Gå til innhold

Ombygging av B230FB

Ranger emnet


Popp

Anbefalte innlegg

Har spurt i en tråd tidligere om det var mulig å bruke turbo på denne motoren uten noe spes ombygging, men klarte aldri å få skikkelig svar..

 

Så tenkte jeg skulle kjøpe inn det jeg trenger for å bygge om, da tenkte jeg på stempler og råder og høyresistansdyser for å slippe å lodde inn formotsander.

 

Men satt å tenkte på at om jeg bytter innmat til FT eller FK innmat i motoren, og setter på andre dysene, trenger jeg å bytte hjerne også? Eventuelt bare kjøpe vikingchip uten noe mer? Og hva mer trengs?

Skal kjøre med den kammen som står i FB motoren tenkte jeg..

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du trenger egentlig kun å bytte stemplene i motoren, resten er identisk lik FT/FK. Anbefaler å bytte hjernene til ditto

turbo bil for riktig tenningskurve, og bensinmengde. Det enkleste er også å lodde inn forkoblingsmotstand, og bruke turbo dysene, da det er litt vanskelig å finne matchende dyser i høyohm. Det enkleste er kansje å bytte hele motoren, da det antageligvis blir billigere å handle en komplett enn å kjøpe alle delene separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er relativt beskjedent komp-forhold på fb motorn. Bare 9,3:1.

230f har 9,8 og 200f har 10 blank. Er ikke mye som skal til for å få ned kompen til et akseptabelt nivå. Enten ved dreing av stempler eller litt masering i forbrenningskammeret. Skal du ikke ta ut så mye effekt trenger ikke kompen være så lav som på ft/fk.

Men det beste her ville nok være å kjøpe en komplett fk eller ft, det blir garantert mye billigere. Toppen fra fb'n kan du da sette på turbomotoren. (531)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår