Gå til innhold

Effektøkning ved 3"

Ranger emnet


chexern

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på tide å kjøpe nytt eksosanlegg her, hele bakerste delen er bare rust..

 

Har tenkt til å kjøpe et 3", for vil ha bedre lyd og effekt ;)

Har 945 turbo...

 

Hvordan vil effekt + lyd-lkninga bli av følgende:

1. Bare nytt bakstykke?

2. Nytt helt fra turboen, men beholde gammel kat?

 

Btw, kom gjerne med linker til billige steder å kjøpe detta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for alternativ 2 uten kat. Sjekk pedersens-racing.no og bcb.no... Blir ikke spesielt bedre lyd ved bytte av bare bakre demper.. Da må du eventuelt fjerne en lyddemper

Volvo 940 Turbo Intercooler (1996) t34, 968dyser, 3"lmm, spesial chipær, stor cooler,

Opel Vectra A 2.0i (1993) SOLGT

 

Bilen min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=155639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tjener uansett ikke nevneverdig mye. Kanskje maks 2-3 hester forutsatt et Godt og friskt luftfilter.

 

Personlig ville jeg heller satsa på 3" med 3" kat + chip, green/K&N innsatsfilter og Høyere ladetrykk (Ca 0,8 bar).

Da henter du lett ut ca 180/190 hk avgengi av tilstand på motoren, og et dreiemoment rundt 300nm.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem er billige på 3" kat?

 

På østlandet er det hvertfal Vangbo som er billigst... http://www.vangbo.no

De fører "Eastern Catalytic"-kat'er i alle verdens størrelser. Kjøpte min 3" kat der og modda det på JT-anlegget mitt. Ble helt supert det;)

Kat'en trur jeg kosta meg 1800kr eller noe.. da med 20% rabatt pga jeg er medlem i Team Sideways. (Er du medlem av bilklubb, kan du få 20% om klubben har en liten avtale med vangbo... holder med en Mail fra styret i klubben.)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har ikke samvittighet til å kjøre uten kat, må tenke på miljøet vett ;)

 

Luftfilter skal jeg nok ha, men vhip får vente. Har den turbo+ greia, og ikke mye penger, så får klare meg med det foreløpig.

 

Er det veldig stor forskjell på å beholde den katen jeg har, og kjøpe ny hvis jeg kjøper 3" hele veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har ikke samvittighet til å kjøre uten kat, må tenke på miljøet vett ;)

 

Luftfilter skal jeg nok ha, men vhip får vente. Har den turbo+ greia, og ikke mye penger, så får klare meg med det foreløpig.

 

Er det veldig stor forskjell på å beholde den katen jeg har, og kjøpe ny hvis jeg kjøper 3" hele veien?

 

hehe, bra,bra... trur den samvittigheten vil være god når teknisk kontroll kommer uansett, sålenge du Har kat.

2,5"/2,25" kat'en som sitter der, er selve strupinga i anlegget... og en 3" kat flower sinnsykt godt, noe som er kjekt å ha mtp videre tuning. Men til så og si orginal-motor kan du klare deg med orginalkat.

 

Det er ikke snakk om at du trenger 3" kat...egentlig er den beregna på 400hk++++, men når de er såpass billige, så er det ofte like greit å sette på.

 

JT-anlegga til pedersens er "aluminiserte"... dvs, det er en liten coating på ut og innsiden med aluminium. Holdbarehet vil jeg estimere til 3-5 år.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 3" fra kat å bakover får du grom lyd! Like grom som 3" hele veien. Forskjell på 3" anlegg med en eller to dempere er minimal, men du får mere støy i kupeen med en demper.

Raka rør i sverige har billige katalysatorer. Jeg vil anbefale å kjøpe en med metallisk kjærne, som b.t godtar.

Er ikke alle som oppfyller b.t's krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er veldig få metalliske katalysatorer som oppfyller noen som helst krav bt setter, og som regel koster de mange ganger prisen av en kjeramisk.

 

Dimensjonering av katalysator går generelt etter motorstørrelse i ccm(x2 for tvangsfôra bensinmotorer).

 

Eks 2314ccm turbo volvomotor, krever kat godkjent for 4628ccm.

 

Dette er dog sjeldent noe problem da 3" som regel er godkjente for opptil 7500ccm etz.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kjøp med to potter.. spør R-style, hva han sier.. han har prøvd begge deler selv, og sa det ble MYE tøffere lyd med 2 potter.. er et par her i området som går med JT med 1 potte, selv syns jeg lyden minner om en blanding av traktor og båt(typ princess o.l.);)

 

Flaks eg kjøpte med 2 potter då..

Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT)

Motorhispania Furia 2002mod

Suzuki zr chopper 89mod(solgt)

Honda pxr(borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår