Gå til innhold

Hvilken bakaksling?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

har fått tilbud på en tom korta bakaksling chevy 10 bolt

men det eg lurer på er ka som vil lønne seg og være mest holdbart til rundt 600hk

er ute etter en bakaksling med diff og er ca 3-6" kortere enn en orginal camaro 74 bakaksling..

 

noen som har et tips til ka eg bør gå for?

 

sier ca 600 hk for da slipper eg å tenke på om bakakslingen tåler det når/hvis eg trimmer/bytter til BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da en Trans Am fra Vartdal, med 680hp som gikk en god stund med en orginal 10 bolter.

Den blir kjørt med dragslicks, tror akselen takka for seg etter et års tid, men det er da ikke så rart:boxing

 

En matros her ombord som har en T/A med en 502cid, som har gått 2 år med den orginale 10 bolteren å gatedekk.

Ikke en ulyd i den akselen.

 

Men skal du sette på feite dragslicks så blir det vel verre, tror ikke det er noe problem så lenge du har vanlige gatedekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk att den "orginale" første gen 10 bolt var 8.2" og så var det 12 bolt som var sterkere. Men når 12 bolt'n forsvant så ble 10 bolt 8.5". Tror 12 bolt var ca 8.750". 8,5" har nesten like kraftige lager. Det som gjør att en aksling ryker er att pinionen "klatrer" på kronhjulet. Da er det en fordel med kraftig pinion lager og sterkt hus og event forsterket bak cover med bolter mot lagercap'ene. Gode drivaksler og c-clip eliminator kit er ikke feil... men så var det dette med grep igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å min mening er at 9" Ford aksel er oppskrytt da de finnes i en haug utgaver og langt fra alle er verstigmateriale...

 

10 Bolt er i mine øyne undervurdert MEN her må man velge riktig utgave. De finnes fra 6.5" (Vega R4) til 8.5" (Camaro, Chevelle osv) og meget sjelden 8.75".

 

Svakhetene med 10 Bolt er C klipsene som holder stikk akslene på plass og at yttere hjullager ruller direkte på drivakslene.

Dette fører til at hvis ikke de yttere byttes i tide ødelegges indere lager banen på stikk akselen og akslene må byttes.

Går det langt nok ja så blir det slakk i yttere lageret og C klipsa ryker og stikkakslene er på tur ut...

 

Så er spørsmålet har man en 10Bolt hva koster det og fikse feila kontra og bytte til en 9" som er tung og drive bruker opp mere effekt og koster flesk og få tilpasset en Camaro f.eks.

 

Men skulle jeg bygget Rod el no annet og måtte korte eller bytte aksel er nok 9" mye enklere og få deler til samt men kan lett bytte sluttutveksling.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørte desse firmaene hva en ford 9" tilpasset camaroen koster

som tåler opp mot 600 hk ferdig bolt on liksom..

da fikk eg svar at prisen blir omtrent 3500$+shipping and taxes

så det var litt drøyt akkuratt nå. får vel nøye meg med 1 svart stripe bak camaroen endå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har akkuratt demontert en 8,5 askling fra delecamaroen og denne kunnejo shaines opp og bytte innmat i + en diff men spørsmålet er jo kor dyrt det blir og da!

 

noen som vil foreslå ka eg bør gjøre?

-vente å kjøpe ford 9"

-ikkje gjøre noe

-fikse opp 8,5 akslingen

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER vanskelig å bytte dif,shimse dreva, å få alt på stell...

 

Å en trenger noe spesialverktøy...

 

For de som driver med dette daglig, så er det sikkert ok å holde på med... men lur ikke folet til å tro at dette er like enkelt som å skifte viftereim....

 

9 tom, 9tom, 9 tom.........:boxing

 

Klart en sur Chevy 8,5 holder en stund... MEN!

 

Hva gir bilen mest etterverdi????

 

Jo, 9 tom!

 

Å det er ikke dyrt å lage fester til 9 tommen, så lenge den bilen din har bladfjærer... Bare å sveise på fester....

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår