Gå til innhold

Tilbakeblikk; TAG-McLaren Porsche F1-motoren

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

5060413.001.mini14L.jpg

 

I denne månedens GT Porsche er det en artikkel om Porschemotoren som gav TAG-McLaren F1-teamet to konstruktørmesterskapstitiler og tre sjåførmesterskapstitler (En til Niki Lauda og to til Alain Prost) på 80-tallet. Motoren var en V6 på bare 1,5 liter, men takket være to turboer gav den 1060 hk under kvalifisering og over 900 hk under løpet.

 

Artikkelen er i en seksjon i bladet som heter "Mezger's Masterpieces" og handler om motorene som sjefsmotordesigner Hans Mezger har vært sjef for utviklingen av. Mezger har vært hos Porsche helt siden starten av 356' perioden på 50-tallet og har vært involvert i utviklingen av nesten samtlige motorer de har laget siden da helt opp til dagens VTG-Turbo 997 og direkteinnsprøytede Cayenne V8ere.

 

Uansett, her er artikkelen; klikk på bildene for full størrelse...

ttep01al4.th.jpg

 

ttep012fo9.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel BMW sin turbo F1 hadde helt opp i 1300 hk på det meste. Og den brukte en standard 1,5 liters blokk fra en rekke firer fra en gate BMW.

Og de brukte faktisk blokker som hadde kjørt 100 000 km eller mer

Nå skal det også tilføyes at M12/13 var like holdbar som en kaffekanne laget av sjokolade... At bilene som kjørte med BMWmotoren (hovedsaklig Brabham) faktisk fullførte løp var heller unntaket enn regelen. Brabham hadde store problemer med denne motoren etter 1983, for å bruke Gordaon Murray's egene ord: "they were reliably unreliable" For å illustrere; I 1987 fullførte Brabham bare to av 16 løp. Den liggende utgaven, spesiallaget for Brabhams ekstremt lave BT55 var i særdeleshet håpløs. Sammendrag av F1 løpene på 80-tallet, ligger ute på You Tube.

 

Brabham/BMW BT56 på Silverstone i 1987

1987uk.jpg

 

Det er her Porsche og Honda motorenes styrke lå, de var holdbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår