Gå til innhold

import av ombygd bil til norge?

Ranger emnet

volvo242TIC

Anbefalte innlegg

punkt 1.

hvis man kjøper en ombygd bil i sverige, som er godkjent som ombygd fordon i sverige, må jeg da på BT i norge å få utført en godkjenning, for å få norske skilt?

eller kan jeg bare si hei og hå, skaffe eu godkjenning og hente skilt?

punkt 2.

la oss si at jeg har en norsk bil i dag, uten skilt, men jeg bor i sverige ( :D ), kan jeg ta "importere" kjerra mi til sverige, få den godkjent der, så ta "importere" den til norge når jeg ikke gidder å bo i sverige mer..og da få norske skilter UTEN å måtte ha visning/godkjenning av ombygningene som har blitt gjort, siden den har vært regga i sverige i mellom tiden?

noen som vet?

kenneth

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

hmmm...og det har ikke noe å si at kjerra har gått på norske skilter tidligere? eller at jeg eier den per i dag i norge, vil eie den i sverige, og eie den nå den kommer tilbake til norge igjen?

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan importere den til sverige og godkjenne den der. da tvinges BT til å godkjenne når du skal ha den tilbake til norge. Men du må vente til bilen din er veteran viss ikke blir du jo ranet..

er ikkje toll og moms på flyttegods, so burd du i sverige i to år so kan du ta me bilen uten moms/toll

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en 240 det er snakk om så er det vel billigst å finne en veteran 240 i sverige å bygge om så sparer du vel mye avgifter. Da slipper du jo og ta bilen inn til sverige.

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mene jeg fikk beskjed av biltilsyne at det ikke er noen muligheter å ha en volvo 240cab påm skilt i norge? dem sa at det ikke var lov å importere en som var godkjent i sverige heller.. er dette bare tull?

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder automatisk godkjenning av ombygde biler fra andre land så gjelder dette innenfor EUland og grunnlaget for det er at det skal være fri handel mellom landene. Derfor må slike bilder godkjennes..

Dette må du nok ta opp med ditt lokale biltilsyn. En kamerat av meg har fått godkjent en slik bil men den var veteran. hvor mye det har å si veit jeg ikke..

Angående toll hvis du tar en norsk bil til sverige og så tibake igjen så "mener" jeg at dette er tollfritt uannsett hvor lang eller kort periode bilen har vært utenlands. Men hvor dyrt det er å få den norske bilen til å bli svensk vites ikke.

Lenge siden jeg leste noe om dette men det er slik jeg husker reglene.. Mulig jeg tar feil så dette er noe du må spørre tollvesnet om.

Å ta inn en bil på ren flyttegodsregel mener jeg faktisk ikke er mulig lenger. Mener å ha lest dette for en stund siden, igjen er dette noe du må spørre tollvesenet om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan de ter med å ta inn biler som har vært registrert i Norge tidligere vet jeg ingenting om.

Flyttegodsregelen er det, som Roger'n sier, slutt på. Det er vel tre-fire år siden hvis jeg ikke tar feil.

Unntaksregelen burde jo gjelde i dette tilfellet også, men det spørs på hva slags prosedyre de har for å registrere ombygde biler i Sverige. Denne berømte regelen sier jo at bilen skal være godkjent på ORDINÆRT grunnlag i et annet EU-land, eller i USA. Hvis bilen blir registrert på noe ála Single Vehicle Approval i Sverige tviler jeg på at det er mulig.

Det å få svenske skilter på kjerra koster nesten ingenting. Har en kompis som hentet en E34 M5 fra Tyskland til Sverige, og jeg mener han betalte 5000,- eller noe for å få den ferdig på skilter.

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider