helavegen Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 Er det farlig med masse undertrykk (vakum) i bensintanken? Fikk meg nylig en 1988 Toyota Camry, og synes liksom det er påfallende mye suug når jeg åpner tanklokket for å sjekke, selv etter en liten kjøretur. Er det noe slags utluftning som kan være tett? Har sysslet med ideen om å borre et 2mm. lufte-hull i skrulokket, men leste et sted (stod ikke noe om vilket bilmerke det gjaldt) at noen forgassere ved visse hastigheter henter bensindamp fra tanken, da er det kanskje ikke lurt å borre hull heller.. Hvor utbredt er "vakum" på andre bilmerker? Bør man foreta seg noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 Blir vakuumet høyt nok får ikke motoren bensin...litt uflaks da så drar du på deg litt detonasjoner og sånn. Skal normalt ikke finnes vakuum i en bensintank under noen omstendighet. Har aldri hverken hørt om eller sett en forgasser som skal kunne "veksle til gass" noen steder i registeret,det ser jeg på som den største feilkilden jeg noensinne har hørt om (hvis det finnes). :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
furiaman Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 er sånn på merca mi og. suser et kort øyeblikk hver gang lokket åpnes. mener å huske at dette er normalt. bensinpumpa suger godt Siter 2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 har vært borti en peugeot 605 med tett avlufting som sugde tanken inn, (tenk deg at du patter på en cola-flaske til den imploderer :P), det medførte at bensinpumpa (som står i tanken på disse bilene) ble ødelagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helavegen Skrevet Mars 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 Har aldri hverken hørt om eller sett en forgasser som skal kunne "veksle til gass" noen steder i registeret,det ser jeg på som den største feilkilden jeg noensinne har hørt om (hvis det finnes). :) Turboed1, fant linkene om dette, mulig jeg uttrykte meg uklart, men det sies her at "gassene i tanken ledes inn i forbrenningen" og "suger bensindamp fra tanken inn i motoren" : http://www.bilinform.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3355&Itemid=99999999 http://www.bilinform.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1484&Itemid=105 Googlet på tema, og det kan virke som "vakum" på tanken også er "normalt", litt forvirrende dette. Men blir det for voldsomt så imploderer kanskje bensintanken eller at bensinpumpa sliter unødvendig tungt. Hva kan i verste fall skje hvis jeg går for å borre et lite hull (2 mm.) i skrulokket?(er annet hengslet lokk på utsiden, skal neppe komme vann inn) Kondensproblemer? Eller er det kanskje det som nevnes i linkene over her, "canisterventil" og "kullbeholder/kullfilter" som kan være årsaken til slike problemer? Noen som har måttet fixe/bytte disse delene noen gang?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 Bytta taktventilen i A4'en som hadde samme symptoner. Den var også litt ujevn på tomgang når man lukka og åpna tanklokket.. Alternativet var kullfilter eller taktventil.. Begynte med det enkleste :) Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiat 131 acing Skrevet Mars 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2007 Kan være tett utluftning, eller tanklokket ditt som er for tett. Prøv å se om det går en tynn slange ut fra tank/påfyllingsrør. Denne skal ikke være tett, men det sitter som regel en enveisventil i enden. Slik att luft kommer inn, men bensin ikke kommer ut. Evt kan du prøve å bytte tanklokk å se om det hjelper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg