hipolehip Skrevet Mars 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2007 Det blir bass av det, men mye mer trøkk om eg lukker portane. Akkurat som en blaffring eller ellemente vrenger når eg skrur opp. Har prøvd med 15cm langt bassrefleks. Noken andre som har 9412 subb og port? kor stor kasse har dokke og korleis er porten forma? Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet Mars 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2007 Ingen som har DY 9412? Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2007 Ingen som har DY 9412? Jeg har bygd 8 kasser til 9412. Og må si att jeg aldri har likt de ellementene i porta kasse. stygg lyd. Men i utgangs punktet så med 39L så skulle Ø7 port lengde 12 - 15cm være riktig, men du får blåse lyder, som bare vil høre fælt ut. Du kan prøve ø11cm port på rundt 20cm lange (kanskje lenger også, 30cm f.eks) Har dessverre ikke simulerings programet mer. grunn data krasj. Men du blir ikke fornøyd før du lager en 25L lukka kasse, eller ned mot 20L om du likker mer "spiss". Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet Mars 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2007 Problemet mitt har vert blåselyder hele tiden. Det er ikkje fint. Eg skal prøve med litt forskjellige porta, men blir ikkje det bra bygger eg en kasse som er lukka på 25L Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Mars 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2007 Problemet mitt har vert blåselyder hele tiden. Det er ikkje fint. Eg skal prøve med litt forskjellige porta, men blir ikkje det bra bygger eg en kasse som er lukka på 25L Ikke så rart at du får blåselyder heller da... Du fikk kanskje med deg at jeg sa at kassen min hadde ca. 10 ganger større portareale enn hva du har til ett element. Likevel blåser det noe jævlig til tider, men da spilles det altfor høyt til at jeg legger merke til blåselyder (bilen i seg selv bråker mye mer uansett). Ville sagt minimum en 4" port pr. kasse. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet Mars 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2007 Viss eg har ein port på 4" - kor langt inn i kassa skal den gå då? Eg tenker då ein port på kvar rom i kassa. Då vill eg få 2 porta på 4" - men kor langt inn i kassa skal kvar port gå? Er det noko med vinkelen inn i kassa i forhold til elemente? Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Mars 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2007 Viss eg har ein port på 4" - kor langt inn i kassa skal den gå då? Eg tenker då ein port på kvar rom i kassa. Då vill eg få 2 porta på 4" - men kor langt inn i kassa skal kvar port gå? Er det noko med vinkelen inn i kassa i forhold til elemente? da skal porten være 25cm lang, men du må prøve deg fram mellom 20 - 30cm. Men du vil fortsatt få blåse lyder med de subene der. eks 6" port kan hjelpe, men da snakker vi også om lange porter. Trur dem da blir for lange til å få inn i kassa. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet April 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2007 Blir det meir trøkk eller vibrasjona av bassane med porta kasse? Skal ha fin, men også høg lyd. Ka er og anbefale på desse subbane? Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet April 2, 2007 Rapporter Share Skrevet April 2, 2007 Blir det meir trøkk eller vibrasjona av bassane med porta kasse? Skal ha fin, men også høg lyd. Ka er og anbefale på desse subbane? Du får ikke fin lyd med porta kasse med de subene der. Du får høy lyd med lukka kasse, hva som gir høyest lyd vet jeg ikke, driver ikke db-drag. Lukka er anbefalt jeg ville ikke hatt porta kasse til disse som hjemmesub heller. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet April 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2007 Men eg har tenkt og prøve med ein port og sjå kor det blir. Ka størelse på porten skal eg prøve meg på då? Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TigerWho Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Men eg har tenkt og prøve med ein port og sjå kor det blir. Ka størelse på porten skal eg prøve meg på då? Sikkert ingen dum ide å lese hva de andre skriver som svar på innlegga dine... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Jeg har testet ut maaaaange kasser til dy9412, og det er bare lukka kasser som blir bra.... Skal du absolutt ha port, så skal den være 4" og ca 25cm lang... Bare husk at du skal ha minst 10cm klaring fra enden av røret til kasseveggen ;) Lager du en lukket kasse på 30liter, så vil du få en dyp og behagelig bass, men ikke maks trykk... Lager du en lukket på 20 liter, så får du en meget stram bass, som ikke går så dypt igjen. Synes egentlig det er rart at eltek ikke frarådet deg reflekskasse, for det blir ikke bra til disse elementene Du sier heller ingenting om hvilken forsterker du bruker, og den kan ha mye å si her ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hipolehip Skrevet April 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Oki. Skal prøve og sjå korleis det blir:) Eg bruker den anbefalte forsterkeren Dynabel 4501 på to 9412 element. Det var nok kraft fikk eg beskjed om. Eg må lage ny kasse alikavell so kan prøve med bassrefleks for og sjå korleis det blir på denne kassa. Siter Volvo 760 TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Jeg har testet ut maaaaange kasser til dy9412, og det er bare lukka kasser som blir bra.... Skal du absolutt ha port, så skal den være 4" og ca 25cm lang... Bare husk at du skal ha minst 10cm klaring fra enden av røret til kasseveggen ;)Lager du en lukket kasse på 30liter, så vil du få en dyp og behagelig bass, men ikke maks trykk... Lager du en lukket på 20 liter, så får du en meget stram bass, som ikke går så dypt igjen. Synes egentlig det er rart at eltek ikke frarådet deg reflekskasse, for det blir ikke bra til disse elementene Du sier heller ingenting om hvilken forsterker du bruker, og den kan ha mye å si her ;) Faktisk så fra råder Eltek portakasse til disse ellementene, men når noen likevell spørr dirrekte så svarerer dem hva slags port og volum som kan brukes. I hjemme kino, så kan dem brukes i porta kasser, om en deler veldig lavt. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Oki. Skal prøve og sjå korleis det blir:) Eg bruker den anbefalte forsterkeren Dynabel 4501 på to 9412 element. Det var nok kraft fikk eg beskjed om. Eg må lage ny kasse alikavell so kan prøve med bassrefleks for og sjå korleis det blir på denne kassa. den forsterkeren skulle gi nok, men i 2 ohm så spiller den faktisk ikke så veldig pent, selv om den også tåler 1 ohm. jeg ville mye heller kjørt med 2 slike for å kunne laste i 4 ohm. Siden du har kasse, og skal bygge ny, så kan du prøve deg fram litt, kjøp en regulerbar port, trur den er Ø11cm den kan reguleres fra ca 17cm - 28cm du kan også legge inn avstivere i kassa, for å dempe vibrasjoner og minske volum. du kan fjærne all dempeull, og bare lime i 1cm "ligge underlag" inne i kassa. Slike ting kan være avgjørende i portakasser. Men husk all prøvekjøring i bilen, flytt også kassa litt hitt og ditt i bilen. P.S. har du kobla + og - riktig på begge subene, og på forsterkeren? og terminalen til kassa Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg