fribbern Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 Hei. Jeg tenker på og søke jobb som bilklargjører, men jeg vet lite om det. Derfor, er det noen som kan forklare meg litt hva yrke går ut på, hvilke oppgaver har dem? Gjerne så detaljert som mulig. Takker for svar. Mvh Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 hovedsak å vaske/polere biler,rense innvendig osv. Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 -Rensing og rengjøring av biler innvendig. -Vasking, rubbing og polering av biler utvendig. -Noen plasser også 'henting' av biler. Det meste av klargjøring av nye og brukte biler. Noen bilklarere med kompetanse, gjør også Teknisk Klargjøring, som går ut på å gå over bilen teknisk, oljer, allt sitter slik det skal osv. Er vel en ldeig stilling hos oss også som bilklargjører nå tror jeg.. Tror dette er en veldig kurrant og grei jobb! Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 Spørs litt da. Om det er teknisk klargjører eller bare vask osv som turbokano nevnte. Teknisk klargjøring for nye biler er montering av ekstrautstyr(media, hengerfester, seter, takbokser etc), punkt-for-punkt sjekk(lysjustering, stille inn radio/seter etc, montere skilter...), legge om og montere hjul, lage dokumentasjon. Kan vel ta et eksempel. Hvis jeg skal ha klargjøring på en ny bil; -Kjører inn bilen -Setter på batterilader -Setter meg i bilen og ser at alt er som det skal. Deaktiverer eventuell Transport Modus -Justerer seter og speil litt saklig. Stiller inn radio på kjente kanaler og justerer lyd. (Alt gir kunden følelse av at bilen er nøye sett over.) -Justerer lys -Monterer skiltplate, reg-skilt -Legger om og monterer hjul helt etter som hva kunden har bestilt og hvilken årstid det er. (-Monterer evt. ting som hengerfeste, ekstravarmer, takstativ, takboks) -Setter på eventuelle informasjonsmerker, klistremerker -Setter sammen et hefte med manualer etc -Legger inn og fester gulvmatter -Ut å fylle opp med drivstoff, levere for vask og shine. (evt vaske selv) Noe sånt. Hvor skal du søke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 Er dette noe som krever en spesiell form for utdanning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naits Skrevet Mars 20, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2007 Er dette noe som krever en spesiell form for utdanning? Dette er nok en såkalt ufaglært jobb ja, som man lærer etterhvert som man jobber med den. Men såklart er det en fordel å vite hvor spylervæska skal fylles på, og hvordan man skifter dekk. Det er nok mere praktiske egenskaper/ferdigheter som vektlegges under et evt. intervju, enn om du har fullført mastergrad i økonomi :P Slik er det iallfall med klargjørerne hos bilutleiefirmaer som jeg kjenner til :) Siter ---- 2004 Seat Leon Top Sport 1.9TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Adverb Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 -Setter meg i bilen og ser at alt er som det skal. Deaktiverer eventuell Transport Modus Det er ikke meningen å spore av tråden, men jeg lurer på om du kan utdype hva "Transport Modus" går ut på? Siter 91`Saab 900I 16V X- 90`Corolla 1,6 XLI X- 90 Sierra 2,0 Cl DOHC X- 87 205 CT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders- Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Det er ikke meningen å spore av tråden, men jeg lurer på om du kan utdype hva "Transport Modus" går ut på? Låst til å kun fungere i 1`e gir feks. Siter Volvo 940Turbo Classic 1997 [X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981 [X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Transportmodus vil i hovedsak at alle strømforbrukere som ikke er nødvendig for å få fraktet bilen til forhandler er "koblet" ut. Kjørelys, innvendig lys, stereo, klimaanlegg o.s.v. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda_GF Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 En arbeidsdag som klargjører kan være ganske varierende. Og etter hva jeg har hørt er klargjørernes arbeidsoppgaver veldig forskjellig fra bedrift til bedrift. Har selv jobbet som klargjører en to års tid nå, og trives med det. Jeg har i utgangspunktet ikke noe særlig med den tekniske klargjøringen av bilene å gjøre. Det er det mekanikere som tar seg av der jeg jobber. Men i travle perioder sjekker jeg ofte vitale væsker, el.vinduer, stereo, osv. Til daglig er det hovedsakelig den "kosmetiske" klargjøringen jeg har ansvar for. Det være seg rubbing/polering og innvendig rens av brukte innbyttebiler som skal gjøres klar for salg, og vask og polering av nye biler som er solgt. Har også ansvar for å montere dekk på felg og skifte fra sommerhjul til vinterhjul, eller omvendt alt etter som... Gjør også klar biler til utstilling i salgslokalet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andrej1 Skrevet Mars 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2007 Hva er lønnen med slikt arbeid? Siter quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TME Skrevet Mars 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2007 320 i året... Begynte for 2 mnd siden... Synes det er helt gull...Tar service i tilegg + alle oppgaver som nevnt her.. Siter 952HK / 3 biler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet Mars 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2007 Hos oss er klargjørerens oppgave hovedsaklig å ta seg av den kosmetiske klargjøringen av bilene. Det vil da kort si vask utvendig og innvendig. Og det blir en del hjulskift også. Han tar seg også av rengjøring innvendig og utvendig av bruktbilene. Noen ganger små enkle reparasjoner på bruktbilene våre. Men som sagt så kan det nok variere litt akkurat hvilke oppgaver som inngår i jobben. Men du skal ihvertfall gjøre bilene klare for salg. Siste finish. Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sower Skrevet Mars 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2007 -Rensing og rengjøring av biler innvendig.-Vasking, rubbing og polering av biler utvendig. -Noen plasser også 'henting' av biler. Det meste av klargjøring av nye og brukte biler. Noen bilklarere med kompetanse, gjør også Teknisk Klargjøring, som går ut på å gå over bilen teknisk, oljer, allt sitter slik det skal osv. Er vel en ldeig stilling hos oss også som bilklargjører nå tror jeg.. Tror dette er en veldig kurrant og grei jobb! Virkelig? jøss.. der skal jeg søke :D Siter H-mjølk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solberg- Skrevet Mars 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2007 Akkurat dette lurte jeg på også her om dagen! :) Vurderer dette selv også. Siter -85 Audi 90 2,2E 10v x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane Vorsprung durch technik... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg