Gå til innhold

Tips om rasert hjullager

Ranger emnet

bullepeis

Anbefalte innlegg

Driver og pusler med å skifte ut et rasert hjullager på min Volvo 240 GLT stv.

Saken er da at det indre lageret (det nærmest bilen) var så rasert at det stort sett bare var spon igjen, bortsett fra den delen som sto på spindelen. Den sitter derimot bom fast. Noen som har noe tips om hvordan man kan få fjernet den? Har tatt knekken på ett skrujern allerede.

En annen ting er at med min økonomi hadde jeg bare råd til biltema-lager, mens det sto SKF på fra før. Betyr det at jeg må skifte ut de delene av lageret (bearing race på engelsk, hakke snøring hva de heter på norsk) som står i navet, eller kan jeg satse på at de vil passe med hjullageret fra biltema? Hvis jeg må skifte, hvordan i h*** får jeg i såfall ut de delene fra navet?

Håper det er noen som kan hjelpe en høvelig fersk hobbymekaniker med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bytter hele lageret, utrolig for dumme spørsmål.

Ett lager, med ruller/kuler og baner er tilpassa hverandre, forskjellige fabrikantewr kan ha forkjellige mål, det kan være sår du ikke kan se.

Kan jo seff funke, men liten sjanse for det.

Hvis det er en innerring som sitter så kan du ta en vinkelkutter å splitte den, og slå med en meisel så den sprekker og løsner.

Er det en ytterring så kan du sveisekrympe den, så dunker du den lett ut.

Går nok greit å skifte foran med diverse piper og slegger/hammere, men verkstedpresse er en stor fordel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider