Gå til innhold

kasse til en 10"

Ranger emnet

kimmi89

Anbefalte innlegg

Watt har faktisk ikke så mye å si. Det sier kun noe om hvor mye effekt elementet tåler, men ettersom det ikke finnes noen felles standard som brukes av alle produsentene aner man ikke om det er 500 watt ved 5000 hz (noe som krever mye mindre av elementet enn 500 watt ved 50 hz), eller i hvor stort tidsrom det er snakk om. Igjen er det forskjell på å tåle 500 watt ved 5000 hz i 0,5 sekunder og å tåle 500 watt ved 50 hz i femten minutter...

Det som spiller en rolle, er hvor mye effekt forsterkeren kan gi uten å klippe/produsere forvrengning, og om denne effekten er nok til å drive elementet til det lydnivået du ønsker og fremdeles ha nok strøm "til overs" dersom det skulle trenges. Da er vi inne på elementets følsomhet (hvor mange decibel ved 1 watt inn) og den lineære slaglengden (hvor langt membranet kan bevege seg uten å miste kontrollen (Xmax) eller ta skade/begrenses mekanisk av oppheng og spider (Xmech). Watt er med andre ord nesten verdiløst som sammenlikningsverdi alene.

Blitzen er en båndpasskasse, noe som krever ganske store mengder kunnskap for å få til å spille bra. Klengenavnet "one-note bass" brukes ofte om båndpasskasser fordi de er gode på èn frekvens og håpløse på resten, nettopp pga. for liten kompetanse hos konstruktørene. Denne er dessuten (og forhåpentligvis!) konstruert for bruk i bil, og blir derfor helt feil avstemt til bruk i en åpen båt.

Du har virkelig ikke lyst på RE12-en skjønner jeg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det elementet fungerer best i en lukket kasse.

EBP = 52.6 (0-50 = lukket, 50-90 = begge, 90+ = portet), 12mm slaglengde, Fs på 20 hertz, Qts = 0.38. Veldig lav Fs og grei slaglengde i kombinasjon med noe høy Qts sier at elementet fungerer best i en lukket kasse. Kan og brukes i portet uten noe særlig problemer men det vil ikke fungere optimalt.

Fabrikant oppgir 56.63 liter som optimal størrelse. Dette gir en Qtc på ca 0.78 som er ganske bra, flatt nok i massevis osv. Regner med du kan gå ned til ca. 30 liter (Qtc~=1). Konsekvensen blir da litt mindre dypbass og en liten "peak" ved 65hz på rundt 1.5dB. Kan aldri tro du vil merke noe forskjell, og hvis du stapper kassa med noe bra saker vil den virke "større" (kan gange volumet med ca. 1.4 hvis du bruker glassvatt til å fylle med) for elementet og flate ut responsen en del.

Hvis du bare vil ha maks lydtrykk og driter i gjørmete uklar dypbass kan du bygge kassa enda mindre.

Bestile nettopp to 10" av de elementene du skal ha, så jeg har sittet en times tid og regnet på det, så kunne jo dele mine observasjoner med meg.. min kasse blir på ca. 42 liter, og den skal romme begge elementene. Med glassvatt i kassa da får jeg en Qtc på ca. 0.71 (totalvolum med isolasjonseffekt minus elementenes eget volum), og det må jo sies å være kanonbra.. liten og kjekk kasse og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider