Amg Power Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Hadde bilen på verksted og og byttet radiatoren på bilen min.. Når jeg fikk tilbake bilen la jeg merke til at de har fylt på grønn kjøleveske... Det er en aluminiumstopp, ergo den skal ha rød kjøleveske.. Tar jeg feil eller? Bør jeg fyre meg? Hva er farlig med å bruke grønn, på en aluminiums topp.. ? Siter mhm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenito Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Er det forskjell?.. Siter ( )Volvo 940 turbo - Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." - - La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Hvis det var rød kjøleveske på den fra før, vil den grønne kjøleveska reagere med den røde og "koagulere" Den blir som gele etter hvert. Men hvis jeg var deg ville jeg snakket med de som gjorde dette å få de til å rette opp i det uansett. Men det finnes to forskjellige typer kjøleveske, sprit og glykol. Hvis det røde veskal som var på fra før var glykol, og den grønne å er glykol bør det gå bra. Men hvis den røde veska var sprit og den grønne glykol, da vil du få problemer etterhvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amg Power Skrevet Mars 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Hvis det var rød kjøleveske på den fra før, vil den grønne kjøleveska reagere med den røde og "koagulere" Den blir som gele etter hvert. Men hvis jeg var deg ville jeg snakket med de som gjorde dette å få de til å rette opp i det uansett. Men det finnes to forskjellige typer kjøleveske, sprit og glykol. Hvis det røde veskal som var på fra før var glykol, og den grønne å er glykol bør det gå bra. Men hvis den røde veska var sprit og den grønne glykol, da vil du få problemer etterhvert. Joa, men de tappet ut all den gamle kjøleveska(rød).. så det er isåfall bare grønn veske på bilen nå.. Men det heter jo at det skal være rød veske på alutopper.. men gidder ikke å plage dem hvis det ikke betyr noe.. Siter mhm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MichaelV Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Stemmer ikke helt at alle rød er er til alutopper og alle grønne er til alt annet, er litt forskjell på merkene. Hør på verkstedet for sikkerhets skyld. Siter 66 Chevrolet El Camino Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Er ikke den eneste forskjellen at rød væske, har mye lengre holdbarhetstid? Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MichaelV Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 aner ikke, men det finnes jo blå og f.eks, tror det beste er å lese på flaska.. Siter 66 Chevrolet El Camino Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Er jo noe som er "sommer og vintervæske".... Mener "sommervæska" er rød og vinter grønn... Har dog aldri hørt noe om at man MÅ ha f.eks rød væske på alutopper og ikke grønn... Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 ihvertfall den røde vi bruker på jobb er longlife kjøleveske. ikke no sommer eller vinterforskjell. brukes på alle biler. Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 dei aller fleste har no alu radiator, vil ikkje den ta skade då ? trur det er oppskrytt, men den røde som er i dag er longlife å er glycol samme so den blå Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Forskjellene på de var at det var et større innhold av silikater og nitrater i den blå, som gjorde at aluminiumen ble fortært (det stemmer faktisk..), og at den røde ikke inneholdt disse og ble anbefalt til å bruke i kontakt med aluminium. Disse er nå fjernet i de blå væskene jeg har vært borti, og kan dermed brukes på alu motorer. En slik fortæringsprosess på aluminiumen kan ta 10-20 år, så det er ikke noe du merker umiddelbart.. :) Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amg Power Skrevet Mars 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Forskjellene på de var at det var et større innhold av silikater og nitrater i den blå, som gjorde at aluminiumen ble fortært (det stemmer faktisk..), og at den røde ikke inneholdt disse og ble anbefalt til å bruke i kontakt med aluminium. Disse er nå fjernet i de blå væskene jeg har vært borti, og kan dermed brukes på alu motorer. En slik fortæringsprosess på aluminiumen kan ta 10-20 år, så det er ikke noe du merker umiddelbart.. :) Aha! bra besvart! =P skal uansett ringe verkstedet imårra å høre hva de har å si.. Siter mhm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Hehe.. Det er aluminiumsmotor i 944en.. ;) Vært borti en topp som var oppspist.. Så var best å sette seg litt inn i hvordan det fungerte. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 skjøl om enn tappa av kjøleveska blir det liggande nåken liter litt her og der.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 21, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2007 Dette har vel vært et problem på Opel, der kjølevæska spise opp toppen. Vi har lyse rosa kjølevæske på jobben, den kan blandes med alle typer. Tror nok ikke fargen har så mye og si lenger Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg