Gå til innhold

Spm. ang turbo i Golf 1 1.8 8v GTi

Ranger emnet


TiNy

Anbefalte innlegg

Hvem kan snekre manifoil til meg, og pris?

 

Hvilken IC bør jeg bruke?

 

Anbefalt ladetrykk med orginal innmat i motoren?

 

Holder det med dobbel topp pakning kompresjonsmessig?

 

den gamle gti motoren har mekanisk sprut. må jeg ha elektronisk sprut på den?

 

hvilken turbo bør jeg ha?

 

hva har jeg glemt?

 

noen som har gjort slikt før?

 

på forhånd takk.

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en G60Turbo motor, det gir mest hk og holdbarhet for pengene.

 

Dobbel toppakning funker det, men ikke optimalt, kan lade 0.5-0,7 max, innmaten holder til 1bar, men da må kompen yttereligere ned, og da begynner kronene å rulle....

Sprutet holder til 0,3-0,4 bar =ca 140-150hk

 

Skal du bytte sprut,senke kompen o.s.v kommer det til å koste mer enn det smaker...

 

En G60motor med sprut ca: 6-7000.- i god stand

manifold ca: 1500.- modifisert td manifold

Turbo,brukt ca: 4000.-

IC ca: 2000.-

Div rør,slanger,eksos,dump o.s.v. 3000.-

 

Da har du over 200hk og masse dreiemoment!

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt ladetrykk med orginal innmat i motoren?

Jeg mener det er forskjell på turbotrykk og turbotrykk, for eksempel: en T25 på 1 bar gir kanskje like mye effekt som en enorm GT40 gir på, la oss si... 0,4 bar.

 

Jeg _tror_ jeg ville gått for en STOR turbo som kan skyfle på med enorme mengder luft istedenfor en liten pingleturbo som gir maks trykk på 1500 RPM, rett og slett fordi den større turboen vil gi et umenneskelig skyv når den begynner å snurre opp i turtall (som i: hysterisk motorkaraktér)!

 

Dette er mine tanker og formeninger, de er sikkert forskjellig fra andres.

 

EDIT: Ifølge det jeg har hørt har kulelagrede turboer minimalt med lag og lang holdbarhet, kan fort være verd de 4.000+ kronene det koster ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt på å bytte til G60 motor, men da må jeg vel godkjenne kjerra på biltislsynet? Da er det plutselig mye mer som må oppgraderes med en gang.

 

hvis jeg trimmer den motoren som står i så slipper jeg å godkjenne den ikke sant?

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket av alternativene du går for må bilen godkjennes dersom effektøkningen blir på mer enn 10%, men det kan være fort gjort å glemme å si fra.... om du blir stoppa og må inn på visning er det jo bare å hive i orginalmotoren eventuelt....

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Jeg mener det er forskjell på turbotrykk og turbotrykk, for eksempel: en T25 på 1 bar gir kanskje like mye effekt som en enorm GT40 gir på, la oss si... 0,4 bar.

 

Jeg _tror_ jeg ville gått for en STOR turbo som kan skyfle på med enorme mengder luft istedenfor en liten pingleturbo som gir maks trykk på 1500 RPM, rett og slett fordi den større turboen vil gi et umenneskelig skyv når den begynner å snurre opp i turtall (som i: hysterisk motorkaraktér)!

 

Dette er mine tanker og formeninger, de er sikkert forskjellig fra andres.

 

EDIT: Ifølge det jeg har hørt har kulelagrede turboer minimalt med lag og lang holdbarhet, kan fort være verd de 4.000+ kronene det koster ekstra...

 

må rette litt på deg der.....

 

trykk er trykk!!! 1bar = 1bar, men tempratur på lufta er og avgjørende. Skal en motor få lik effekt på 0.4bar kontra 1.0 bar må den lufta som er på 0.4bar være -100grader celsius og den lufta på 1.0bar må være varm som i helvette......

En større turbo gir som regel lavere temp, men ikke så store forskjeller, i eksemåelet du nevner vil jeg anta at 0.9bar og 1.0 bar vil gi tilnærmet lik effekt med en lav nedkjølingsgrad av lufta.

 

Men med en GT40 gir ikke trykk før 4500 runder, og det blir litt kjedelig når sperra slår inn på 6750.....

 

Vet at mange tror at kulelagerturboer lever lenger, dette er riktig, i TEORIEN og på lavtrykksturboer. Dette viser erfaringer fra motorsport m.m. skal man lade høye trykk holder ikke kulene i lagrene særlig lenge, trykket blir altfor stort i forhold til den anleggsflata en kule i ett lager har, måler man annlegsflata på alle kulene i en kulelagerturbo kommer man kanskje frem til en tusendel av hva annlegsflata i en flytendelagerturbo, og da trenger man ikke være fysiker for å skjønne at det ikke holder lenge under store belastninger. Og velger man ett riktig aggregat blir ikke lagen så stor som mange skal ha det til.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trykk er trykk!!! 1bar = 1bar, men tempratur på lufta er og avgjørende.

Selvfølgelig er 1 bar lik 1 bar, men en turbo som flower mere vil gjerne gi mye effekt på toppen, enn en microturbo som egentlig kunne blitt brukt som eksosmotstand...

 

Skal en motor få lik effekt på 0.4bar kontra 1.0 bar må den lufta som er på 0.4bar være -100grader celsius og den lufta på 1.0bar må være varm som i helvette......

Jeg satte akkurat det eksemplet noe på spissen.

 

En større turbo gir som regel lavere temp, men ikke så store forskjeller, i eksemåelet du nevner vil jeg anta at 0.9bar og 1.0 bar vil gi tilnærmet lik effekt med en lav nedkjølingsgrad av lufta.

Er du ikke enig med meg i at en stor turbo vil gi mere effekt enn en liten, fordi den større ikke varmer opp lufta så mye, men også fordi den flower mere luft?

 

Dette viser erfaringer fra motorsport m.m. skal man lade høye trykk holder ikke kulene i lagrene særlig lenge

Nå må jeg si at jeg ikke har førstehånds erfaring med kulelagerturboer, men ifølge det jeg har hørt fra folk, og Garrett selv (bla. a. igjennom deres hjemmeside) så skal en kulelagerturbo holde cirka 10 gang lengre enn en vanlig turbo, selv ved ekstrem bruk. Kai på KRB Trading har også vært enig med meg i at kulelagerturboer holder lengre. Dette kan vi sikkert krangle lenge og vél om, men vi kan kanskje konkludere med at folks oppfatning av hvilken turbo som er den ultimate er opp til hver enkelt selv å bestemme, ettersom hvilke kriterier de stiller til turboen sin.

 

Og velger man ett riktig aggregat blir ikke lagen så stor som mange skal ha det til.

Det er noe av det aller viktigste. Man burde velge en turbo som flower passe bra og ikke har for restriktiv turbindel. Gjør man det rett blir turbolagen ikke noe å snakke om i det hele tatt.

 

Etterord: Når jeg får turbofemmer i Audien min kan verden ta seg faen på at jeg skal eksperimentere mye med forskjellige turboer, nettopp for å skaffe meg _erfaring_ om emnet, så man ikke trenger å stole på andres formeninger, men kan selv bedømme om turboen er passe stor, osv. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår