Gå til innhold

Hjelp søkes... Elektrisk relatert problem?

Ranger emnet

Methras

Anbefalte innlegg

Heisan folkens!

Jeg vet jeg er ny på forumet her, og jeg må inrømme at jeg er en helt nyklekket selv-mekker når det kommer til bil. Men jeg håper at dere er villige til å komme med noen visdomsord alikevel og kan hjelpe en noe desperat newbie alikevel! Er bare en måte å lære - høre på de som kan mer.

Over til problemet mitt.

Jeg kjøpte bilen veldig billig for en knapp uke siden, som den sto. Så jeg regnet med at det ville være feil som dukket opp før eller siden. Nå har det altså kommet.

Bilen har startet fint, gått bra og det har ikke vært noe problem med den hitils, før idag. Jeg kjørte med en kompis en liten tur å reagerte når vi kom in på en landevei over hvor dårlig lysene lyste, noe jeg også kommenterte ("Var ikke fjærnlysene mine mye sterkere for en stund siden?")

Bilen startet fint når vi skulle dra igjen en time senere, men motorn døde når vi skulle kjøre (er litt fuskete i begynnelsen p.g.a. automat-choken som er litt merkelig). Etter dette fikk jeg ikke startet den igjen. Startmotoren gikk, men slo ikke inn på svinghjulet og det virket som om bilen generellt hadde lite strøm på batteriet.

Vi fikk dyttet igang bilen uten problem, men lysene fortsatte å bli svakere å svakere, men holdt seg fortsatt igang selv etter 4 mil kjøring, så NOE må batteriet ha ladet.

Politiet stoppet meg etter en stund, men jeg slapp heldigvis unna uten en bot, men de sa jeg måtte kjøre med nødblinklysene på, og her merket jeg noe utrolig merkelig. De blinket ekstremt fort, å byttet takt hele tiden... Noen ganger fortere, andre ganger saktere.

Bilen min er en Volkswagen Golf II GL 1986 modell.

Hvor mye som er original på den er jeg faktisk ikke sikker på, da jeg nettop fått bilen selv. Startern er nettop byttet på bilen og burde være i fin orden, og det er også byttet noen greier på dynamoen som jeg ikke er helt sikker på hva, jeg har ikke rukket å sjekke for å være helt ærlig.

Jeg skal ut å feilsøke imorgen, etter at jeg fått ladet opp batteriet for å se om bilen starter i det heletatt. Men jeg hadde vært evig takknemmelig om noen her inne kanskje hadde noen ideér eller kanskje vet hva som er feil!

Det er aldri for sent å lære!

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! :hello:

Kanskje denne skulle ligget i teknisk?

Uten å vite helt sikkert kan det jo høres ut som sliten dynamo... Hvis den ikke klarer å lade mer enn bilen bruker vil du kunne få lignende symptomer. Kan også være jording/overledning et sted det ikke skal være, noe som sluker strømmen bilen produserer... Håper du finner ut av det. Lykke til!

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har vært borti akkurat det samme på gammelbilen min, (en mazda 929 87mod). Først kjika jeg oppi batteriet. Fannt da ut at dette var gått tomt for batterivann, og hadde svidd seg. Så jeg dro og kjøpte nytt batteri. Men det ble ikke likere. Etter litt vidre etterforskning fannt jeg ut av reima til dynamoen var slette. Jeg bytta denne, og allt far i skjøreste orden :)

Det var faktisk akkurat samme symptomene.

Så sjekk reima, evnt. hele dynamoen. Med tanke på at det gikk og dytte den igang, høres det ut som om dynamoen er sliten. Du kan prøve og bytte ledningene fra dynamo, og sjekke om jor sitter godt. Og gjerne legge opp noen feitere kabler, slik at man får mere strøm mellom :P

Vel, dette var det jeg kunne hjelpe med :)

Lykke til.

Ford Mondeo Mistral 1.8i

Mazda 929 2.2i SPIKER

Motorhispania RX 50ccm SOLGT

http://www.skittau.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet på bilen er ganske nytt, så det SKAL ikke være noe problemer... Det er noe greier som er bytta med dynamoen også, børstene bl.a. så det tyder jo på at han har hatt noe trøbbel med det før. Jeg skal ut å sjekke ledninger osv etterpå.

Men nå har såklart batteriladern vår mystisk forsvunnet fra garasjen så jeg får ikke ladet batteriet alikevel.. SKIT!

Men men... får finne på noe smrt løsning på det hele.

Noen forslag på hva for type ledning man kan bytte ut de mellom dynamo og batteri & jordningen med? For å tillate mer strøm å gå mellom dem mener jeg?

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være så mangt dette!

det du bør sjekke opp er:

Dynamoen (fungerer denne?)

spenningsregulatoren (er denne utslitt, sitter i dynamoen)

ledningene mellom dynamo/batteri (sitter disse fast, og er ikke helt irra?)

ladelampeledningen (denne styrer om bilen skal ta imot lading eller ikke, denne er blå og tynn og går fra dynamo og inn i bilen)

ang choken så har du vel en 2E2 forgasser, denne har noen std symptomer:

Voksthermostat

autochoke

vakuumventiler

flens mellom forgasser og innsug

samt litt mer jeg ikke kommer på!

ang det med blinklys så kan det være så mangt, er alle pærer i rett wattstyrke? er releet helt i orden (prøv og bytte dette)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lamper osv har fungert helt fint frem til dette problemet kom. Det var da de begynte å blinke i forskjellig tempo og med merkelige intervaller, noe politiet også påpekte da de stoppet meg.. =0P

Det er autochoken som ikke er helt 100 så den skal jeg fikse, så motorn fusker litt å dør lett før motorn har blitt varm, tar omtrent 100 meter med kjøring for å få den fin.

Skal sjekke de andre tingene som du nevner der, så får vi se hva jeg finner ut av... *håper på nybegynerflaks!*

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider