Gå til innhold

vurderer å kjøpe meg E28 525

Ranger emnet


AMPFILER

Anbefalte innlegg

Jeg må nok gå til en meget sjelden arrestasjon av deg der Øyvind!

 

E28 525 har en M30B25 motor. Denne er "den stygge andungen" i M30 sammenheng, drøyt 150 late hk. En motor "ingen" vil ha. Som oftest kom de med tomat kasser også.

 

528 og opp til 535 er M30 generasjon ja.

 

På E34 har derimot 525 M20B25 motor.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay, ble faktisk en bmw e34 520i med defekt tenningssystem til den nette sum av 6000 kr, bytter motoren i bilen da jeg har en på hånda til 2000 kr med girkasse men det er fortsatt en 520 motor..

 

Noen her som har en 525i motor til rundt 5k? :) eller 530-535 ;)

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mange som ikke vet om den, på samme måte som mange ikke vet om at E21 320 kom med en M10B20/ 4 syl 2L. Selv ikke enkelte såkalte "hardbarka" entusiaster vet dette, så jeg hadde ikke tatt det så tungt ;)

 

Stroking av M30 motorer er så godt som ikke eksisterende i Norge, fordi det er temmelig lett å få henda sine på 528 og 535 motorer. Det går heller ikke mange M30 525'r i Norge. Uten at jeg vet eksakt borring på blokka og forskjellen på forbrenningskammerene så vet jeg ikke hvordan dette vil bli å konvertere, men toppene til BMW har en tendens til å være svært ulike, som f.eks M20 serien er et stort bevis på. Der er derimot stroking ganske utbredt (2,0-2,3 og 2,5-2,7)

 

Disse M30ene går også for en slump og ingenting i forhold til hva de faktisk yter. Ulempen er at de er veldig store fysisk og gjerne ikke har de beste motorstyringene (eldre modeller, L-Jetronic). Det finnes flere generasjoner. Les mer om generasjonene her: http://www.e30.de/335i/01.htm

 

 

M30 lider litt av at diverse S (///M) motorer begynner å bli lovlig billige. M30 er heller ingen turtallsmaskin (som de fleste ungdommer ønsker) noe som gjør at den sakter akterut i forhold til sine mer attraktive kompiser som M20B25 og M50B25. Bensintørste er de også.. Vil du gå seriøst inn i M30 "bransjen" så får du mye billig "slengt" etter deg.

 

"M30 i E30" har blitt en populær konvertering. Mye effekt for lite penger. Men det blir en slump med arbeid, som stopper mange.

 

Vet også at mange med E28 bruker å slenge nedi M30 motorer, alt etter hva de har orginalt. E28 520i har jo M20 motor, så det blir litt pinnekonfigurasjon i motorkontakten ved M30 overgang.

 

Jeg husker jeg lette etter info om M30B25n, men det er veldig sparsomt med opplysninger, og det meste står på tysk. Wikipedia har noe, men jeg ville ikke tatt alt for god fisk.

 

Ble litt mer og litt annet enn du faktisk spurte om, men begynner man først å snakke BMW så går det fort fra 0 til 100, hehe .. :driving

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår