Gå til innhold

Kjøp av deler utenlands

Ranger emnet

Slippern

Anbefalte innlegg

Det er ikke toll på bildeler, men det er moms på delens pris og på fraktprisen.

Et eksempel: En bildel koster 1000 euro i Tyskland. La oss si at kursen er 8 kr som blir 8000 norske kroner.

Så kommer frakten. La oss si den blir på 500kr.

8500 x 1,25 = 10625 kr inkludert moms og frakt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel liten hensikt om du ikke får avsender til å "sette" ned prisen på delen. alt under 200kr er momsfritt såvidt jeg vet.

jeg kjøpte noen deler fra england for noen år siden og da sendte jeg en mail til firma hvor jeg forklarte reglene i norge å spurte om han kunne legge ved en kvittering i pakken på et litt mindre beløp og heller sende meg den virkelige kvitteringen pr brev med privat avsender.

sparte noen kroner på det iht mindre toll/moms da delene kom til norge... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollvesenet har oppdaget masse juks på denne måten. Å holde på slik er å grave vår egen grav. Fortsetter vi slik risikerer vi mye strengere regler (og dermed høyere fortollingsgebyrer) for privatimport. Og bilimportørene pluss de store dele-importørene er med på same laget. De ønsker selvsagt at vi skal tvinges til å kjøpe via dem.

Slutt med jukset. Ved privatimport sparer man opp til halve prisen i forhold til om delen ble kjøpt over disk i Norge. Det får holde.

Og husk at kjøper dere fra en forretning i f.eks Tyskland, kan dere kreve at forretningen trekker fra tysk moms på prisen. Da sparer dere ytterligere 16% (tror jeg det er) i forhold til tysk utsalgspris.

Ved privatsolgte varer er selvsagt ikke dette mulig.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at kjøper dere fra en forretning i f.eks Tyskland, kan dere kreve at forretningen trekker fra tysk moms på prisen. Da sparer dere ytterligere 16% (tror jeg det er) i forhold til tysk utsalgspris.

Ved privatsolgte varer er selvsagt ikke dette mulig.

Tysk moms (Mehrwertsteuer) ble justert opp til 19% ved årsskiftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider