Gå til innhold

Hvorfor har firetaktere bedre komp enn totaktere

Ranger emnet

_Evje_

Anbefalte innlegg

Bensin/luftblandingen blir presset inn i sylinderen pga. overtrykk i veivhuset, altså den blir ikke bare sluppet inn.

Så godt som alle totaktere har porter i sylinderveggen, i motsetning til 4-taktere som har ventiler i toppen av sylinderen.

Som dere ser på bildet under må da stempelet forbi eksosporten for det kan bygges opp trykk/kompresjon i motsetning til en firetakter som bygger opp trykk kompresjon nesten helt fra starten av kompresjonstakten

Illustrasjonsbilde:

two-stroke-parts.gif

Ta også en titt her:http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm

2002 VW Passat 1,9TDI 4Motion [X]

1991 Nissan Sunny N14 1,6SLX [X]

1989 Corrado G60 [_]-Stjælt og sårt savnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke få en ordentlig forklaring på, for det stemmer ikke.

Eller, hva mener du med "bedre" ?

Hvis man har 2 sylindere, en 2takt og en 4takt, med samme slaglengde, boring og forbrenningskammer og du da tar en komptest, hvilken sylinder vil ha høyest kompresjonstrykk?

Jeg holder en finger på 4-takteren.

Hvis jeg har feil, så er det bare å si ifra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har 2 sylindere, en 2takt og en 4takt, med samme slaglengde, boring og forbrenningskammer og du da tar en komptest, hvilken sylinder vil ha høyest kompresjonstrykk?

Jeg holder en finger på 4-takteren.

Hvis jeg har feil, så er det bare å si ifra..

Hvis 4-takten har svinlange kammer,så har 4-takten lavere komp på en komptest... Håpløst å sammenligne de på det grunnlaget.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir at om det er 2-takt eller 4-takt ikke har noen betydning på kompen, men heller hvordan den idividuelle motoren er laget??

Jeg vil også benytte anledningen til å beklage at jeg uten å være 100% sikker på hva jeg prater om, bedriver vranglære.

-lavamakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir at om det er 2-takt eller 4-takt ikke har noen betydning på kompen, men heller hvordan den idividuelle motoren er laget??
Ja... en 4-takt får begrenset komp uansett,fordi det må være bevegelsesfrihet for ventilene (grunnet kamtidene),mens en totakter kunne i teorien ha et kammer på bare 1cm³ siden alt som må ha plass der er elektroden på pluggen og en minimal sfære rundt den for å ha rom å få en flammefront i. (Ville brent elendig da...siden flammefronten hadde blitt VELDIG tynn i resten av kammeret...men komp nok ville den hatt. :D )

Jeg vil også benytte anledningen til å beklage at jeg uten å være 100% sikker på hva jeg prater om, bedriver vranglære.
Nå var vel ikke akkurat det det verste eksempelet på vranglære jeg har sett.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider