Gå til innhold

190D 2,5 diesel "piffe" opp motoren litt?

Ranger emnet


jsolg

Anbefalte innlegg

1/4 omdreining, på bandingskruen;)

Veldig viktig å ikke skru for mye da vil den bare gå dårligere.

hadde en lærer som hadde juster diesel pompa og han påstå at dein fikk 10hk av å juster den skruen.

han hadde prøv å justere den e 1/2 omdreining først men da gikk dein dårli å det ble bare svart bak han.

det ble prata mye med han om diesel pompa.

Vi kalte han proffesord:)

Kunne alt

1991 Opel Calibra 16v 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men tenkte hvis jeg i tillegg skrur opp litt på blandingsskruen. mer luft og bensin er jo mer effekt.

 

I ditt tilfelle blir mer bensin døden for din dieselmotor :)

 

Jeg vil anbefale deg å voldta motoren med overlading eller sette inn en motor fra 300 turbodiesel eller ntilsvarende. Intercooler og justering av dieselpumpa kommer deretter.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men tenkte hvis jeg i tillegg skrur opp litt på blandingsskruen. mer luft og bensin er jo mer effekt.
Skrur man opp blandinga på en bensinmotor,får den ikke mer hk... den ekstra bensina tar plassen til lufta,og med mer bensin og mindre luft brenner det dårligere og gir mindre effekt... :) ..derfor vi porter for å først få inn mer luft,og når vi har det gir vi motoren mer bensin for å komme tilbake til den blandingen som er optimal..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det du kan gjøre først er å justere opp skruen som sitter på "ALDA"-ventilen, den dingsen som stikker mest opp på pumpa, der sitter det en skrue som bør være plombert, denne skrur du inn 1/4 omdreining av gangen, til den går dårligere, så 1/4 tilbake, ikke skru den helt inn, ødelegger pumpa lett da. Om plomberinga mangler på den etter justering gjør ikke noe.

 

Ellers så kan du skru av endedekslet på pumpa, skruen som sitter der det buler ut øker mengda, denne henter du mere effekt med.

Mere luft er en fordel, men tror du skal slite med å lage ett mere effektivt innsugssystem enn denne har orginalt, går 5 innsugsrør direkte inn i filterboksen her, men kan muligens tjene noe på å fjerne EGR om du har det, justere staga til gassen, skifte diesel og luftfilter, skifte/kont dysespisser/trykk er og ting som jeg veit hjelper.

 

Har du automat, kanskje du kan hente mye på ett olje/filterskifte på kassa, sammen med en justering av modulatorwiren.

 

Denne motoren kom også med turbo, men er litt sjelden, er vel rundt 120 hk i den da, mot 90/94 i sugedieselen.

Men det lureste du gjør er vel å bygge om til en OM603A som er korrekt justert om det er effekt du vil ha, mere spørsmål foreslår jeg spurt på mercefreaken.com

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår