det? Hvis lyktene mine hadde blenda vilt, hadde jeg nok fått pålegg om å fjerne xenon fra tåkelysene i en av de store tekniske kontrollene jeg kjørte gjennom for 1-2 uker siden;)

 

 

Det at du hater folk som kjører med kombinasjonen tåkelys/parklys er nok et problem for deg, for dette møter du nok daglig siden det er 100% lovlig..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Klarer meg lenge med å være bilmekaniker jeg, hender vi lærer litt vi og. Men for at et tåkelys faktisk skal få e merking må det spre lyset. Ellers kalles det nær eller fjernlys og da blir det andre regler.

Selvfølgelig er de ikke laget for å blende andre kjøretøyer, de er laget for å lyse opp veien i tåke og i skarpe kurver. Det er ikke lov å benytte dem når de blender, dvs etter mørkets frembrudd med annen trafikk i nærheten.

Så uansett hvordan du snur og vender på det så blender lyktene dine

 

(Bruk gjerne tåkelys døgnet rundt for min del, men ikke med Xenon.)

 

Virker som at vi kommer noen vei med denne diskusjonen faktisk;)

 

Jeg benytter ikke tåkelysene når det er så mørkt at jeg ser at lyset skinner i asfalten eller hvis asfalten er våt. Er ikke en terrorist eller en idiot som prøver bevisst å blende møtende kjøretøy, jeg slår av hvis de faktisk blender. I mitt tilfelle har jeg ikke det strølys-problemet (under normale kjøreforhold), derfor kjører jeg kombinasjonen tåkelys/parklys de få timene vi for tiden har det lyst her oppe :P

 

Hvis lysene mine hadde blenda møtende trafikk hadde jeg fått pålegg om å fjerne dette for lenge siden..:) Har blitt stoppet flere ganger å fått pålegg om å fjerne diverse greier på bilen, men aldri xenon fra sprederene? Vi kan vel være enige om at det faktisk ikke har plaget politiet da? Har måttet fjerne et ekstralys (pga 3 stk montert), solfilm på siderutene foran, bytta fra 20" felger til max 18" felger + en liten playboy-kanin hengende fra speilet i bilen, men har aldri hørt snakk om å gjøre noe med sprederene - nettopp pga at de ikke blender under normale kjøreforhold!:yummy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var galt med 20" hjul?

 

De som stoppa meg den gang mente at det ikke var lovlig siden det sto 225/45/17 i vognkortet og ikke stemplet at det var godkjent med 20"..:S Jeg sa at det er lovlig å skifte dimensjon på felgene så lenge man holder seg innenfor 5% avvik i rulleomkretsen, men jeg fikk mangellapp likevel..:)

 

Jeg ble pålagt å vise bilen på biltilsynet ca èn mnd etter, men da den tid var kommet hadde jeg gått til anskaffelse av 18" felger så giddet ikke stresse mer med det..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bilen på trafikkstasjonen for å få senkesettet skrevet inn i vognkortet. Den besto ikke (det var rimelig langt fra 11 cm fra laveste ikke-fjærende karosseridel til bakken...) men på etterkontrollen gikk det bra. Samtidig sjekket han felgene men mente det var undøvendig å skrive inn dimensjonen jeg bruker nå (225/40-18 & 225/30-20) i vognkortet siden begge hjulsett var innenfor lovens rammer.

 

Politiet har stoppet meg for å sjekke om senkesettet var skrevet inn i vognkortet (klokken 05:00 natt til en tirsdag, har de lite å gjøre? JA). Samtidig sto de å stirret på felgene og leste av dimensjonen på dekkene men virket ikke som de hadde peiling på hva som er korrekt så de bare spurte om "det gikk greit å ha sånne hjul", jeg forklarte om rulleomkrets, innpress osv, men jeg tror ikke de forsto noe særlig av det. Ville vært sint om de ga meg mangellapp for noe som er lovlig å ha på bilen.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bilen på trafikkstasjonen for å få senkesettet skrevet inn i vognkortet. Den besto ikke (det var rimelig langt fra 11 cm fra laveste ikke-fjærende karosseridel til bakken...) men på etterkontrollen gikk det bra. Samtidig sjekket han felgene men mente det var undøvendig å skrive inn dimensjonen jeg bruker nå (225/40-18 & 225/30-20) i vognkortet siden begge hjulsett var innenfor lovens rammer.

 

Politiet har stoppet meg for å sjekke om senkesettet var skrevet inn i vognkortet (klokken 05:00 natt til en tirsdag, har de lite å gjøre? JA). Samtidig sto de å stirret på felgene og leste av dimensjonen på dekkene men virket ikke som de hadde peiling på hva som er korrekt så de bare spurte om "det gikk greit å ha sånne hjul", jeg forklarte om rulleomkrets, innpress osv, men jeg tror ikke de forsto noe særlig av det. Ville vært sint om de ga meg mangellapp for noe som er lovlig å ha på bilen.

 

Ca det samme skjedde med meg..! Ble stoppet rundt klokken 2 på natta en vanlig ukedag med veldig lite trafikk. Først forfulgte de meg rundt omkring i byen før de stoppet meg bare for å sjekke hva som sto i vognkortet osv. Jeg prøvde jo å forklare at det er lovlig å gå opp i dimensjon osv, men de ville egentlig ikke høre på meg og ga meg bare en mangellapp. Dette var nok mest sannsynligvis bare for å "vise seg" litt for aspiranten de hadde med seg i baksetet.. Men jeg giddet ikke diskutere med de, de gjør bare jobben sin + at det ikke betyr så mye når jeg vet at det er lovlig. Må jo bare vise bilen på biltilsynet, så det går greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår