Gå til innhold

Ettermontering av Xenonlys

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

  • Svar 931
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bestilte 6000K jeg.

Var ganske fornøyd med fargen på fjærnlysa mine.

Kjørte en bil med 4300K55w på snøføre...holdt på å bli sveiseblind.

 

Men xenonlys på våt svart asfalt...hvordan blir det?

Orininalxenonlysa jeg hadde på bmw`n sugde like jævli som ei vestlandsbudeie på amfetamin og viagra!

Så ikke veien, bare masse skog og veikant.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte 6000K jeg.

Var ganske fornøyd med fargen på fjærnlysa mine.

Kjørte en bil med 4300K55w på snøføre...holdt på å bli sveiseblind.

 

Men xenonlys på våt svart asfalt...hvordan blir det?

Orininalxenonlysa jeg hadde på bmw`n sugde like jævli som ei vestlandsbudeie på amfetamin og viagra!

Så ikke veien, bare masse skog og veikant.

Jeg er ikke veldig imponert over xenon på svart asfalt, våt eller tørr.

Kjørte Oslo -> Fauske og tilbake i sommer med masse veiarbeid og ny asfalt, var ikke alltid like lett å se veien foran meg.

 

Det var med 6000k 35w ettermontert xenon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte 6000K jeg.

Var ganske fornøyd med fargen på fjærnlysa mine.

Kjørte en bil med 4300K55w på snøføre...holdt på å bli sveiseblind.

 

Men xenonlys på våt svart asfalt...hvordan blir det?

Orininalxenonlysa jeg hadde på bmw`n sugde like jævli som ei vestlandsbudeie på amfetamin og viagra!

Så ikke veien, bare masse skog og veikant.

 

Har 6000k i nærlys, og jeg syns de er helt ok. Våt asfalt er ikke noe problem å se. Jeg tok å justerte hovedlyktene mine ekstra langt ned, siden jeg ikke har linselykter. Dvs jeg justerte de noe lavere enn de sto da høydejusteringa sto i null, så til vanlig kjører jeg med høydejusteringa helt nedpå 3. Men jeg har muligheten for å justere opp lysene ved behov, men har blitt vant til å ha den på 3 så den står der hele tiden.

 

Har jo bi-xenon i hovedlysene, og 3 tusenmetere med xenon i tillegg. Tusenmeterne er finjustert for å lyse skikkelig langt og har samlet lysbilde til en oval strek som dekker veien i horisonten. Og siden jeg har justert ned hovedlysene lyser disse litt nedpå veien på langlys sånn at jeg får skikkelig godt flomlys rett foran bilen også. Hender jeg justerer opp hovedlysene om jeg har veien for meg selv på natta og slipper å blende ned hele tida, da har jeg perfekt lys for å se langt, og slipper å bli sliten i øya av å ha skarpt lys rett foran bilen.

 

Jeg har 6000k 55w i samtlige lys, og syns det er helt ok. Litt mer blåfarge enn naturlig lys, men samtidig lyser det opp rimelig godt.

 

S1031338-1.jpg

 

Dette bildet er tatt et stykke over blendesonen til lysene, hvis jeg bevegde meg litt lavere ble det sånn solformørkelse klatter i tusenmetringene, tror ikke kameraet taklet slike store mengder motlys..

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte 6000K på langlysa og angrer som en hund. Gå for 4300K. Det er et naturlig solhvitt lys som er mest behagelig å kjøre med. Blåskjæret irriterer øynene (men noen synes jo det ser.. kult ut). Det er ikke uten grunn at bilfabrikantene bruker 4300K.

 

Og siden jeg har justert ned hovedlysene lyser disse litt nedpå veien på langlys sånn at jeg får skikkelig godt flomlys rett foran bilen også.

 

Skikkelig godt flomlys rett foran bilen er ikke ønskelig, det er ikke meningen at du skal fokusere blikket der og du bør derfor heller ikke ha noe lys der.

 

 

Ang. våt asfalt så finnes det pr. nå ikke noe bedre utstyr for å lyse opp veien enn 55W 4300K Xenon. Hvis du fortsatt ikke ser noe så er det ikke noe å gjøre med. Hadde du hatt halogen eller høyere fargetemperatur på pærene så hadde du sett enda dårligere.

Endret av thklinge
Tilleggsopplysninger / nye innlegg

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å bli distrahert av "flomlyset" fra de originale reflektorlyktene med rilletglass når jeg har 3 klarglass bøtter som lyser opp hele horisonten 2kilometer foran bilen. Det lille ekstra lyset rett foran bilen er egentlig ikke noe som stjeler noe oppmerksomhet nei..

Kun hvis jeg ønsker å samle alt lyset langt pokkerivold at jeg har behov for å justere opp lyktene litt, men det gjør jeg altså enkelt med en bryter i bilen. Kan justere opp og ned akkurat når det passer meg, og siden det ikke sjenerer meg på det laveste så lar jeg det ofte bare stå der. Da sjenerer nærlysene mine møtende trafikk aller minst også, og det er vel viktigere?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 6000k i nærlys, og jeg syns de er helt ok. Våt asfalt er ikke noe problem å se. Jeg tok å justerte hovedlyktene mine ekstra langt ned, siden jeg ikke har linselykter. Dvs jeg justerte de noe lavere enn de sto da høydejusteringa sto i null, så til vanlig kjører jeg med høydejusteringa helt nedpå 3. Men jeg har muligheten for å justere opp lysene ved behov, men har blitt vant til å ha den på 3 så den står der hele tiden.

 

Har jo bi-xenon i hovedlysene, og 3 tusenmetere med xenon i tillegg. Tusenmeterne er finjustert for å lyse skikkelig langt og har samlet lysbilde til en oval strek som dekker veien i horisonten. Og siden jeg har justert ned hovedlysene lyser disse litt nedpå veien på langlys sånn at jeg får skikkelig godt flomlys rett foran bilen også. Hender jeg justerer opp hovedlysene om jeg har veien for meg selv på natta og slipper å blende ned hele tida, da har jeg perfekt lys for å se langt, og slipper å bli sliten i øya av å ha skarpt lys rett foran bilen.

 

Jeg har 6000k 55w i samtlige lys, og syns det er helt ok. Litt mer blåfarge enn naturlig lys, men samtidig lyser det opp rimelig godt.

 

S1031338-1.jpg

 

Dette bildet er tatt et stykke over blendesonen til lysene, hvis jeg bevegde meg litt lavere ble det sånn solformørkelse klatter i tusenmetringene, tror ikke kameraet taklet slike store mengder motlys..

 

Gammel 124 jo =)

Bestilte xenon til tåkelysa på vinterbilen til brodern i ste, en meget sarva 190D men fortsatt go bil =)

35W H3 6000K

 

Men blender ikke tåkelysa der noe inni hællvete da?

 

Hils hvis du møter en grønn senka volvo 854 med USA-lys og to blanke britaxlykter i trynet da..

Den er for tia på utlån oppi der du bor.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel 124 jo =)

Bestilte xenon til tåkelysa på vinterbilen til brodern i ste, en meget sarva 190D men fortsatt go bil =)

35W H3 6000K

 

Men blender ikke tåkelysa der noe inni hællvete da?

 

Hils hvis du møter en grønn senka volvo 854 med USA-lys og to blanke britaxlykter i trynet da..

Den er for tia på utlån oppi der du bor.

 

Er en 1990 mod 124 ja;) Godbil det!

Tåkelysene blender ingenting, det står ikke xenon i de men LED pærer.. Er mest bare til pynt det lyset i de, lyser opp reflektoren men syns knapt om jeg lyser mot en vegg 2 meter unna. Fungerer som parklys rett og slett.

Fant ut at det ville blitt litt overkill om jeg monterte xenon i de også, men jeg ville ha samme fargen i de for det. ;)

Samme som jeg har LED parklys i samme farge i alle de andre lyktene også, så hele fronten gløder i blåhvitt lys på parklys.

 

Grønn 854 med USA lykter og Britaxlykter, har ikke observert den ennå men kan holde litt utkikk etter den. :)

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke stå på lysene, hehe..

Men ved å kjøre med såpass voldsomme fjernlys, hva når dere slår ned på nærlys? Da blir det jo nesten mørkt i forhold. Og tenk om det da plutselig dukker opp en xenonterrorist som ønsker å se litt med nærlyset også? Da blir dere garantert blendet.

 

For øvrig er det like ulovlig å kjøre med x-antall 55w xenon fjernlys, som med ettermontert bixenon, så ikke klag på blending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del møter fler biler langs veien med feiljusterte og blendende halogenlykter, og de blender akkurat like mye de også. Det er noe magisk med xenonlys tror jeg, som gjør at folk MÅ se rett inn i lyset av en eller annen grunn?!

 

Jeg opplever ikke dette som noe problem selv, og møter sikkert en dusillion biler med ettermonterte xenonlys iløpet av en mørk vinter uten at jeg lar meg affisere av at de har xenon istedenfor halogen. Jeg ville foretrukket at ALLE kjørte med xenonlykter, ettermonterte som originale. Sålenge de kan justeres nogenlunde såklart!

 

Om 2 biler med xenonlys møtes langs ei strekke på nærlys, og det er et mørkt parti med vei imellom dem så vil jeg påstå at begge bilistene vil nyte fordel av den andres xenonlys, kontra om den ene kjører med halogen.

Det dusgule halogenlyset duger ikke til noe, det lyser ikke opp omgivelser og det eneste du ser er de gule lyktene som kommer mot deg.

 

Mens møter du en bil med xenonlys kan du se veien med hjelp av hans gode lys lenge før du passerer ham. Du ser om det går folk i veien imellom mye lettere vil jeg påstå. Men det kreves selvsagt at man har blikket festet på veien, og ikke i de møtende xenonlysa!

 

Og nei, jeg har ingen vansker med å se veien når jeg blender ned mine x'antall 55w xenonlykter fra langlys til nærlys. Men hadde jeg hatt halogenlykter på nærlysene hadde jeg nok kjørt rakt i grøfta... :hammer

 

Det er forresten ikke mye som er lovlig her i landet, så kall meg gjerne kriminell. Men JEG klager ikke på blending! Jeg ønsker bare å se veien, syns det er uforsvarlig å kjøre bil i blinde.. ;)

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger å lese hele tråden. Spesielt de innleggene som forklarer brennpunkt og vidde i pæra og hvordan det fører til økt mengde strølys.

 

Men om du ikke orker så er det akkurat som før: Xenon-pærer i alt annet enn projektor-baserte lykter er en meget dårlig idè.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Syns dette er umåtelig artig jeg! :lol:

Elsker å diskutere med påståelige teoretikere! Og ja, det stemmer det du sier om brennpunkt og strølys. Jeg nekter ikke på det.. :) Men dette gjelder enkelte bilmodeller mer enn andre, og hvis man kjører rundt og blender folk i svime så vil man garantert få hint om dette iløpet av første tur. Et hint som tilsier at man bør kjøre hjem og demontere xenonlysene tvert.

Jeg sier bare at det burde være lov å bruke huet uten å få det hogd av! Får man bedre lys på bilen UTEN at det sjenerer andre så mener jeg at det bare gjør bilen tryggere i trafikken!

 

Det burde heller vært enklere og ikke minst billigere å fått lovlige linselykter ettermontert lovlig, men det er lagt opp til at det skal være komplett umulig! Sånt irriterer meg! Da går jeg i protestmodus! :knock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår