opelduude Skrevet Desember 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2011 Ettermontert xenonlys er ikke lov så lenge lykta ikke er godkjent for dette og det ikke er automatisk høyderegulering. Har selv ettermontert dette i fulltlysene mine (4300k) da det er det som minst plager andre. Å kjøre med ettermontert ekstremt blått lys i nærlysene ser så tåpelig ut. Enda verre i tåkelys da det blender. Fint når folk har ettermontert i nærlys og tåkelys og kjører konstant med dette på... Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjoholt Skrevet Desember 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2011 HeiaJeg er veldig nyskjerrig på temaet å håper jeg får et svar som kan forklare meg det meste i stedet for å søke på alle nettsteder... Det jeg lurer på er enkelt å greit Hid kit i vanlige lamper..Jeg har Mondeo 97 med manuell justering av hovedlys og egen kort/langlyspære. Som jeg skjønner det er det ikke lovlig å montere Hid på tåke lys,det er heller ikke lovlig på kortlysene om det ikke er spyler eller autnivå, dette er vel riktig?.. Så det jeg lurer på,kan jeg montere dette som lovlig i langlysene?,kan jeg også montere dette lovlig i ekstralysene?. Jeg satser da på å kjøpe 4300K.Jeg har også lyktespylere,Jeg ser foresten ikke helt behovet for dette i nær/tåkelys,jeg er ute etter dette på lang og ekstralysene. Hei! Det er ulovlig å montere i nærlys hvis du ikke har autonivå og lyktespylere. Heller ikke lov i tåkelys. Det er egentlig "ikke lov" i langlys og ekstralys(som ikke er godkjent for xenon) MEN: Jeg har montert xenon i mine langlys og ekstralys på bilen, og det gikk gjennom EU-kontrollen som jeg hadde for en måned siden. Så dette kan du gjøre uten at det får konsekvenser. Dette burde vært lovlig, for her snakker man langlys, hvor man blir blendet uansett.. Men det er nå bare teite regler og bestemmelser som skal være så nøye. Og siden det gikk gjennom EU så regner jeg med at ingen bryr seg om reglene uansett... 4300K er best på alt annet enn snø, der er 6000K best :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjoholt Skrevet Desember 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2011 (endret) Ettermontert xenonlys er ikke lov så lenge lykta ikke er godkjent for dette og det ikke er automatisk høyderegulering. Har selv ettermontert dette i fulltlysene mine (4300k) da det er det som minst plager andre. Å kjøre med ettermontert ekstremt blått lys i nærlysene ser så tåpelig ut. Enda verre i tåkelys da det blender. Fint når folk har ettermontert i nærlys og tåkelys og kjører konstant med dette på... Kan si at jeg har montert xenon i nærlysene, og da skal du være god om du klarer å skille det fra xenon i en originalmontert bil. For det er umulig. Jeg har rett type lykt, jeg har rett fargetemperatur(samme som originalmontert xenon), jeg har lyktespylere, men manuell høydejustering. Men kan si at auto bare korrigerer lyset ned når det er lastet mer vekt på bilen, og noe annet stabiliseringsgreier. Jeg har fått dem stillt på verksted, og stilte dem litt ned selv etter det, så jeg blender ikke i det hele tatt. Får jeg mye vekt bakpå, stiller jeg dem alltid ned med manuell justering fra bilen. Har aldri blitt blinket til, har passert tekniske kontroller av vegvesnet og politiet, så kan ikke se noe negativt her Men kan tenke med at det kommer en eller annen her og sier noe negativt om det jeg har skrevet ^^, Endret Desember 10, 2011 av Sjoholt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LA7COA Skrevet Desember 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2011 (endret) Så det dere sier er at det ikke er lov å ha Hid / Xenonlys ettermontert i hverken langlys eller ekstralys?. Her er det som skjer på min mondeo som har separat lamg og kort lys i samme lykt (husker ikke kort mulig H1 men langlys har H7) jeg skal bytte ut mine orginale H7 med Hid,da har jeg standar lys på kortlysene,det jeg så har planer om er å bygge om R-3000 til Hid,alt dette styres via rele` både lang/ekstralys.. 4300K er mere en nok sånn jeg ser det,ikke minst mest naturlig med andre vanlige pærer (mulig jeg tar feil).Jeg har tidligere hatt forskjellige biler,Wrangler,Mondeo Air"skal selges" K2500 osv der jeg alltid har hatt flere R3000 uten noe form for problemer,det er jo også noe som heter sunn fornuft mtp bruk av dette,men tilbake til tidligere biler har jeg ALDRI hatt noen problemer.. Utenom dette jobber jeg innen Transport å der er noen VELDIG hissige bare på markerings lys av diode som er montert foran hjulene,.. Såee noen er mere hissig en andre,.. Grunnen til at jeg sjekker opp dette er fordi at i dagens Harstad tidene sto det at mange var stoppet ang lys,det var også mange andre ting men lys ble nevnt som ulovlig,det ble ikke nevnt hvordan dette var brukt,Jeg har hørt rykter om at det skulle komme bøter på bruk av hid i nærlys men vet ikke mere om dette. http://www.ht.no/incoming/article507496.ece Dette er ikke samme info som var i dagens avis, Endret Desember 10, 2011 av LA7COA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Desember 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2011 Kan si at jeg har montert xenon i nærlysene, og da skal du være god om du klarer å skille det fra xenon i en originalmontert bil. For det er umulig. Jeg har rett type lykt, jeg har rett fargetemperatur(samme som originalmontert xenon), jeg har lyktespylere, men manuell høydejustering. Men kan si at auto bare korrigerer lyset ned når det er lastet mer vekt på bilen, og noe annet stabiliseringsgreier. Jeg har fått dem stillt på verksted, og stilte dem litt ned selv etter det, så jeg blender ikke i det hele tatt. Får jeg mye vekt bakpå, stiller jeg dem alltid ned med manuell justering fra bilen. Har aldri blitt blinket til, har passert tekniske kontroller av vegvesnet og politiet, så kan ikke se noe negativt her Men kan tenke med at det kommer en eller annen her og sier noe negativt om det jeg har skrevet ^^, Negativt eller ei, jeg er ikke enig med deg i dine argumenter. Den automatiske høydejusteringen korrigerer ikke bare for økt vekt bak, den korrigerer også ved kupert terreng og større ujevnheter i veibanen. I tillegg som jeg linket til tidligere så er det to helt forskjellige lysteknologier. Xenonpærene har et annet brennpunkt, lysintensitet og utforming og vil da dermed gi ett annet lysbilde enn halogen i tilsvarende lykt. Hvorvidt dine lykter blender eller ikke vet jeg ingenting om, men de avgir ikke lys på samme måte som en original xenonlykt, og det er vel hele hovedpoenget med godkjenningskodene som alle lykter er merket med. - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LA7COA Skrevet Desember 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2011 Så det dere sier er at det ikke er lov å ha Hid / Xenonlys ettermontert i hverken langlys eller ekstralys?. Her er det som skjer på min mondeo som har separat lamg og kort lys i samme lykt (husker ikke kort mulig H1 men langlys har H7) jeg skal bytte ut mine orginale H7 med Hid,da har jeg standar lys på kortlysene,det jeg så har planer om er å bygge om R-3000 til Hid,alt dette styres via rele` både lang/ekstralys.. 4300K er mere en nok sånn jeg ser det,ikke minst mest naturlig med andre vanlige pærer (mulig jeg tar feil).Jeg har tidligere hatt forskjellige biler,Wrangler,Mondeo Air"skal selges" K2500 osv der jeg alltid har hatt flere R3000 uten noe form for problemer,det er jo også noe som heter sunn fornuft mtp bruk av dette,men tilbake til tidligere biler har jeg ALDRI hatt noen problemer.. Utenom dette jobber jeg innen Transport å der er noen VELDIG hissige bare på markerings lys av diode som er montert foran hjulene,.. Såee noen er mere hissig en andre,.. Grunnen til at jeg sjekker opp dette er fordi at i dagens Harstad tidene sto det at mange var stoppet ang lys,det var også mange andre ting men lys ble nevnt som ulovlig,det ble ikke nevnt hvordan dette var brukt,Jeg har hørt rykter om at det skulle komme bøter på bruk av hid i nærlys men vet ikke mere om dette. http://www.ht.no/incoming/article507496.ece Dette er ikke samme info som var i dagens avis, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Desember 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2011 Så det dere sier er at det ikke er lov å ha Hid / Xenonlys ettermontert i hverken langlys eller ekstralys?. Stemmer.. Viss lyktene dine er merket med H så er lykten godkjent for halogen. - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Desember 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2011 Dette er jo egentlig ingenting å diskutere,les kjøretøyforskriften og følg den. Hva du mener er uvesentlig,vil du gjøre deg til lovbryter så gjør du det og tar din straff den dagen du blir tatt. Idag er det en lysbruk som er helt på tryne. Alt i fra biler som mangler et nærlys,kombinasjonen nærlys/tåkelys,ulovlige xenonlys,parkerte biler som står med nærlys på,ja listen er lang. For meg ser det ut som folk tenker kun på seg selv og gir F i alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjoholt Skrevet Desember 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2011 Negativt eller ei, jeg er ikke enig med deg i dine argumenter.Den automatiske høydejusteringen korrigerer ikke bare for økt vekt bak, den korrigerer også ved kupert terreng og større ujevnheter i veibanen. I tillegg som jeg linket til tidligere så er det to helt forskjellige lysteknologier. Xenonpærene har et annet brennpunkt, lysintensitet og utforming og vil da dermed gi ett annet lysbilde enn halogen i tilsvarende lykt. Hvorvidt dine lykter blender eller ikke vet jeg ingenting om, men de avgir ikke lys på samme måte som en original xenonlykt, og det er vel hele hovedpoenget med godkjenningskodene som alle lykter er merket med. Hva skal vi prate om hvis alle er enig med hverandre? ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjoholt Skrevet Desember 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2011 Dette er jo egentlig ingenting å diskutere,les kjøretøyforskriften og følg den. Hva du mener er uvesentlig,vil du gjøre deg til lovbryter så gjør du det og tar din straff den dagen du blir tatt. Idag er det en lysbruk som er helt på tryne. Alt i fra biler som mangler et nærlys,kombinasjonen nærlys/tåkelys,ulovlige xenonlys,parkerte biler som står med nærlys på,ja listen er lang. For meg ser det ut som folk tenker kun på seg selv og gir F i alle andre. Det er en gal gal verden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Desember 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2011 Hva skal vi prate om hvis alle er enig med hverandre? ^^ Været ;) - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjoholt Skrevet Desember 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2011 Været ;) Litt overskyet men ellers opphold. Frisk bris fra sør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2011 Vi kan vel prate om de idiotene som har større felger enn originalt? 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy1033 Skrevet Desember 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2011 Vi kan vel prate om de idiotene som har større felger enn originalt? forsjell på felger /dekk enn visse personer som kjører rundt med ettermonter xenon lys som er stilla inn for å se etter liv i rommet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet Desember 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2011 Man har vel gode teleskoper for det? 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg