Gå til innhold

plutselig fall i oljetrykk på 97 Vectra 1,8 16v, Hvordan bytte oljepumpe?

Ranger emnet

ekkoj

Anbefalte innlegg

Hei. VAr ute og kjørte med Vectra'n her om dagen da oljelampa plutselig begynnte å lyse. Dro inn til siden og peila olja. Det var plenty med olje på bilen og jeg startet opp igjen.. det hørte desverre ikke helt sunt ut i toppen.

Det viser seg altså at jeg har mista oljetrykket.

Jeg slo skikkelig nedi med bunnpanna litt før dette skjedde, så jeg antar det kan være derfor.

Jeg skrudde av bunnpanna tidligere idag, men ble igrunn ikke noe klokere. DEt kan se ut som om bunnpanna har fått seg en trøkk rett ved pickupen til oljepumpa, men jeg vet ikke om dette er grunnen.

Jeg lurer derfor på om jeg skal skifte oljepumpe. Dette ble forøvrig gjort for to år siden også, så jeg synes det er rart om pumpa er gåen allerede nå.. oljepumper går liksom ikke i stykker sånn uten videre...

Men, uansett. jeg ble ikke helt klok på hvordan mna får ut pumpa? Noen som veit? Eller har andre tips?

Div_v_rste_598

Pumpa må jo sitte til venstre oppe på dette bildet, men det ser ut som om den ikke lar seg skru ut uten å demontere resten av bunnpanna??

Og som dere ser, så ligger jo eksosen i veien for denne delen.. kan det være slik at man må ned med hele grenrøret for å få bytta oljepumpe? DEt har jeg vondt for å tro altså?

Div_v_rste_599.sized.jpg

Vanskelig å se på dette bildet, men jeg har en annen teori også.. Bunnpanna er jo bøyd ved pickupen

Div_v_rste_606.sized.jpg

Kan det være slik at dette kombinert med min neglisjering av oljefilterbytte på 2 år kan gjøre at pumpa ikke får gitt nok trykk til toppen?

All hjelp og innspill settes pris på.. jeg skulle gjerne hatt bilen på veien så snart sommulig da jeg trenger den i jobben...

:knock:

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider