Gå til innhold

Vask av veldig møkkete bil? Råd?

Ranger emnet

oRdin

Anbefalte innlegg

Hei.

Min bil er veldig møkkete nå etter kjøring på saltet veg osv.

Mye støv og dritt som har samlet seg, og jeg har ikke fått vasket bilen på en stund. Desverre!

Er det noen gode tips til framgangsmåte og metode når jeg nå skal vaske den? Er redd for at jeg skal lage riper osv i lakken fordi den er så møkkete, og at det er et slags belegg som ikke går av ved å bare spyle med såpe og vann.

Regner med at jeg må bruke svamp e.l og vaske for hånd for å få vekk all skiten.

Er veldig glad for hvis noen har tips til hvordan jeg skal gå fram og hva jeg i allefall ikke burde gjøre.

Det er en 07 mod Passat det er snakk om.

Takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spyl så godt du kan med høytrykk spyler, vis du har en du kan blande in såpe med så du får spylt det over hele bilen, la de virke litt og så spyle av med høy trykk. så kan du begynne med bøtte og svamp. sørg for og bruk masse vann og dypp og skyl svampen ofte. start med og vask det som er minst møkkete, og du kan også bytte svampen etterhvert vis den blir skitten.

lykke til

# 1996 940 herregårdsvogn

# 1969 Amazon 122S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spyl så godt du kan med høytrykk spyler, vis du har en du kan blande in såpe med så du får spylt det over hele bilen, la de virke litt og så spyle av med høy trykk. så kan du begynne med bøtte og svamp. sørg for og bruk masse vann og dypp og skyl svampen ofte. start med og vask det som er minst møkkete, og du kan også bytte svampen etterhvert vis den blir skitten.

lykke til

helt enig. men bruk en sterk såpe, "afvetting eller lignende". så polerer du bilen din opp igjen etter vask. for har den vært så møkkete. så fortjener den en rubbings og polering. ;)bare gå løst over med svampen første gangen du går rundt bilen. så går det nok bra;)

i lillestrøm her, tar dem 160 kr for utvendig og innvendig vask. er sikkert noe sånt rundt der du bor også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd som mange ikke vet (men som du antageligvis har fått med deg :rolleyes: ) er å IKKE hive den inn i en maskin når den er forferdelig møkkete. Maskin er ille nok i seg selv, men jo mer gris man har på bilen, jo større sjanse er det for at lakken blir ripete også..

En typisk tankegang er: "Jeg tar bare å får maskin til å vaske bilen min når den er så møkkete, siden jeg sikkert ikke klarer å få den helt rein selv nå"..

Men bruk heller god tid med gode produkter.

Bruker man svamp med vann i bøtte bør man være forsiktig med at ikke svampen har grusrester på seg som man da igjen gnir på bilen og lager stygge riper med.

Ellers finnes det jo all slags gode produkter på markedet.

Tror forresten noen har skrevet om vask og pleie av bil i bilpleie ovenfor her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å spraye på diesel,parafin eller lampeolje. Løser opp møkka veldig godt. Spyl av med høyt trykk evt varme også. Gjenta evt behandligen og bruk en svamp til å løse dritten bedre opp. Svamp bilen med såpe og vann. Poler evt bilen. Er litt dritt å jobbe med men fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke vaske bilen regelmessigt?

Dra til nærmeste shell stasjon, kjøp 2 vaske polleter til selv vask,

Sprut den skummet dem har rundt om over alt,

ta deg en sigg..

Når du har kastet sneipen i søpla/askebegret, har skummet settet seg godt inn i møkka, ta tar du den andre vaske polleten din, og trykker på høytrykk, så spyler du over godt, gjerne under bilen også, motorvask er også bra. bare ta det litt pent med det elektriske,

Så hvis du er i veldigt godt humør, så kjøper du en pollet til og sprayer på vox også, så spyler du av dette,

Enkelt og greit og funker bra,

Så du hadde en 07- passat så tror ikke møkka har klart og gå så dypt i den lakken, pga den er så ny.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vaskehall er tingen mht veldig møkkete bil.

-Bra såpepistol

-Bra høytrykks vasker

Resten står i posten her:

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=152676

Eller her:

http://www.mitsubishi-klubben.no/forumet/viewtopic.php?t=2908

Ja.. har akkurat skrevet det???

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så det mr sæther, men det holder ikke å bare spyle bilen om den er møkkete. Om det er det eneste som blir gjort setter det seg masse dritt i lakken etter noen uker/månder som er veldig vanskelig å få av.

Men som nødstilfelle eller etter langtur er det helt OK bare for å fjærne det værste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rare tips her. truhaa er jo eneste som sier noe vettug.

Dette er en kar som er redd for bilen sin (ikke rart iom den er helt ny) og da skal man ikke slenge ut elendig tips..

Her er et par som jeg VET er gode:

Bruk alltid 2 bøtter vann. En med såpevann og en med rent vann (for skylling av... ikke svampen nei)

Bruk ikke svamp, bruk vaskevott. Meguiars har en god en. Svampene tar med seg dritten og lager mikroriper, mens vaskevotten "lagrer" dritten inni til du vasker den.

Kjør på med et godt lag avfetting før vask iom bilen er så skitten som den er. La den virke litt og spyl av, nederst til topp. Høytrykken og avfettinga skal virke sammen. Til avfetting er den som statoil autolab selv produserer fullverdig. Men dette forutsetter at du polerer den etterpå :)

Men bottom line, alt dette står vel i den linken truhaa gav. :) Nydelig guide som mange har mye å lære av..

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så galt med å bruke parafin til å vaske med da? Når parafin/diesel faktisk løser opp saltlaken og dritt mye bedre enn dem fleste avfettinger.

Jeg anbefaller å først spraye på parafin/diesel og la dette trekke inn. Vask av med høytrykk evt steam.

spray på en god avfetting, spyl av.

vask bilen med bøtte og svamp med en god bilshampo.

Poler bilen.

Nå anbefaller jeg ikke å bruke parafin/diesel hver gang en skal vaske bilen. Men akkurat når det er snakk om en bil som kanskje har gått hele vinteren uten å blitt vasket så fungerer dette faktisk veldig bra. Bare prøv.

Norsk Prol har også noe som heter prikkbort tror jeg, har hørt at dette fungerer veldig bra også.

Mye rare tips her. truhaa er jo eneste som sier noe vettug.

Dette er en kar som er redd for bilen sin (ikke rart iom den er helt ny) og da skal man ikke slenge ut elendig tips..

Her er et par som jeg VET er gode:

Bruk alltid 2 bøtter vann. En med såpevann og en med rent vann (for skylling av... ikke svampen nei)

Bruk ikke svamp, bruk vaskevott. Meguiars har en god en. Svampene tar med seg dritten og lager mikroriper, mens vaskevotten "lagrer" dritten inni til du vasker den.

Kjør på med et godt lag avfetting før vask iom bilen er så skitten som den er. La den virke litt og spyl av, nederst til topp. Høytrykken og avfettinga skal virke sammen. Til avfetting er den som statoil autolab selv produserer fullverdig. Men dette forutsetter at du polerer den etterpå :)

Men bottom line, alt dette står vel i den linken truhaa gav. :) Nydelig guide som mange har mye å lære av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider