Gå til innhold

Hvor mangen hester får man ut av et konfilter?

Ranger emnet


Stress87

Hvor mye efekt endring tror du man får med et konfilter?  

80 stemmer

  1. 1. Hvor mye efekt endring tror du man får med et konfilter?

    • Mye mer
      0
    • Litt mer
      27
    • Like mye
      31
    • Litt mindre
      22
    • Mye mindre
      2


Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke helt hva de stroppene skulle være gode for..? Kan ikke se at de hindrer bilen i å hoppe fremover :D

 

Og bruker man som regel ikke noe form for vifte foran bilen når man benker effekt?

 

Det er ingen turbo/intercooler her.

 

Det man derimot kan tenke på, er:

Når man kjører på landeveien, er panseret lukket, ikke åpent som i vår dyno run.

 

Ergo: Vil konfilteret suge mer varmluft i praktisk bruk, enn under vår dyno run.

 

Min egen konklusjon:

Differansen var innenfor feilmargin, så det blir feil å påstå at man tjener effekt på konfilter. Videre, vil jeg da påpeke at i praktisk bruk, vil et slikt filter suge varmluft fra øvrig motor-rom og som vi vet, tar varm luft større plass (mindre massetetthet), som igjen fører til mindre effekt.

 

Hvor mye dette har å si, ja.. Si det :P Da måtte man nesten kjørt en effektmåling med lukket panser også, men det ble ikke gjort.

 

Evnt kunne man kjørt en effektmåling med ett oppvarmet lokale som tilsvarte motor-rommets interne temperatur.

 

Det vil jo alltid være variabler som luftfuktighet, ute-temperatur, m.m., men når avvik er så lite på de to målingene må vi nesten si at man ikke tjener noe nevneverdig på et slikt filter.

 

Det man tjener derimot, er jo "show" effekten, samt da den fete lyden. Å montere et innsatsfilter av høy kvalitet, samt forbedre den originale luftfilterboksen har nok mer for seg, om man er fornøyd med bilens originale (mangel på) pustelyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange tror, er jo enkelt og greit at fordi bilen høres raskere ut, og de får 0,01% bedre gassrespons av konfilteret, går bilen mye raskere. Dette er feil, som igjen bevist av denne målingen.

 

En meget interessant måling dere gjorde, forresten. At konfilter har en viss effekt i noen biler, F/I motorer med høy effekt originalt er en ting. Konfilter har ingen betydning når det kommer til små N/A rekkefirere. Og uansett hvordan bil man monterer et konfilter på, har mange en tendens til å beregne dårlig og ende opp med varmere luft enn det de hadde da de begynte.

 

Det er flere måter å gjøre det på, de enkleste er montering av konfilteret langt nede i motorrommet, foran motoren, slik at tuppen går ut under fangeren. Det andre er å lage seg et varmeskjold, og da snakker jeg ikke om et så simpelt varmeskjold at det ikke engang stenger min kroppsvarme ute, men et varmeskjold i flere lag, som også sender kald luft inn fra et annet sted, skjerm eller fanger for eksempel.

 

Hadde vært gøy å se dersom dere også hadde hatt et skikkelig varmeskjold, om det hadde hjulpet noe. Riktignok tviler jeg, og jeg foretrekker et drop-in filter fremfor et konfilter når det gjelder effekt, rett og slett fordi den originale utformingen ofte er best, og uten tvil mest testet. Jeg legger ved bilde av at varmeskjold som kunne ha fungert, iallfall noe bedre enn ingenting.

 

330_2.jpg

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår