Gå til innhold

Senkefjærene ankommet!

Ranger emnet

Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Originally posted by quack

tekNetium: hvorfor quack og quackro?

men jeg er i alle fall den største kvakkkvakken da.

Vel, den lille anda lurer på om det heter "Quack", men den store anda retter ham, og kaller det "Quackro" (som en liten miniparodi på Quattro). Endene kan ikke si "Quattro", så det nærmeste de kommer er "Quackro". ;)

At du er kongen av Kvakk er det vel ingen som tviler på? :)

hva skal du med Torx?... Spray over med wd 40 på toppen, la det stå i en 20min så fyrer du løs med luft drill! Enkelt å greit!

Takk for tipset; skal prøve det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Boltfaenskapet løsnet til slutt, med GOD hjelp av onkel trykkluft!

audimekk%20002.jpg

Fjøra er klemt sammen av fjørklemmene, men fjærbeinet er ennå fast i nerkant.

audimekk%20003.jpg

Drivaksel, samt kingboltkule er løsnet, sett bakfra.

audimekk%20004.jpg

Kregningshemmer er løsnet, sett forfra.

audimekk%20005.jpg

Bolter som holder nedre bærekule/kingbolt på plass er løsnet (som slett ikke er nødvendig å skru løs, fikk jeg høre!)

audimekk%20007.jpg

Bunn av fjørbeinet, med bunn av demperen inni, sett bakfra.

audimekk%20009.jpg

Jeg løsner fjørklemmene fra den gamle fjæra, etter å ha tatt ned hele fjørbeinet.

audimekk%20010.jpg

Samme, bare med en smilende Øyvind :)

audimekk%20011.jpg

Slik ser det ut fremme uten fjærbeinet.

audimekk%20012.jpg

Fjærbeinet.

audimekk%20013.jpg

Øyvind og Fred (kompisen min med GOD Audi-kompetanse) mekker diverse.

audimekk%20014.jpg

Øyvind er småsliten.

audimekk%20020.jpg

Mørk Audi, tatt på 15 meters avstand med 3x zoom av Fred.

audimekk%20021.jpg

Ny H&R-fjør vs. gammel kappa Jamex-piece-of-shit-ditto.

audimekk%20022.jpg

Etterord: Er ikke helt ferdig ennå, mangler en mansjett som skal beskytte støtdemperen mot støv, den ligger mellom støtdemperens sylinder og det bevegelige stemplet. Må ha ny da den gamle er mildt sagt utslitt!

Og den idioten av en forrige eier har klart å kjøpe dempere (fra Biltema (!"¤&%//#"¤¤"&%#"!) til Audi B3!(!!!¤#/&%!!!!) Mot alle odds er demperene fremme de samme, men helt, HELT annerledes bak. Så i denne omgang kommer jeg bare til å bytte fjørene og demperne fremme.

Oppdaterer igjen imorgen når jeg har fått mansjettene, og kan skru skiten sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, og er ferdig å mekke på høyresiden!

Problem1: Jeg presterte å ødelegge gjengene på endeleddet når jeg skulle sette ting på plass igjen, så det sitter et helt nytt endeledd der nå. MEN, spissinga/toe-in ble HELT på jordet, så bilen trekker som en mongo mot venstre. Hjulstillingskontroll neste!

Problem 2: Det kommer en STYGG hylelyd fra høyresiden. Mulig at jeg kom litt for hardt borti konen på enden av drivakselen, eller selve hubben men jeg holdt på å ta ned fjørbeinet? Eller at bremseklossene kom feil på når jeg monterte dem igjen? Noen tanker rundt det, noen?

EDIT: Til min store skuffelse er bilen bare blitt marginalt stivere med de nye fjørene og demperne :( Kanskje nye, stivere dempere vil gjøre susen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider