Gå til innhold

Hvorfor har firetaktere bedre komp enn totaktere

Ranger emnet


_Evje_

Anbefalte innlegg

Bensin/luftblandingen blir presset inn i sylinderen pga. overtrykk i veivhuset, altså den blir ikke bare sluppet inn.

 

Så godt som alle totaktere har porter i sylinderveggen, i motsetning til 4-taktere som har ventiler i toppen av sylinderen.

Som dere ser på bildet under må da stempelet forbi eksosporten for det kan bygges opp trykk/kompresjon i motsetning til en firetakter som bygger opp trykk kompresjon nesten helt fra starten av kompresjonstakten

 

Illustrasjonsbilde:

two-stroke-parts.gif

 

Ta også en titt her:http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm

2002 VW Passat 1,9TDI 4Motion [X]

1991 Nissan Sunny N14 1,6SLX [X]

1989 Corrado G60 [_]-Stjælt og sårt savnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke få en ordentlig forklaring på, for det stemmer ikke.

 

Eller, hva mener du med "bedre" ?

 

Hvis man har 2 sylindere, en 2takt og en 4takt, med samme slaglengde, boring og forbrenningskammer og du da tar en komptest, hvilken sylinder vil ha høyest kompresjonstrykk?

Jeg holder en finger på 4-takteren.

 

Hvis jeg har feil, så er det bare å si ifra..

2002 VW Passat 1,9TDI 4Motion [X]

1991 Nissan Sunny N14 1,6SLX [X]

1989 Corrado G60 [_]-Stjælt og sårt savnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har 2 sylindere, en 2takt og en 4takt, med samme slaglengde, boring og forbrenningskammer og du da tar en komptest, hvilken sylinder vil ha høyest kompresjonstrykk?

Jeg holder en finger på 4-takteren.

 

Hvis jeg har feil, så er det bare å si ifra..

Hvis 4-takten har svinlange kammer,så har 4-takten lavere komp på en komptest... Håpløst å sammenligne de på det grunnlaget.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir at om det er 2-takt eller 4-takt ikke har noen betydning på kompen, men heller hvordan den idividuelle motoren er laget??

 

Jeg vil også benytte anledningen til å beklage at jeg uten å være 100% sikker på hva jeg prater om, bedriver vranglære.

 

-lavamakt

2002 VW Passat 1,9TDI 4Motion [X]

1991 Nissan Sunny N14 1,6SLX [X]

1989 Corrado G60 [_]-Stjælt og sårt savnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir at om det er 2-takt eller 4-takt ikke har noen betydning på kompen, men heller hvordan den idividuelle motoren er laget??
Ja... en 4-takt får begrenset komp uansett,fordi det må være bevegelsesfrihet for ventilene (grunnet kamtidene),mens en totakter kunne i teorien ha et kammer på bare 1cm³ siden alt som må ha plass der er elektroden på pluggen og en minimal sfære rundt den for å ha rom å få en flammefront i. (Ville brent elendig da...siden flammefronten hadde blitt VELDIG tynn i resten av kammeret...men komp nok ville den hatt. :D )

 

Jeg vil også benytte anledningen til å beklage at jeg uten å være 100% sikker på hva jeg prater om, bedriver vranglære.
Nå var vel ikke akkurat det det verste eksempelet på vranglære jeg har sett.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår