Gå til innhold

Bruk av ohm på pioneer sub og helix 1000.1?

Ranger emnet

Potet-R

Anbefalte innlegg

Har to dobbeltspolede pioneer 12" subber på 750w rms hver. 2000w peak effekt hver.

Kjøpte nettop en helix 1000.1 forsterker med 1000w rms i 1 ohm, 800w rms i 2 ohm og 500w rms i 4 ohm.

Forsterkeren er stabil i 1 ohm. Hvordan skal jeg koble dette for å få maks effekt, uten å ødelegge verken forsterker eller subber hvis anlegget blir riktig justert inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to dobbeltspolede pioneer 12" subber på 750w rms hver. 2000w peak effekt hver.

Kjøpte nettop en helix 1000.1 forsterker med 1000w rms i 1 ohm, 800w rms i 2 ohm og 500w rms i 4 ohm.

Forsterkeren er stabil i 1 ohm. Hvordan skal jeg koble dette for å få maks effekt, uten å ødelegge verken forsterker eller subber hvis anlegget blir riktig justert inn?

Og hvis du nevner hvilke subber det er snakk om skal vi jaggu hjelpe deg også :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell hvor mange ohm spolene er! Da får du svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, er litt grønn på sterio ennå:p Men subbene heter Pioneer TS- W121spl. Spolene er vel på 4 ohm.

Også en ting til, tror dere en Helix 1000.1 "klarer seg" for å drive disse subbene? 1000w rms i 1 ohm, og 800w rms i 2 ohm.

Har tenkt på en helix 1000.2, med 1800w i 2 ohm, men vet ikke om jeg skal legge i så mye for en forsterker. For lite budsjett!:blunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for den!:) Men har allerede trekt ut en ledning fra hver utgang på subbene, altså 4 ledninger per subb er lagt ut av kassa og til forsterker.

Har dette noe å si, blir det mer spenningstap i kablene når jeg har 1 ledning helt fra polen på subben og til forsterkeren, Hver ledning er på ca 40cm!

Eller er det bedre med dirkte fra -pol til -pol til forsterker og det samme med +?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for den!:) Men har allerede trekt ut en ledning fra hver utgang på subbene, altså 4 ledninger per subb er lagt ut av kassa og til forsterker.

Har dette noe å si, blir det mer spenningstap i kablene når jeg har 1 ledning helt fra polen på subben og til forsterkeren, Hver ledning er på ca 40cm!

Eller er det bedre med dirkte fra -pol til -pol til forsterker og det samme med +?

Så lenge kablene er tjukke nok så går det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider