Gå til innhold

Kverna: Ford Sierra 2.0L - Becoming a dragster

Ranger emnet

Kverna

Anbefalte innlegg

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville ikke bekymret meg stort over bremsene, der publikum står er farta lav uansett, og du skal kun klare én nedbremsing før de får kjøla seg. Det er fortsatt flere av amcarene på stripa som går med firehjuls trommelbremser, uten at det blir skreket noe om det. Ser ofte blårøyk som kan tyde på hard motorbremsing, dette er ikke en runde på Rudskogen akkurat.

Det jeg ville bekymret meg over, er feste ved start, og hvor høy anti-squat (AS) du får. Hvilke planer om dekk/felg har du bak? Beholde delt bakstilling eller bygge om til stiv aksel? AS er et prosentuttrykk for hvor mye av vektforskyvinga bakover som motvirkes av bakstillinga under akselerasjon, under 100% og ræva setter seg (dårlig), 100% og ræva holder seg ca som før pådrag, og over 100% og ræva kan løfte seg ved pådrag. Når den løfter seg brukes noe krefter til å trykke bakhjulene ned i bakken, som bedrer grepet. Problemet med delt bakstilling er at det som et resultat av design ikke kan bli mer enn ca 25% AS, som er håpløst dårlig på stripa. Mye eksperimentering med dempere og fjærer kan kurere en del, men en mye enklere løsning er å hive i en stiv aksel med ladderbars, hvis bilen uansett kun skal på stripa framover. Ladderbars/stiger er også noe av det enkleste å sette opp selv, enkel geometri, lite deler, lite å gjøre feil. Samt instant 100+% AS på kjøpet.

Har du ditcha monoviskern din? Regner det på stripa, blir det ikke kjøring. Vekk me'n ;) Vekk med det aller meste egentlig...

Takker for tips, blir nok ikke ombygging til stiv aksel i år hvertfall, men skal ta det med videre :)

Monoviskeren trenger jeg når jeg er ute i regnværet på rødskilt :P

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...